;
ریپورتاژ آگهی

11 خاصیت بی‌نظیر خرما که شما را شگفت‌زده می‌کند!

اگر هنوز با خواص باورنکردنی خرما در درمان و کنترل بیماری‌ها آشنایی ندارید، باید بدانید که قند موجود در خرما نه تنها برای بدن مضر نیست، بلکه مصرف خرما برای کنترل دیابت نیز به بیماران توصیه می‌شود. شاید باور آن کمی سخت باشد اما خرما به عنوان یکی از مواد غذایی مفید در رژیم‌های لاغری نیز تجویز می‌شود. خواص خرما باعث شده است تا این میوه خوشمزه همیشه در سفره‌های ایرانیان و در وعده‌های غذایی مختلف حضور داشته باشد.

در این نوشتار قرار است تا به بررسی خواص خرما و ویتامین‌های خرما بپردازیم و به این سوال مهم جواب بدهیم که در یک تغذیه سالم و مقوی باید چند تا خرما در روز بخوریم. خواص خرما: 11 خاصیت بی‌نظیر که شما را شگفت‌زده می‌کند!

خواص خرما

خواص خرما و معجزه‌های باورنکردنی آن بر سلامت بدن

خبر خوب برای افرادی که نگران میزان شکر و شیرینی موجود در خرما هستند، هر 4 عدد خرما فقط 64 گرم شکر دارد. این میزان شکر موجود در خرما نه‌تنها به رفع ولع شیرینی کمک می‌کند، بلکه فواید قابل‌توجهی نیز برای سلامت بدن دارد. اگر باور این موضوع برایتان سخت است، فقط کافیست تا نگاهی کوتاه به خواص ذکر شده خرما در ادامه بیندازید.

  • خرما یک میان‌وعده مغذی و کامل است!

خرما سرشار از قند طبیعی و کالری زیادی است. بخش عظیمی از کالری خرما از کربوهیدرات‌ها تشکیل شده است و فقط مقدار ناچیزی چربی دارند. علاوه بر این، مقدار زیادی فیبر، آنتی‌اکسیدان، ویتامین، مواد معدنی و مقدار کمی پروتئین در خرما وجود دارد که باعث می‌شود تا یک میان‌وعده غذایی سالم و کامل به حساب آید. در ایران خرید و مصرف رطب که با عنوان مضافتی بم در بازار شناخته می شود از تقاضای بالایی برخوردار است. خرما مضافتی با داشتن طعمی بسیار عالی و دارا بودن درصد فیبر بالا، برای سلامت سیستم گوارشی توسط متخصصان تغذیه توصیه می شود.

  • مصرف روزانه خرما به سلامت روده‌ها کمک می‌کند!

خرما سرشار از فیبر محلول در آب است و مصرف منظم روزانه 7 تا 10 عدد خرما در روز به هضم غذا و رفع یبوست کمک بسیاری می‌کند. فیبر موجود در خرما به سمومی مانند آمونیاک در روده بزرگ می‌چسبد و به دفع راحت‌تر این سموم از بدن کمک می‌کند.

  • تاثیر اعجاب‌انگیزی بر سلامت مغز دارد!

خرما حاوی ترکیباتی مانند کاروتنوئیدها، پلی‌فنول‌ها و فیتواسترول‌ است که اثرات ضدالتهابی بر مغز دارند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرما از سلول‌های عصبی مغز در برابر آسیب محافظت می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های عصبی را کاهش می‌دهد. خرما حتی به رشد سلول‌های جدید در مغز نیز کمک می‌کند.

  • خواص باورنکردنی خرما: کنترل دیابت

خرما شاخص گلیسمی (GI) پایینی دارد و به همین دلیل نیز باعث کاهش روند جذب گلوکز می‌شود و از افزایش قند خون بعد از خوردن غذا جلوگیری می‌کند. غذاهایی مانند خرما با شاخص گلیسمی پایین، قند خون را به آرامی افزایش می‌دهند و همین موضوع نیز تا حدودی باعث بهبود مقاومت به انسولین در بیماران دیابتی می‌شود. یکی از خاصیت‌های باورنکردنی خرما این است که شیرینی موجود در خرما هیچ تاثیری بر میزان قند خون ندارد.

  • احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد!

خرما حاوی فیبرهای نامحلول مانند بتا-دی-گلوکان است که با جلوگیری از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی، فعالیت‌های ضد توموری از خود نشان می‌دهد. بر اساس آخرین مطالعات، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف مداوم خرما تا حدود زیادی از ابتلا به انواع سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و سرطان ریه جلوگیری می‌کند.

  • آنتی‌اکسیدان موجود در خرما خواص شگفت‌انگیز دارد!

تحقیقات دانشمندان در دانشکده عمومی هاروارد نشان داده است که خرما سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های فنولیک است و به همین دلیل نیز برای سلامت بدن ضروری هستند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرما با رادیکال‌های آزاد و مواد شیمیایی آسیب‌زننده به سلول مبارزه می‌کنند و با ترمیم DNA های آسیب‌دیده به سلامت سلول‌های بدن کمک می‌کنند.

  • خواص خوردن خرما صبح ناشتا و معجزه‌های آن

اگر صبح خود را با خوردن خرما آغاز کنید، تا آخر روز سلامتی خود را تضمین کرده‌اید. خوردن خرما در صبح ناشتا باعث پیشگیری از یبوست، بهبود عملکرد دستگاه گوارش در طول روز، نابودی کرم‌های معده، بهبود حالت روحی و تقویت سیستم عصبی می‌شود. همچنین قند موجود در خرما به سرعت جذب بذن می‌شود و انرژی لازم برای فعایت‌های روزمره شما را تامین می‌کند.

  • به سلامت قلب شما کمک می‌کند!

پلی فنول‌ها ساختارهایی ریز مغذی هستند که به صورت طبیعی در گیاهان وجود دارند. در خرما نیز مقدار زیادی پلی فنول وجود دارد و این پلی فنول به افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL) در بدن کمک می‌کند. به این ترتیب مصرف روزانه خرما شما را تا حد زیادی از ابتلا به بیماری‌های قلبی در امان نگه می‌دارد. اگر در دوران جوانی یک رژیم غذایی سالم و مغذی داشته باشید، قطعاً در دوران پیری از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها در امان هستید.

  • مهار رشد میکروب‌ها با مصرف خرما

سلامت جسم و بدن هر فرد برایش اهمیت زیادی دارد. اگر شما هم به سلامت خود اهمیت می‌دهید، خرما را در برنامه غذایی خود قرار دهید. خرما دارای خاصیت ضد میکروبی است و ترکیبات موجود در خرما از رشد پاتوژن‌هایی مانند سالمونلا، انواع باکتری‌ها و عفونت‌های غذایی جلوگیری می‌کند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرما به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

علاوه بر این، ویتامین C، کاروتنوئیدها و سایر مواد مغذی موجود در خرما، سلامت و عملکرد گلبول‌های سفید در خون را تقویت می‌کنند.

  • سلامت استخوان‌های خود را تضمین کنید

این میوه کوچک و خوشمزه حاوی انواع مواد مغذی مانند فسفر، منیزیم و کلسیم و برای سلامت استخوان بسیار مفید است. همچنین مقادیر بالای مس موجود در خرما به سلامت استخوان و استخوان‌سازی در بدن کمک می‌کند. بنابراین اگر کودک در سن رشد در خانه دارید، حتماً خرما را در برنامه غذایی او بگنجانید.

  • سلامت کلیه‌های خود را با خرما حفظ کنید!

جدیدترین تحقیقات روی خواص خرما نشان داده است که این میوه بهشتی به صورت فعال ضایعات ناشی از اختلالات نفرولوژیک را کاهش می‌دهد. ترکیبات موجود در خرما به کاهش پلاسما و کراتین اضافی در کلیه‌ها کمک کرده و سلامت و عملکرد کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد.

حال به سراغ سوال اصلی می‌رویم. اگر خرما تا این اندازه سرشار از مواد غذایی مفید است و به سلامت بدن کمک می‌کند، روزانه باید چند عدد خرما مصرف کنیم؟

چند تا خرما در روز بخوریم؟

قبل از هرچیزی به این نکته توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف خرما می‌تواند اثرات مخرب زیادی روی بدن داشته باشد. بنابراین حتماً حد تعادل را در مصرف روزانه خرما رعایت کنید. طبق توصیه پزشکان و متخصصین تغذیه، مصرف روزانه 2 یا 3 عدد خرما در یک رژیم غذایی سالم به سلامت بدنمان کمک می‌کند.

چگونه خرما را در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنیم؟

خلاصه که هرچقدر از فواید خرما خشک و مزایای مصرف روزانه آن برایتان بگوییم باز هم کم گفته‌ایم. یکی از مزایای استفاده از خرما در رژیم غذایی روزانه این است که امکان استفاده همزمان خرما با دیگر مغزیجات و دسرهای خوشمزه موجود است. این در حالی است که خرما هنوز تمام خواص خود را حفظ می‌کند. خرما را به روش‌های زیر نوش‌جان کنید:

  • خرما با مغز گردو کنجد یا ترکیب با دیگر مغزیجات
  • خرما و ماست
  • خرمای له‌شده با گرانولا
  • ترکیب خرما و دیگر میوه‎‌ها مانند موز به شکل اسموتی و شیک

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − سه =

دکمه بازگشت به بالا