;
خانواده و زناشوییزندگی

گذشت در زندگی مشترک: ۶ مرحله برای بخشیدن در روابط زناشویی

گذشت در زندگی مشترک: بخشش و گذشت برای بقای هر رابطه ای حیاتی است. زیرا اشتباهات و رنجش ها بخش غیر قابل انکار زندگی مشترک است. اگر گذشت و بخشش را یاد نگیریم، زندگی زناشویی دوامی نخواهد داشت. بنابراین برقراری ارتباط موثر و بخشیدن یک امر ضروری است

. با این که بخشیدن خطاها و گذشت از اشتباهات بسیار دشوار است با این حال برای حفظ زندگی مشترک باید بخشیدن را یاد بگیریم. در بخش خانواده و زناشویی، به ۶ مرحله گذشت در زندگی مشترک پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: اختلافات زناشویی: ۱۰ تکنیک طلایی برای حل اختلافات زن و شوهر

۶ مرحله بخشش در روابط

۱.شفقت را در خود پرورش دهید

شفقت اغلب آخرین چیزی است که می خواهیم به کسی بدهیم که به ما صدمه زده است. اما برای این که ببخشیم و خود را از تلخی رها کنیم، باید بتوانیم مقداری از انسانیت را در همسر یا شریک عاطفی که به ما صدمه زده پیدا کنیم. به یاد داشته باشید که فرد مقابل تان نیز احتمالا زخم هایی دارد که بر نحوه تعامل او با دیگران تأثیر می گذارد.

گذشت در زندگی مشترک،  این رفتار نادرست آنها را توجیه نمی کند، اما ممکن است به شما این امکان را بدهد که به اندازه کافی احساس همدلی کنید تا بخشیدن به خاطر زندگی مشترک تان ممکن شود.

گذشت در زندگی مشترک

۲.قبل از این که بخواهید عذرخواهی کنید، زخم های عمیق را برطرف کنید

ممکن است نیازی به عذرخواهی برای هر رابطه شکسته ای احساس نکنید. اما اگر فردی که به شما آسیب رسانده است کسی است که هنوز در زندگی خود می خواهید، ممکن است لازم باشد این موضوع را با او در میان بگذارید تا رابطه تان را ادامه دهید.

برای زخم‌های مهم، قبل از رویارویی با طرف آسیب‌دیده، زمانی را صرف رسیدگی به درد به طور خصوصی یا با حمایت یک دوست قابل اعتماد یا یک روان پزشک حرفه‌ای، کنید. این مساله به شما این امکان را می دهد که برخی از بدترین احساسات مرتبط با درد را قبل از درگیر شدن مجدد با فرد مقابل تان، خنثی کنید.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از طلاق: ۱۰ راه قطعی برای نجات زندگی مشترک از طلاق

۳.تایم اوت بگیرید

برای مسائل نسبتا کوچکتر، ممکن است بهتر باشد ابتدا کمی زمان بگذارید تا خشم تان فرو کش کند. تایم اوت گرفتن به شما این امکان را می دهد که در رویارویی خود عینی تر باشید و در مورد آنچه واقعا شما را آزار می دهد بیشتر توضیح دهید.

گذشت در زندگی مشترک، هر آسیبی عمدی نیست، سعی کنید به طرف مقابل، به خصوص در رابطه با خطاهای کوچک تر، نسبت به نیت او تردید داشته باشید. شاید او عمدا این خطا را مرتکب نشده.  یا بهتر است از او بخواهید منظورش را روشن کند تا مطمئن شوید که رفتار او را به درستی تفسیر می کنید.

۴.در مورد ماهیت آسیب دقیق باشید

از عباراتی مانند «تو هرگز…» و «تو همیشه…» اجتناب کنید. اغلب، این اظهارات اغراق آمیز است و طرف مقابل را در حالت دفاعی قرار می دهد یا رد ادعاهای شما را برای او آسان تر می کند. سعی کنید کلمات یا اعمال خاصی را مشخص کنید که به شما صدمه می زند و به او بگویید که آن کلمات یا اعمال او چه احساسی در شما ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اعتماد از دست رفته: ۱۰ نکته برای ایجاد اعتماد در زندگی مشترک

گذشت در زندگی مشترک

۵.از تهمت زدن شخصیت و نام بردن خودداری کنید

گذشت در زندگی مشترک، درباره شخصیت فرد اتهامات گسترده ای وارد نکنید (مثلاً “تو آدم وحشتناکی هستی”) و هرگز به نام بردن متوسل نشوید. چنین تاکتیک هایی منصفانه نیستند و تقریبا همیشه واکنش خصمانه طرف مقابل را برمی انگیزند. ممکن است با استفاده از چنین زبانی احساسی لحظه ای از اثبات حق را تجربه کنید، اما این به شما کمکی نخواهد کرد که به آنچه واقعاًبه دنبال آن هستید دست یابید. یعنی تأیید احساسات شما و ابراز پشیمانی توسط طرف مقابل.

۶.درک کنید که بخشش اغلب یک فرآیند مداوم است

حتی پس از رویارویی، ممکن است همچنان با احساسات رنجش خود دست و پنجه نرم کنید. عذرخواهی، ممکن است برای تان رضایت بخش نبوده باشد و شاید نتواند آسیبی که به احساسات و شخصیت شما وارد شده را بهبود بخشد.  یا حتی اگر عذرخواهی رضایت‌بخش باشد، باز هم ممکن است احساس کنید که هر از چند گاهی احساس کینه و رنجش قدیمی سراغ شما می آید.

بنابراین بهتر است به سادگی، درد را همان طور که ظاهر می شود، بپذیرید و تعهد درونی خود را برای بخشش تجدید کنید. بخشش ممکن است فورا اتفاق نیفتد، اما با تجدید تعهد خود به بخشش، قلب و آینده زندگی مشترک تان را از سموم و کینه ها پاک می کنید.

بیشتر بخوانید: برای داشتن یک زندگی عاشقانه این ۱۰ افسانه را حذف کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

دکمه بازگشت به بالا