;
فرهنگ و هنرفیلم و سریال

بابک احمدپور بازیگر کودک فیلم مشهور خانه دوست کجاست در آستانه 45 سالگی اش+عکس

بابک احمدپور بازیگر خانه دوست کجاست متولد 1358 است؟ این فیلم ساخته عباس کیارستمی است. او همچنین بازیگر یکی از نقش‌های اصلی در فیلم مشق شب است. او همچنین در فیلم زیر درختان زیتون نیز بازی کرد. در ادامه این مطلب بخش فرهنگ و هنر مجله خبری چشمک در مجموعه فیلم و سریال با بیوگرافی بابک احمدپور و جدیدترین عکس های این بازیگر همراه باشید.

 

بیوگرافی بابک احمدپور

بابک احمدپور تا پیش از بازی در فیلم‌های عباس کیارستمی، تجربهٔ حضور در برابر دوربین تلویزیون یا سینما را نداشت. به گفتهٔ کیومرث پوراحمد، کیارستمی در مرحلهٔ پیش‌تولید فیلم خانه دوست کجاست، طی سال ۱۳۶۴ و نیمهٔ اول سال ۱۳۶۵ سفرهای متعددی به مناطق مختلف شمال داشت تا این‌که در شهریور ۱۳۶۵ طی سفری به رستم‌آباد رودبار و ماسوله، بابک احمدپور و برادرش را برای بازی در آن فیلم انتخاب کرد.

بابک احمدپور

بابک احمدپور سال‌ها بعد در مصاحبه‌ای در مورد بازی مقابل دوربین عباس کیارستمی گفت: «آن زمان که در فیلم کیارستمی بازی می‌کردیم بچه بودیم، اصلاً نمی‌دانستیم فیلم چیست و ما حتی در روستا با تلویزیون آشنایی نداشتیم و اصلاً در زندگی مان دوربین ندیده بودیم. به دلیل طبقه اجتماعی که در روستای ما حاکم بود، از امکانات شهری به دور بودیم و همین باعث شده بود نه بدانیم تلویزیون چیست و نه فیلم. اصلاً نمی‌دانستیم دیالوگ‌هایی که آقای کیارستمی به ما می‌دهد و ما آن را تکرار می‌کنیم، قرار است بعداً تبدیل به فیلم شود».

سه‌گانهٔ کوکر

خانه دوست کجاست؟ که اولین بخش از سه‌گانهٔ کوکر است، داستان کودکی را روایت می‌کند دفتر مشق همکلاسیش را به اشتباه برداشته و دنبال خانهٔ دوستش می‌گردد تا دفتر را به او بازگرداند. بابک احمدپور به همراه برادرش احمد احمدپور نقش‌آفرینان اصلی این فیلم هستند. گادفری چشر منتقد فیلم اهل آمریکا در توصیف باورپذیری نقش‌آفرینی احمدپور در فیلم خانهٔ دوست کجاست؟ می‌نویسد: «این پسر (بابک احمدپور) واقعاً بر این باور بود که اشتباهی دفتر کودک دیگری را برداشته‌است. این واقعیت است. اگر شما با فیلم رابطهٔ قلبی برقرار می‌کنید به این دلیل است که هر لحظه در کنار این کودک واقعی است. او به هیچ عنوان بازی نمی‌کند».

زندگی و دیگر هیچ دومین بخش سه‌گانهٔ کوکر است که داستان آن پس از زلزلهٔ رودبار اتفاق می‌افتد. فردی به مناطق زلزله‌زده می‌رود تا ببیند بابک احمدپور زنده مانده یا خیر.

در یکی از سکانس‌های فیلم سوم، که زیر درختان زیتون نام دارد، بازیگر زن (ظریفه شیوا) گفتگوی کوتاهی با برادران احمد پور دارد و این لحظه‌ای است که ارتباط فیلم سوم با قسمت اول سه‌گانه برقرار می‌شود.

در دیگر آثار

فیلم مستند درخت زندگی (۱۳۹۷)، با نگاهی به زندگی بابک احمدپور ساخته شده‌است. در این فیلم برادران احمدپور پس از گذشت ۳۰ سال از نقش‌آفرینی در خانهٔ دوست کجاست؟ دربارهٔ تجربهٔ بازیگری‌شان در آن فیلم صحبت می‌کنند.

بابک احمدپور که در زمان ساخت مستند درخت زندگی در یک مرکز خرید در شمال تهران کارگری می‌کند به همراه کارگردان، به زادگاهش در شمال ایران می‌روند. جایی که خانه دوست کجاست؟ در آن محل فیلمبرداری شد. احمدپور در بخشی از فیلم توضیح می‌دهد که بازی در خانهٔ دوست کجاست؟ در کودکی، چگونه زندگی‌اش را از مسیر عادی آن دور کرد.

گیتی خامنه که در فیلم زیر درختان زیتون به‌عنوان یکی از عوامل پشت صحنه مشغول به فعالیت بود، پس از دیدن فیلم درخت زندگی، تأکید کرد که تغییرات مقطعی در زندگی کودکان نابازیگر و تاثیرش بر سرنوشت آن‌ها یکی از دغدغه‌های عباس کیارستمی بوده‌است.

عکس های جدید بابک احمدپور

وقتی فیلم «خانه دوست کجاست» ساخته شده، احمد ۷ ساله بوده که نقش محمدرضا نعمت‌زاده را بازی می‌کند. بابک هم ۸ ساله بوده و نقش احمد، شاگرد کلاس روستای «کوکر» را بازی می‌کند و از آن روز همه دنیا با رستم آباد، روستای کوکر و برادران احمدپور از طریق عباس کیارستمی  آشنا می‌شوند. این دو برادر می‌گویند بعد از فیلم «خانه دوست کجاست»  به کیارستمی بدهکار شده‌اند.

حالا بابک ساکن تهران شده و با اینکه شغلش آزاد است اما از فضای سینما دور نشده و با برخی از فیلمسازان همکاری هم دارد. او ازدواج کرده و یک دختر ۱۸ ساله دارد. احمد هم بازنشسته شده است. او هم دو دختر و یک پسر دارد. بچه‌های این دو، فیلم‌ پدرانشان را دیده‌اند. حتی بابک در این‌باره خاطره‌ای هم دارد. زمانی که دخترش «بیتا» کلاس دوم دبستان بوده، همکلاسی‌هایش  متوجه بازی پدرش در فیلم «خانه دوست کجاست» می‌شوند و بعد از آن بیتا را به اسم محمدرضا نعمت‌زاده صدا می‌کنند که باعث رنجش و گریه دخترک می‌شود تا جایی که بیتا به پدرش اعتراض می‌کند که چرا در آن فیلم بازی کرده است. اما حالا که بیتا بزرگ شده، خودش یکی از دوستداران عباس کیارستمی است.

عکس های جدید بابک احمدپور بازیگر خانه دوست کجاست

 

 

 

بابک احمدپور بازیگر خانه دوست کجاست

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا