;
سلامت

تاثیر غذاها روی دندان: چه غذاهایی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

تاثیر غذاها روی دندان: دهان، دندان و لثه بیش از یک ابزار برای خوردن در بدن نقش دارند. آن‌ها برای جویدن و بلع ضروری هستند و جزء اولین مرحله گوارش محسوب می‌شوند. دهان اولین قسمت در بدن است که با مواد مغذی برخورد دارد و بنابراین چیزی که داخل دهان بگذارید، نه تنها روی سلامت کلی تاثیر دارد بلکه می‌تواند روی سلامت لثه و دندان هم تاثیر گذار باشد. در حقیقت اگر مواد غذایی که می‌خورید، کیفیت خوبی نداشته باشد، اولین علائم آن داخل دهان تان ظاهر می‌شود. با بخش سلامت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ۴ بلایی که استرس سر دهان و دندان تان می آورد!

رژیم غذایی و پوسیدگی دندان

غذاها و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید، تاثیر مستقیمی روی پوسیدگی دندان دارند که البته تاثیر آن‌ها وابسته به موارد زیر است:

شکل غذا که مایع جامد و یا چسبناک باشد

تاثیر غذاها روی دندان, میزان مصرف غذاهای حاوی قند و شکر و تعداد دفعات مصرف نوشیدنی‌های اسیدی

وضعیت پزشکی مانند مشکلات گوارشی یا اختلالات مربوط به غذا خوردن که می‌تواند خطر ابتلا به پوسیدگی و ضعیف شدن دندان را افزایش دهد.

شاید بپسندید: ناسازگاری لیمو با غذاها: اطلاعات مهم درباره لیمو ترش که از آن بی اطلاع هستید!

تاثیر غذاها روی دندان

میان وعده چه تاثیری روی سلامت دندان دارد؟

تاثیر غذاها روی دندان, برای سلامت دندان پیشنهاد می‌کنیم که مصرف نوشیدنی‌ها و خوردنی‌های بین وعده‌های غذایی را کاهش دهید. متأسفانه بیشتر افراد غذاهای شیرین و چیپس‌ها را برای اسنک‌ها استفاده می‌کنند که به سلامت دندان آسیب می‌زنند و احتمال پوسیدگی را افزایش می‌دهند. پس اگر به دنبال یک میان وعده هستید، باید گزینه‌های سالم مثل پنیر گیاهی، ماست، میوه، سبزیجات یا آجیل را انتخاب کنید.

شاید بپسندید:  ۸ درمان طبیعی سوء هاضمه با طب سنتی

شکلات‌های چسبنده و شیرینی ها

غذاهای کم کالری مثل شکلات، مخصوصا شکلات‌های چسبنده و شیرینی‌هایی مثل کلوچه، کیک و میان وعده‌هایی مثل چیپس عاملی برای مشکلات دندانی هستند و نه تنها ارزش غذایی ندارند، بلکه نوع و میزان قند موجود در آن‌ها به دندان‌ها می‌چسبد. باکتری داخل دهان نیز از این قندها تغذیه می‌کند و اسید آزاد می‌کند و عاملی برای پوسیدگی دندان خواهد بود.

احتمالاً بپسندید: گذاشتن پیاز کف پا و داخل جوراب + فواید درمانی آن که نمی دانستید!

نوشیدنی‌های حاوی شکر

تاثیر غذاها روی دندان، نوشیدنی‌های حاوی شکر و قند مثل نوشابه، لیموناد و آب میوه‌های شیرین یا حتی چای و قهوه همراه با شکر برای دندان آسیب رسان هستند و احتمال پوسیدگی را افزایش می‌دهند. پس باید بیشتر مراقب بهداشت دندان باشید و از نوشیدنی‌های قنددار و اسیدی مصرف نکنید.

احتمالاً بپسندید: بهترین روش پخت شلغم برای درمان فوری سرماخوردگی

تاثیر غذاها روی دندان

 بیشتر بخوانید: تصفیه و پاکسازی هوای خانه: با این روش به سادگی هوای خانه را تصفیه کنید!

نوشیدنی‌های اسیدی

نوشیدنی‌هایی مثل آب لیمو، که اسیدی هستند، می‌توانند مینای دندان‌ها را فرسوده کنند و برخی دیگر از آب میوه‌ها (مرکبات) نیز اسیدی هستند.میوه‌های شیرین کمتر اسیدی هستند، اما قند فراوان دارند؛ بنابراین در مورد استفاده از آنها بهتر است بیشتر دقت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان خوردن قهوه برای افزایش تمرکز و رفع خستگی!

گوجه فرنگی

تاثیر غذاها روی دندان، میوه‌هایی مثل گوجه فرنگی نیز می‌توانند به سلامت دندان آسیب وارد کنند؛ بنابراین نباید در مصرف آن زیاده روی کنید.

شاید بپسندید: ۹ کاری که نباید بعد ۴۰ سالگی انجام بدی!

میوه‌های خشک

تاثیر غذاها روی دندان، میوه‌های خشک به دلیل چسبنده بودن عاملی برای آسیب رسانی به دندان‌ها هستند. پس بهتر است میوه‌های تازه را جایگزین آن‌ها کنید.

احتمالاً بپسندید: چای سبز در مقابل قهوه: کدام یک برای سلامتی شما بهتر است؟

بلای شکر روی سلامت دندان

تاثیر غذاها روی دندان، سازمان جهانی غذا و دارو پیشنهاد می‌کند که افراد بالای سه سال نباید بیش از 50 گرم یا 12 و نیم قاشق چای خوری شکر در طول روز مصرف کنند. شکر نباید بیش از 10 درصد کالری روزانه را شامل شود.

باکتری موجود در دهان از کربوهیدرات به عنوان غذا استفاده می‌کنند و بنابراین زمانی که میزان شکر را کاهش دهید، منابع دیگر کربوهیدرات به جای کربوهیدرات در دهان وجود خواهند داشت و در نتیجه احتمال پوسیدگی کاهش پیدا می‌کند. پس بر روی برچسب مواد غذایی را مطالعه کنید و ببینید که چه موادی دارای شکر کمتری هستند.

شاید بپسندید: آجیلی که به مغز آسیب می زنه!

تاثیر غذاها روی دندان

مشتقات شکر چگونه روی سلامت دندان تاثیر گذار است؟

تاثیر غذاها روی دندان، مشتقات شکر ممکن است مزه‌ای شبیه به شکر داشته باشند اما به اندازه خود شکر آسیب رسان نیست. عوامل مختلفی از مشتقات شکر وجود دارد مثل اسپارتام، اریتریتول، ساکارین، سوکرالوز، ایزومالت، سوربیتول، اکسولفام، پتاسیم و مانیتول. ممکن است نام‌هایی را که گفتیم در روی بعضی از بسته بندی‌های غذایی مشاهده کرده باشید یا برندهای مختلف از آن‌ها را بشناسید.

بیشتر بخوانید: سفید کردن دندان: پوست این میوه خاصیت جرم گیری و تمیزی دندان را دارد!

 

 

 

 

برایتان جالب خواهد بود

احتمالاً بپسندید: اگه زیادی میشینی، منتظر این ۵ بلا باش!

شاید بپسندید: این مواد غذایی خوشمزه رو اگه شب مصرف کنید مانع خواب راحت شما میشه!

احتمالا بپسندید: کبد چرب را با این میوه درمان کنید!

بیشتر بخوانید: ۱۰ خاصیت شگفت‌آور دمنوش زنجبیل و لیموترش + طرز تهیه‌ی آن

احتمالاً بپسندید: ۲۴ مواد غذایی که ویتامین c آن ها بیشتر از پرتقال است!

شما هم با فحش دادن احساس آرامش می کنید + ۱۰ دلیل جالب که نمی دانستید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا