;
تفریح و سرگرمی

اصطلاح کلاهش پس معرکه است از کجا آمده است+ریشه یابی ضرب المثل

داستان ضرب المثل کلاهش پس معرکه است: داستان ها و حکایات ادبیات فارسی، زیباترین و عالی ترین نکات اخلاقی را به مخاطب ارائه می دهند. این داستان ها سرشار از پند و اندرز و توصیه های اخلاقی است. در داستان ضرب المثل کلاهش پس معرکه است از سری مطالب سرگرمی تلاش می شود به داستان این ضرب المثل معروف بپردازد. با وب سایت چشمک همراه باشید.

هر ضرب المثلی که در هر فرهنگی استفاده می شود، ریشه ای قدیمی و جالب دارد که کمتر کسی با آن آشناست. در این مطلب قصد داریم داستان جالب یکی دیگر از ضرب المثل های رایج با عنوان داستان ضرب المثل کلاهش پس معرکه است را برایتان بازگو کنیم.

شاید بپسندید: با پیدا کردن پلنگ برفی در این صحنه کوهستانی ثابت کنید که قدرت دیدتان دست کمی از عقاب ندارد!!!

کلاهش پس معرکه است

در زمان های گذشته که سرگرمی هایی مانند سینما، تلویزیون و تئاتر به شکل امروزی وجود نداشت مردم به تماشای برنامه های نمایشی دراویش و شعبده باز ها می رفتند. برنامه های نمایشی دراویش و شعبده باز ها هم به این شکل بود که آن ها بر سر معابر پر رفت و آمد و چهار راه ها معرکه می گرفتند و هنر ها و شعبده های خود را همراه با توضیح و شرح آن، برای مردم اجرا می کردند.

هر چه این هنر و کار از اهمیت بالا تری بر خوردار بود تماشاچیان راضی تر بوده و مبلغ بیش تری را بابت دیدن و سرگرم شدن به معرکه گیران پرداخت می کردند. کار دراویش معرکه گیر شعبده بازی، مسئله گویی، مارگیری، مناقب خوانی و شرح معجزات حضرت رسول اکرم (ص) و اولیای دین ، عملیات پهلوانی ، قصه گویی و از این قبیل کار ها بود.

نحوه ی اجرای معرکه هم به این شکل بوده که در ابتدا درویش یا شعبده باز در وسط چهار راه یا معبر عمومی پارچه ای پهن می کرده و سپس با کمک افرادش مشغول شعر خوانی و سوال و جواب می شده، مردم عادی اجازه نداشتند به یک الی دو متری این پارچه نزدیک شوند زیرا این محدوده جزو حریم درویش معرکه گیر محسوب می شد و او در هنگام اجرای برنامه در این مسافت رفت و آمد می کرد.

در بیرون از این محدوده مردم تماشاچی و مشتاق دور تا دور حلقه زده و نمایش معرکه گیران را تماشا می کردند، در صورتی که هنگام نمایش بر تعداد تماشاچیان افزوده می شد دروایش به کسانی که در صف اول تا سوم تماشاگران ایستاده بودند می گفتند که روی زمین بنشینند تا صف های بعدی هم بتوانند نمایش را ببینند.

گاهی پیش می آمد که یکی از تماشاچیان که در صف جلو نشسته بود با اطرافیان اختلاف پیدا می کرد و یا کاری می کرد و حرفی می زد که موجب حواس پرتی معرکه گر و به هم خوردن نظم نمایش می شد، در این موقعیت یکی از تماشاگران برای خاتمه دادن به دعوا و اختلاف، کلاه آن شخص مزاحم که باعث ایجاد دعوا شده بود را بر می داشت و به خارج از دایره ی نمایش یعنی پشت سر معرکه پرتاب می کرد.

بدین ترتیب شخص مزاحم به سرعت برای یافتن کلاهش از صف اول خارج می شد و با خارج شدن او اطرافیان جای او را می گرفتند و چون تعداد جمعیت زیاد بود آن شخص دیگر نمی توانست به صف اول بر گردد، عبارت “کلاهش پس معرکه است” نیز از آن زمان به بعد به صورت ضرب المثل در آمده و در بین مردم رواج پیدا کرد.

شاید بپسندید: معما: سه آشپز مشهور مدعی شدند که آرش برادرشان است، اما آرش می‌گوید برادری ندارد؛ چه کسی دروغ می گوید!؟

کاربرد ضرب المثل کلاهش پس معرکه است

این ضرب المثل کنایه از شکست یک شخص در کار هاست.

برخی اوقات با وجود تلاش و کوشش بسیار نه تنها به نتیجه ی دلخواه نمی رسیم بلکه شکست سختی نیز می خوریم که جبران آن مشکل به نظر می رسد در این شرایط ضرب المثل ” کلاهش پس معرکه است” به کار برده می شود.

شکست در کار ها باعث می شود مزدی که از تلاش و زحمت خود انتظار داشتیم را نگرفته و دچار نا امیدی شویم اما باید در نظر داشت که موفقیت یا عدم موفقیت در کار ها همراه با دلایلی ست که اگر آن ها را بررسی کنیم در آینده عملکرد بهتری خواهیم داشت.

کسی که دچار شکست می شود اصطلاحا کلاهش پس معرکه خواهد بود اما انسان موجود بسیار توانایی است و با تدبیر و تدبر می تواند از این مرحله عبور کرده و مشکلات را پشت سر بگذارد.

شاید بپسندید: بازی فکری: نوابغ اقتصادی بگن کدوم وسیله رو آقا دزده می دزده؟!

کلاهش پس معرکه است

شاید بپسندید: چیستان:کدام بازیکن فوتبال برزیلی است که اگر اسمش را برعکس کنی، اسم پسر فارسی می‌ شود!؟

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

شاید بپسندید: با توجه به دو عبارت اول، حاصل عبارت 23+30=؟ چند می شود!؟

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: چیستان: کدام عضو از بدن است که هم نام با یک درخت است!؟

 

 

اهمیت سوالات هوش

این سوالات به شما کمک می کنند که عملکرد مغز شما افزایش پیدا کند. در دنیای کنونی که فعالیت بدنی و مغزی کاهش پیدا کرده است این سوالات هوش می تواند دقت، تمرکز و جزئی نگری شما را افزایش دهد. این مسئله از بیماری های مختلف مغزی نیر الزایمر و … می تواند جلوگیری کند.

شاید بپسندید: چیستان: کدام ماده غذایی است که سه حرف اولش نپخته است!؟

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. بنام آرامبخش دلها .
    بر اساس آخرین تحقیقاتِ علمی و جانور شناسی ، گرگ یگانه جانوریست که از زندگیِ انفرادی در کوهستان و مکیدن خون لذتِ فراوان می‌برد ، او از نژادِ سگ و دارای شامهُ بسیار قویست .
    خطرِ فاجعهُ عظیم زمانی در کمین است که چند گرگ بمرض ” هاریِ مزمن ” مبتلا شوند ؛ چاره ای نیست جزء کشتن و نابود کردنِشان .
    نتان یابو و رئوسای جمهور آمریکا متاُسفانه بچنین مرضِ لاعلاج مبتلا شده اند . تا چه قبول افتد و که در نظر آید ؟ . رهجوی حقیقت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا