;
آرایش و زیباییدنیای مد

روغن رزماری و تأثیر چشمگیر آن بر رشد موها + روش استفاده

تاثیر روغن رزماری بر رشد موها: احتمالاً درباره مصارف غذایی و دارویی روغن رزماری زیاد شنیده‌اید. سال‌های بسیاری است که از این گیاه برای آشپزی و مصارف پزشکی استفاده می‌شود. اما آیا می‌دانستید که این روغن موجب تقویت رشد مو هم می‌گردد؟

این گیاه علاوه بر پخت و پز، برای سلامتی و زیبایی هم قابل استفاده است و برای رشد مو کاربرد دارد. در سال‌های اخیر، استفاده از اسانس روغنی این گیاه که بومی مناطق مدیترانه‌ای است، برای تقویت مو و پوست سر بسیار رایج شده است. اما باید دید تحقیقات علمی در مورد این گیاه چه نظری دارند و برای بهره بردن از نتایج مفید این روغن، چگونه باید از آن استفاده کرد. ما در این مطلب دنیای مد به این سوالات پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید تا درباره فواید رزماری برای رشد مو اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بیشتر بخوانید: ۶ بهترین روغن گیاهی مو برای خارش، پوسته شدن و شوره سر

با اسانس روغنی رزماری آشنا شویم

رزماری (Rosmarinus officinalis) یک گیاه همیشه سبز کوچک از خانواده نعناع است. گیاهانی مانند اسطوخودوس، ریحان، مورد سبز و مریم گلی نیز از همین خانواده هستند. اسانس روغنی رزماری از برگ‌ها و سرگل‌های این گیاه گرفته می‌شود. روغن رزماری معمولاً به عنوان یک روغن پاک‌کننده و تقویت‌کننده شناخته می‌شود. بیشتر اثرات سودمند رزماری مربوط به فعالیت آنتی اکسیدانی بالای ترکیبات شیمیایی اصلی این گیاه از جمله کارنوسول، کارنوسیک اسید، اورسولیک اسید، رزمارینیک اسید و کافئیک اسید است.

جالب خواهد بود: درمان لک پوست صورت با یک شیشه روغن گیاهی!

بیشتر بخوانید:با این ماده غذایی ریزش موهای تان را متوقف کنید! 

آیا روغن رزماری ریزش مو را درمان می‌کند؟

تقویت رشد مو توسط اسانس روغنی رزماری به دلیل وجود خواص زیر در این ماده است:

خواص ضد التهابی
تقویت سیستم عصبی
بهبود گردش خون
اسانس روغنی رزماری مانند اسانس روغنی نعناع فلفلی (که برای تقویت رشد مو استفاده می‌شود)، گردش خون را تقویت می‌کند. در نتیجه، این روغن با بهبود خون‌رسانی به فولیکول‌های مو و جلوگیری از تخریب آن‌ها، از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

از اسانس روغنی رزماری علاوه بر تحریک رشد مو، برای پیشگیری از سفید شدن زودرس مو و شوره هم استفاده می‌شود. این روغن به رفع خشکی و خارش سر هم کمک می‌کند.

احتمالا بپسندید: ۷ روش شگفت انگیز برای مراقبت و تقویت ناخن ها!

جالب خواهد بود: راهکارهای کاهش چین و چروک پوست | چگونه پوستی بدون چین و چروک داشته باشیم!؟

تاثیر روغن رزماری بر رشد موها

آیا تحقیقات علمی هم اثر رزماری بر رشد مو را تأیید می‌کنند؟

همان‌طور که می‌دانید ریزش مو در افراد دلایل مختلفی دارد، از جمله عفونت، واکنش سیستم ایمنی، سن، تغییرات هورمونی و ریزش موی ارثی.

هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد رزماری می‌تواند ریزش موی ناشی از شیمی درمانی و یا مصرف برخی داروها و یا ریزش موی ناشی از کشیدن مداوم مو را از بین ببرد.

اما مطالعات نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند برخی از شایع‌ترین انواع ریزش مو را کاهش دهد؛ به عنوان مثال طاسی با الگوی مردانه. این نوع از ریزش مو هنگامی اتفاق می‌افتد که یکی از مشتقات تستوسترون به نام دی هیدرو تستوسترون (DHT) به فولیکول‌های مو حمله می‌کند.

تستوسترون هم در بدن زنان و هم در بدن مردان تولید می‌شود، اما میزان تولید این هورمون در بدن مردان بیشتر از زنان است، در نتیجه برای مردان ریزش مو در سن پایین‌تر و با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد. روغن رزماری به درمان این نوع ریزش مو کمک می‌کند.

مطالعه‌ای در سال 2013 روی موش‌ها در ارتباط با ریزش موی ناشی از تستوسترون نشان داد که رزماری می‌تواند باعث رشد مجدد موهای موش‌ها شود. اگرچه نتایج این مطالعه قطعی نیست، اما محققان این نظریه را مطرح می‌کنند که روغن رزماری می‌تواند مانع پیوند دی هیدرو تستوسترون با گیرنده‌های هورمونی شود و در نتیجه از حمله به فولیکول‌های مو جلوگیری کند.

مطالعه دیگری در سال 2015 روغن رزماری را با ماینوکسیدیل (یک داروی رایج برای رشد مجدد مو) مقایسه کرد. افراد مبتلا به ریزش موی مرتبط با دی هیدروتستوسترون به مدت 6 ماه ماینوکسیدیل یا روغن رزماری دریافت کردند. پس از گذشت سه ماه، رشد موی هیچ کدام از دو گروه افزایش پیدا نکرد. اما پس از 6 ماه، هر دو گروه افزایش قابل توجهی را در رشد موهایشان مشاهده کردند.

گروهی که تحت درمان با روغن رزماری بود، نسبت به گروه تحت درمان با ماینوکسیدیل رشد موی بیشتری داشتند، هرچند که از نظر آماری، تفاوتشان چندان قابل ملاحظه نبود. این نتیجه نشان می‌دهد که روغن رزماری می‌تواند باعث تقویت رشد مو در بلندمدت شود.

در همین مطالعه، خارش پوست سر در گروهی که ماینوکسیدیل دریافت می‌کردند، شایع‌تر بود، پس روغن رزماری برای افرادی با سابقه حساسیت یا ناراحتی پوستی می‌تواند انتخاب بهتری باشد. به علاوه، تحقیقات اندکی وجود دارد که نشان می‌دهد روغن رزماری می‌تواند انواع دیگر ریزش مو را هم درمان کند.

به عنوان مثال تحقیقی که در سال 1998 منتشر شده است، اثر رایحه درمانی (آروماتراپی) با استفاده از روغن رزماری را در افراد مبتلا به طاسی منطقه‌ای (آلوپسی آره‌آتا) بررسی می‌کند. این بیماری یک اختلال خودایمنی است که می‌تواند باعث ریزش مو شود. 44 درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه با بیش از 7 ماه استفاده از رزماری بهبود یافتند اما افرادی که هیچ درمانی دریافت نکرده بودند، تنها 15 درصد بهبود یافتند.

برخی از مطالعات، از جمله مطالعه‌ای که در سال 2017 منتشر شد، به این نتیجه رسیدند که روغن رزماری می‌تواند بعضی از قارچ‌ها و باکتری‌ها را از بین ببرد. بنابراین هنگامی که ریزش مو به دلیل عفونت یا بیماری پوست سر است، روغن رزماری می‌تواند کمک‌کننده باشد. با این وجود هیچ شواهدی وجود ندارد که روغن رزماری باید جایگزین روش‌های درمانی تایید شده بشود.

همچنین، این احتمال هم وجود دارد که روغن رزماری بتواند اثربخشی درمان‌های رایج و متعارف را افزایش دهد، اما هیچ مطالعه‌ای اعتبار این نظریه را آزمایش نکرده است. از طرف دیگر، هیچ تحقیقی در مورد بی‌خطر بودن استفاده از رزماری در کنار داروهایی مانند ماینوکسیدیل یا سایر داروهای محرک رشد مو انجام نگرفته است. به همین دلیل هر شخصی که از ماینوکسیدیل یا سایر درمان‌های رویش مجدد مو استفاده می‌کند، باید قبل از استفاده از روغن رزماری در کنار این درمان‌ها با پزشک خود مشورت کند.

شیوه‌های استفاده از رزماری برای درمان ریزش مو

آسان‌ترین راه برای استفاده از روغن رزماری، استفاده از شامپویی است که حاوی غلظت بالایی از روغن رزماری باشد. در ادامه چند روش برای استفاده از اسانس روغنی رزماری به عنوان تقویت‌کننده و پرپشت‌کننده موها معرفی می‌کنیم. برای شروع، هریک از این روش‌ها را یک تا دو بار در هفته انجام دهید. در صورت تمایل یا اگر مشکلی با آن‌ها نداشتید، می‌توانید دفعات استفاده را بیشتر کنید.

تاثیر روغن رزماری بر رشد موها

۱. روغن رزماری را مستقیماً روی پوست سرتان ماساژ دهید

پس از حمام، 5 قطره اسانس روغنی رزماری را روی پوست سرتان بریزید و به طور یکنواخت ماساژ دهید. البته این روش برای برخی افراد مناسب نیست و می‌تواند پوست را تحریک کند. بهتر است این روغن را با یک روغن حامل مثل روغن جوجوبا یا روغن نارگیل مخلوط کنید. برای این کار، به هر قاشق غذاخوری از روغن نارگیل، 4 تا 5 قطره روغن رزماری اضافه کنید و پوست سر خود را با آن به آرامی ماساژ دهید.

شستن سرتان بلافاصله پس از استفاده روغن اختیاری است، می‌توانید اجازه دهید روغن یک تا دو ساعت روی پوستتان بماند یا اگر قصد داشتید سرتان را سریع‌تر بشویید، بگذارید روغن حداقل 10 تا 15 دقیقه روی سرتان بماند.

۲. روغن را با شامپویتان مخلوط کنید

مقدار کمی از این روغن را می‌توانید به نرم‌کننده‌ها، لوسیون‌ها یا کرم‌ها اضافه کنید. به ازای هر 30 میلی‌لیتر از محصول، 5 قطره روغن بریزید. سپس محصول را مطابق معمول استفاده کنید. همچنین می‌توانید وقتی پیش از مصرف مقداری از هر نوع محصول مو را کف دستتان ریخته‌اید، 2 تا 3 قطره روغن را مستقیماً به آن اضافه کنید.

۳. روغن رزماری را به شامپوی دست‌ساز خانگی‌تان اضافه کنید

در اینترنت دستورات زیادی برای ساختن شامپوی خانگی وجود دارد. شما می‌توانید برای استفاده از فواید خاص برخی از اسانس‌های روغنی برای سلامتی و زیبایی خودتان، آن‌ها را به شامپوهای خانگی اضافه کنید. البته توصیه ما در هر حال استفاده از شامپوهای فرموله شده توسط متخصصان پوست و مو و تولید شده توسط برندهای معتبر است.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از ریزش مو با آب رزماری: چگونه آب رزماری برای رفع خشکی و ریزش موهای مان درست کنیم؟

 

 

برایتان جالب خواهد بود

احتمالا بپسندید: ۵ روغن گیاهی برای رویش مجدد مو که ظاهر شما را متفاوت می سازد!

جالب خواهد بود: ۳ ویژگی یک ریمل خوب که چشم ها را درشت و جذاب می کند + عکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا