;
آشپزیزندگی

سفره شب یلدا با خوراکی های ارزان و خوشمزه چله + ۱۶ ایده شیک و ارزان

سفره شب یلدا: شب یلدا یکی از مهم‌ترین‌ جشن های ایرانیان و بلندترین و تاریک ترین شب سال لقب گرفته‌است، در گذشته های دور، ایرانیان شب یلدا یا شب چله را تا سپیده صبح در گرد آتش، به جشن و پایکوبی می‌گذراندند و با مواد و میوه های در دسترس از میهمانان خود پذیرایی می‌کردند اما امروزه برگزاری یک جشن در شب یلدا هزینه زیادی را روی دست خانواده‌ها می‌گذارد. در این مطلب به معرفی غذاهای ارزان شب یلدا، جایگزین آجیل شب یلدا، انواع دسر مخصوص شب یلدا و… می پردازیم که علاوه بر طعم لذیذ، هزینه زیادی هم روی دست شما نمی گذارند.

بیشتر بخوانید: دسرهای خوشمزه شب یلدا: این ۱۷ دسر و کیک شیک رو یخچالی و فوری درست کن!

غذای ارزان و بدون گوشت برای شب یلدا

بسیاری از افراد به دلایل گوناگون به دنبال تهیه غذای ارزان و بدون گوشت برای شب یلدا هستند، این عزیزان می توانند غذاهای زیر را برای شب یلدا تهیه کنند.

۱.آش کدو حلوایی

شما می توانید یک کدوحلوایی برای شب یلدا بخرید و با آن انواع دسر، آش، کیک کدو حلوایی بپزید، آش کدو حلوایی برای شب یلدا بسیار مناسب است و خوردن آن، به حفظ سلامت بدن در فصل زمستان کمک می‌کند. این آش خوشمزه بدون گوشت بوده و با ماش،عدس، برنج نیم دانه یا بلغور گندم، کدو حلوایی و نمک و فلفل تهیه می شود البته شما می توانید در آن از آب قلم و عصاره گوشت هم استفاده نمایید.

سفره شب یلدا

۲.آش لبو

سفره شب یلدا، آش لبو گزینه مناسبی برای منوی شام شب یلدا و از غذاهای محبوب و سنتی زمستانی در ایران است، مواد لازم آش لبو یا آش چغندررا لبو، رشته آش، حبوبات، سبزی معطر، پیاز، نعناع داغ و کشک تشکیل می دهد و این غذا به نسبت ارزان و بدون گوشت است.

۳.آش انار

آش انار غذای بسیار مناسب برای شب یلدا و دورهمی می باشد. این آش در نقاط مختلف کشور تهیه می شود و در رسپی آن انواع حبوبات یا بلغور وجود دارد ولی در رسپی شیرازی این آش از لپه و خرده برنج، سبزی آش، رب انار، آب انار و…استفاده می شود.

۴.دلمه کلم اناری

سفره شب یلدا، دلمه نیز از آن غذا‌های خوشمزه در شب یلدا است که می توانید در کنار خانواده خود، نوش جان کنید. برگ کلم، برنج خیس شده، دانه انار، گشنیز و رب انار، از مواد اصلی هستند که برای طبخ دلمه کلم اناری به کار می‌روند.البته گوشت چرخ کرده نیز در این دلمه جای دارد که می توانید آن را حذف و یا به جای آن از سویا استفاده کنید.

۵.سالاد انار

شما می‌توانید انواع برنج های مخلوط بدون گوشت مثل لوبیا پلو بدون گوشت، عدس پلو بدون گوشت،سبزی پلو و… را بپزید ودر کنار آن از سالاد انار استفاده نمایید. سالاد انار و کلم، سالاد زیتون با سس انار، سالاد کلم قرمز و انار از انواع سالاد انار برای پذیرایی از مهمانان هستند.

سفره شب یلدا

جایگزین آجیل‌ شب یلدا

سفره شب یلدا، آجیل و مغزیجات از جمله تنقلات شب یلدا است که امکان تهیه آن برای بسیاری از افراد ممکن نیست، به جای تهیه آجیل گران شب یلدا می توانید خوراکی های زیر را در نظر بگیرید.

۶.تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان یکی از بهترین جایگزین ها برای آجیل شب یلدا است. تخمه آفتابگردان ترد است و طعمی آجیلی دارد و برای دورهمی یلدا مناسب است، همچنین فیبر بالا تخمه آفتابگردان می‌تواند به هضم غذا کمک کند و حتی یبوست مهمانان را درمان کند.

۷.کشمش و نخودچی

به جای تهیه آجیل می توانید برای شب یلدا کشمش و نخودچی بخرید، حتی می توانید خودتان در خانه نخود بوداده تهیه کنید، نخود بو داده یکی از خوراکی‌های شب یلدا که اتفاقا طرفداران زیادی نیز دارد، برای تهیه آن لازم است ابتدا نخود را در آب و نمک جوشانده و سپس، بر روی حرارت تفت دهید.

۸.لواشک، آلبالو خشکه

سفره شب یلدا ، به جای آجیل شب یلدا، چند کاسه کوچک پر از برش های لواشک، آلبالو خشکه، آلو و آلوچه های جنگلی و تمبر هندی را در سفره شب یلدا جا دهید و برش های لواشک را هم می توانید با یک روبان قرمز تزیین کنید و روی آن ها کمی گلپر و نمک بپاشید.

میوه های خشک

میوه های خشک هم به عنوان تنقلات و آجیل شب یلدا استفاده می شوند. انواع میوه خشک را قبل از شب یلدا خودتان تهیه نمایید، که برایتان پرهزینه نباشد، میوه خشک علاوه بر مزه بی‌نظیری که دارند، با خواص فراوان خود، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کنند.

۹.آجیل گیاهی

سفره شب یلدا، به جای تهیه انواع مغزیجات و آجیل شب یلدا از آجیل گیاهی مخلوط استفاده نمایید که مخلوطی از باقلای سبز، نوعی نخود سبز، نخودچی، سویا با روکش کاری و کراکر بسیار خوشمزه است.

۱۰.برنجک

خوردن برنجک یا برنج بوداده در شب یلدا لذت فراوان دارد و ما را به یاد خانه مادربزرگ ها می اندازد، در این شب به جای آجیل یک ظرف برنجک در سفره شب یلدا قرار دهید تا نوستالژی فوق العاده‌ای برای همه مهمانان باشد.

۱۱.پاپ کورن

پفیلا یا پاپ کورن، یکی دیگر از خوراکی‌های شب یلدا است، که شما می توانید خودتان در خانه در طعم‌های مختلف پنیری، کچاپ یا نمکی برای پذیرایی از مهمانان خود تهیه نمایید.

سفره شب یلدا

جایگزین شیرینی و شکلات شب یلدا

سفره شب یلدا، به جای شیرینی و شکلات که این روزها با قیمت سرسام آوری فروخته می شود خودتان در خانه دسر و کیک های خوشمزه، راحت و مقرون به صرفه برای شب یلدا تهیه نمایید.

۱۲.مسقطی، باسلق و راحت الحلقوم

مسقطی، باسلق و راحت الحلقوم از دسرهای راحت با مواد قابل دسترس است که شما می توانید برای شب یلدا با هزینه کم تهیه نمایید و از خوردن آن لذت ببرید.

۱۳.دسر کدو حلوایی

سفره شب یلدا، دسر کدو حلوایی یکی از انواع دسرهای خوشمزه بین المللی است که در فصل پاییز و زمستان و برای شب یلدا با کدو حلوایی، شکر،چوب دارچین، میخک تهیه می شود.

۱۴.پاناکوتا انار

پاناکوتا انار یک دسر یلدایی ساده و سریع یخچالی است که با موادی چون شیر، ژلاتین و خامه و عسل تهیه می شود.

۱۵.ژله

سفره شب یلدا، ژله‌‌ها جزو انواع دسر ساده و بدون فرهستند، در شب یلدا کافی است از قالب‌های یلدایی استفاده کنید تا هر ژله‌ای را که می‌خواهید به شکل انار یا هندوانه یلدایی درست کنید و جای شیرینی و هندوانه را در سفره شب یلدا پر نمایید.

۱۶.کیک شب یلدا

اگر مواد تهیه کیک مثل آرد، روغن، شیر، تخم مرغ و… را در خانه دارید، یک کیک انار یا کیک کدو حلوایی آسان برای شب یلدا تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: آش مخصوص شب یلدا: ۷ آش مجلسی و محبوب شب یلدا که طعم و رنگ بی نظیری دارند + عکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − سه =

دکمه بازگشت به بالا