;
آرایش و زیباییدنیای مد

اگزمای پوستی: رفع خارش پوست بدن با ۷ روش خانگی ساده و موثر 

شما این احساس را می دانید، آن نقطه ای در بازو، پا یا پشت شما وجود دارد که فقط خارش می کند و التماس می کند که یک خارش عمیق و رضایت بخش داشته باشید. اما می‌دانید که تسلیم شدن در برابر این میل تنها منجر به مشکلات بیشتر می‌شود. مطمئناً، خاراندن باعث تسکین سریع شما می‌شود، اما همچنین پوست شما را قرمز و تحریک می‌کند و خارش را برمی‌گرداند و باعث اگزما پوستی می شود. خوشبختانه، برای اگزما پوستی یا خارش پوست راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید این تحریکات خارش‌دار را با درمان‌های خانگی تسکین دهید، بدون نیاز به نسخه پزشک. در این مطلب از سری مطالب آرایش و زیبایی، دکتر شیلپی خترپال، متخصص پوست، توضیح می دهد که چه چیزی ممکن است باعث خارش پوست شما شود و چگونه می توانید آن را درمان کنید.

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در مراقبت از پوست که به پوست آسیب می‌رساند!

علل خارش پوست

یکی از دلایل مهم خارش پوست یا اگزما پوستی، تغییر آب و هوا است. او می‌گوید که از آنجایی که پوست شما به لطف هوای خشک‌تر از قبل خشک می‌شود، اغلب این ما هستیم که آن را کمی بدتر می‌کنیم. دکتر خترپال می گوید، زمانی که هوا گرم تر می شود، رطوبت بیشتری از پوست شما خارج می شود. پوست خشک با تغییر فصل شعله ور می شود.

در حالی که آب و هوا اغلب مقصر خشکی پوست است، او اضافه می کند که لزوما همیشه مقصر این موضوع نیست. او می‌گوید، اگزما می‌تواند یک علت شایع باشد، زمانی که لکه‌های پوست قرمز و پوسته‌دار در جلوی آرنج، پشت زانو یا حتی دست‌هایتان ایجاد می‌شود.

یکی دیگر از دلایل خشکی و خارش پوست نیز می تواند صابون شما باشد. دکتر خترپال خاطرنشان می‌کند که همه صابون‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند، و برخی از آن‌ها دارای اجزای ضدباکتری یا عطرهایی هستند که می‌توانند پوست شما را تحریک کرده و آن را حتی بیشتر خشک کنند.

اگزما پوستی

آیا درمان های خانگی واقعاً می توانند مؤثر واقع شوند؟

خبر خوب این است که گزینه های زیادی برای تسکین خشکی پوست وجود دارد که نیازی به مراجعه به پزشک یا تجویز دارو ندارد. امتحان این روش های خانگی ارزش تلاش کردن را دارند.

۱.از یک مرطوب کننده استفاده کنید

دکتر خترپال می گوید، استفاده از یک مرطوب کننده در شب هنگام خواب، یک راه عالی برای بازگشت رطوبت به پوست شما است.

۲.اگزما پوستی، دوش آب سرد

ممکن است شما از طرفداران پر و پا قرص دوش های طولانی و گرم باشید، به خصوص زمانی که هوا سرد است، اما دکتر خترپال توصیه می کند که این تجربه را کمی ملایم تر کنید. او می‌گوید، همانطور که گرمای خانه شما می‌تواند رطوبت را از پوست شما خارج کند، گرمای یک دوش بسیار داغ نیز می‌تواند همین کار را انجام دهد. سعی کنید دوش خود را روی سطح ولرم تنظیم کنید.

۳.آبرسان

در حالی که استفاده از مرطوب کننده یا آبرسان ممکن است بدیهی به نظر برسد، هنوز چند ترفند وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. ابتدا حتماً بلافاصله بعد از حمام استفاده کنید. بعد از دوش ولرم خود را خشک کنید و در عرض سه تا پنج دقیقه کرم آبرسان را بمالید. دکتر خترپال می‌گوید که این به حفظ آب در پوست شما کمک می‌کند.

او می افزاید، همچنین مهم است که از چه نوع مرطوب کننده ای استفاده می کنید. به دنبال مرطوب کننده هایی با موادی مانند سرامید باشید. او می گوید که یک ماده بدون نسخه که اغلب برای درمان اگزما به بازار می آید، به بازیابی موانع پوستی و حفظ آن آب در پوست شما کمک می کند.

۴.اگزما پوستی، بلغور جو دوسر کلوئیدی

نه، ما در مورد غذای اصلی صبحانه صحبت نمی کنیم. ما در مورد ماده دیگری صحبت می کنیم که می توانید در مرطوب کننده ها پیدا کنید. این ماده، مواد مغذی، ویتامین ها و پروتئین ها را برای اثر تسکین دهنده به پوست شما می رساند. فقط مراقب مرطوب‌کننده‌هایی باشید که حاوی رنگ‌ها یا عطرها هستند، زیرا می‌توانند پوست شما را تحریک کنند.

۵. کمپرس سرد

کمپرس سرد مانند یک دستمال سرد و مرطوب یا یک کیسه یخ پیچیده شده در حوله می تواند با کاهش خارش به رفع لک های اگزما پوستی یا خشکی پوست کمک کند. دکتر خترپال توضیح می دهد که این به جلوگیری از چرخه خاراندن و التهاب بیشتر پوست شما کمک می کند.

۶.هیدروکورتیزون

دکتر خترپال می گوید که هیدروکورتیزون بدون نسخه می تواند کمک کننده باشد، اما محدودیت هایی وجود دارد. پمادهای موضعی که می توانید دریافت کنید هیدروکورتیزون 1٪ است. این شروع خوبی است، به خصوص برای لکه های روی صورت و گردن، اما معمولاً برای تمام نواحی بدن به اندازه کافی قوی نیست. در بیشتر موارد، شما به یک استروئید قوی نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: ۱۱ قوی ترین ماسک ضد پیری که برای جوان سازی پوست معجزه می کنند

اگزما پوستی

۷.اگزما پوستی، آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین های بدون نسخه مانند Benadryl®، Zyrtec® و Claritin® می توانند کمک کنند، اما مانند هیدروکورتیزون بدون نسخه، فقط تا حدی کمک می کنند. دکتر خترپال می‌گوید، این داروها که عموماً با آلرژی‌های فصلی همراه هستند، می‌توانند به کاهش خارش مرتبط با اگزما کمک کنند. اما برخی از آنها اثر آرام بخشی دارند و باید به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شوند. شما همچنان به درمان های دیگری مانند مرطوب کننده نیاز دارید. زیرا این داروها به تنهایی مشکل شما را حل نمی کنند.

از چه چیزهایی باید اجتناب کنید؟

برخی از درمان ها وجود دارند که ممکن است ایده خوبی به نظر برسند، اما باید به نفع هر یک از راه حل های ذکر شده در بالا از آنها اجتناب کرد.

۱.مرطوب کننده با رایحه

همانطور که دکتر خترپال اشاره کرد، عطرها و رنگ های موجود در مرطوب کننده ها می توانند بیشتر از تسکین لکه های خشک و خارش دار باعث تحریک برخی افراد شوند.

۲.اگزما پوستی، آلوئه ورا

در حالی که آلوئه ورا می تواند برای آفتاب سوختگی تسکین دهنده باشد، برای پوست های خشک و خارش دار نباید به آن اعتماد کنید. دکتر ختا می گوید ژل های آلوئه ورا معمولاً دارای عطر و مواد نگهدارنده برای ماندگاری طولانی تر است که می تواند باعث دردسر بیشتر شود. به علاوه داده های علمی زیادی وجود ندارد که نشان دهد واقعا به خارش پوست کمک می کند. این بیشتر برای تسکین موقت آفتاب سوختگی است.

۳.سرکه سیب

دکتر خترپال می گوید در حالی که ممکن است در جستجوهای اینترنتی با سرکه سیب به عنوان یک درمان خانگی بالقوه برخورد کنید، اما باید از آن اجتناب کنید. سرکه اسیدی است و در واقع می تواند شرایط را بسیار بدتر کند.

بیشتر بخوانید: رفع چین و چروک پوست با روش های خانگی و طبیعی

اگزما پوستی

چه زمانی خارش پوست به یک مشکل جدی تبدیل می شود؟

با این حال، خارش پوست شما در چه نقطه ای نشانه چیز جدی تری است؟ برای دکتر خترپال، این علائم قطعا ارزش صحبت با پزشک را دارد.

۱.اگزما پوستی، خارش عمومی

اگر خارش شما در همه جا احساس می شود، نه فقط در نقاط خاص و بدون در نظر گرفتن فصل یا ساعت روز همیشه احساس می شود به دکتر مراجعه کنید.

۲.خارش طولانی مدت

اگر بیش از چهار هفته از این درمان‌های خانگی استفاده می‌کنید و هنوز تسکین نمی‌یابد.

۳.بثورات قابل مشاهده

اگر بثورات شما قرمز و پوسته پوسته است، بیشتر از پوست خشک است.

۴.اگزما پوستی، خونریزی و درد

اگر پوست شما ترک خورده و خونریزی دارد و باعث درد کافی برای بیدار شدن در طول شب می شود.

اگر یک یا چند مورد از این موارد را تجربه می کنید، در اسرع وقت با یک متخصص پوست تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: درمان فوری انواع آکنه با ماسک های خانگی و روش های پزشکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 4 =

دکمه بازگشت به بالا