;
تفریح و سرگرمی

(ویدیو) تا حالا خط تولید تیله های رنگی رو دیده بودی! | قابل توجه دهه شصتی ها

خط تولید تیله های رنگی: (ویدیو) تا حالا خط تولید تیله های رنگی رو دیده بودی! | قابل توجه دهه شصتی ها!

 لینک دانلود

درباره تیله

تیله یا تشله یا گوله جسم کروی کوچکی است که معمولاً از جنس شیشه و گاهی خاک رس، فولاد، پلاستیک یا عقیق است. تیله‌ها در اندازه‌های متفاوتی از قطر ۱ میلی‌متر تا بیش از ۳۰ سانتی‌متر تولید می‌شوند اما به‌طور معمول، قطر آن‌ها حدود ۱٬۲ سانتی‌متر است. معمولاً داخل تیله‌های شیشه‌ای، رگه‌های رنگی قرار داده شده‌است. تیله‌ها، وسیلهٔ بازی «تشر» یا تیله‌بازی هستند. از برخی تیره های فلزی (ساچمه) در بلبرینگ استفاده می‌شود.

این ویدیو هم جالب است: ویدیو:عینهو بز از دیوار راست بالا و پائین میره،این ویدیو رو ببین تا متوجه مفهوم جمله بشی!

پیرامون واژه

نام این توپ در لهجه‌های مختلف فارسی و در نقاط مختلف ایران متفاوت است. اما متداول‌ترین نام آن همان تیله است که گاهی «گلوله» یا گلول گفته می‌شود. در زبان لکی به آن گولو و به بازی آن گلوون می‌گویند در اورامان به آن «بیل» و به بازی آن «بیلانی» می‌گویند. در ایلام (شهرستان آبدانان) به آن «فِنگ (fəŋ)» گفته می‌شود. در شهر اهواز نیز به آن «فِنگ» می‌گویند. در لار به آن «مایه» گفته می‌شود. در کرمانشاه به آن تَشیله و در همدان «تِشِله» می‌گویند. در خراسان به آن «تُشْله» یا «توشْله» یا «تیشْله»[۲] گفته می‌شود. در تبریز به آن «مازی» می‌گویند.

شاید بپسندید: 5 تفاوت بین دو تصویر مرکز کنترل ترافیک هست که هر کسی نمی تونه تشخیص بده!

 تیله های رنگی

در ایلام «گُلو» و چاله‌ای که باید ابتدا گلو را در آن انداخت «نِگِر» نام دارد. در سقز به آن «کَللا» و به بازی آن «کَللا مِشان» می‌گویند. در سنندج به آن «هل مات» و به بازی آن «هل ماتان» می‌گویند. در اصفهان به آن «گولی» و به بازی آن «گولی بازی» و در گلستان هم به ان «توشنه» وبه ان بازی «توشنه بازی» می‌گویند. در لامرد فارس به تیله‌ها هل و به بازی هل بازی گفته و در میان افراد بزرگسال محبوبیت زیادی داشته و در فصل زمستان و بهار زمان اوج این بازی است.

احتمالاً بپسندید: قدرت دیدت رو با شناسایی حیوانات مخفی ارزیابی کن!

تیله بازی

تیله‌ بازی یکی از بازی‌ های تفریحی بسیار قدیمی در میان ایرانیان است و با گوی‌ های توپُر کوچک شیشه ‌ای انجام می شود که اندازه های مختلفی دارند و درون آن ها پره‌ های رنگی جذابی وجود دارد. این گوی شیشه ای در لهجه‌ ها و نقاط مختلف ایران با اسامی متفاوت نامیده می ‌شود.
متداول‌ ترین نام آن تیله است که گاهی «گلوله» یا گلول نیز گفته می ‌شود. در اورامان به آن «بیل» و به بازی آن «بیلانی»، در سقز «کَللا» و به بازی آن «کَللا مِشان»، در سنندج «هل مات» و به بازی آن «هل ماتان»، در اصفهان «گولی» و به بازی آن «گولی بازی»، در اهواز «فِنگ»، در لار«مایه»، در همدان «تِشِله»، در خراسان «توشله»، در تبریز «مازی» و در ایلام «گُلو» می‌ گویند.

این بازی مقید به تعداد افراد نبوده و معمولاً در بین پسر بچه ‌ها و به‌صورت دو نفره و یا حتی به‌صورت گروهی با سبک ها و شیوه های مختلف و اغلب در زمین های خاکی بازی می ‌شود. اگر شمار بازیکنان بیش از دو نفر باشد، برای پرتاب تیله‌ نوبت گرفته و نفرات اول، دوم، سوم تا آخر مشخص می شوند و قرارداد هایی درباره‌ی نحوه ‌ی زدن تیله و گرفتن امتیازات، وَجَب گرفتن برای انداختن تیله به گود، چیدمان گودال ها و غیره وضع می‌ شود.  بسته به نوع و سبک بازی گودال ‌هایی کوچک به عمق حدودا ۴ تا 5 سانتی متر و پهنای یک کف دست با فاصله ‌های مشخص از هم کنده می ‌شود. هدف هر یک از بازیکنان انداختن تیله‌ ی خود درون گودال ها است.

خط تولید تیله های رنگی

یکی از شیوه ها‌ی این بازی بدین صورت است که هر فرد همراه خود تعدادی تیله آورده و در یک نقطه و فاصله ای مشخص نسبت به گودال ها قرار گرفته و با قرار دادن تیله بین نوک انگشت شصت و انگشت وسط باید طوری تیله خود را بر روی زمین بیندازد که در جای مناسب و نزدیک‌ تر به گودها قرار بگیرد. اگر تیله به درون گودال افتاد، فرد یک امتیاز گرفته و می تواند تیله را از گودال بیرون آورده و از همان مکان تیله ‌اش را با شیوه ی مخصوص خود به سوی گودهای دیگر پرت کند. اگر تیله به درون گود نیوفتد، تیله همان ‌جا که افتاده است باقی مانده و نفر بعد تیله ی خود را به زمین بازی پرت می کند و به همین صورت افراد به نوبت تیله ‌های خود را در زمین بازی می ‌اندازند.

در حین بازی هر فرد می تواند تیله ی بازیکن دیگر را با تیله ی خود بزند که این زدن هم جزء امتیازات محسوب شده و بخش مهم و هیجان ‌انگیز بازی است و فردی که تیله ی دیگری را زده است می‌ تواند از او یک تیله دریافت کند. این بازی با برنده‌ شدن کسی که زودتر از بقیه همه ی گودال‌ ها را طی کند و یا با توافق معینی بین افراد، پایان می ‌یابد.

 

لینک های جالب

شاید بپسندید: (ویدیو) تا حالا دعوای دو تا زرافه رو دیده بودید!| نبردی که تا مرگ یکی از زرافه ها ادامه پیدا می کند!

 

 

دلایل عدم تمرکز چیست؟

می تواند علل روانی، محیطی و فیزیولوژیکی داشته باشد. نکته مهم این است که سعی کنیم اثرات این علل را به حداقل برسانیم. اعتیاد به فناوری نیز یکی از عواملی است که اخیراً باعث عدم تمرکز می شود.

شاید بپسندید:کدام اتوبوس مدرسه را ترجیح می دهید!؟ | انتخابتان نشان می دهد که آیا نوع دوست هستید یا خودخواه!

تمرکز و عدم تمرکز چیست؟

تمرکز، توانایی ایجاد دقت بر روی یک کار بدون تأثیر محرک های داخلی و خارجی است. به طور خلاصه، تمرکز به معنای کنترل ذهن است. تمرکز به عنوان یکی از پیش نیازهای موفقیت پذیرفته شده است. اما عدم تمرکز به معنای کنترل ذهن توسط محرک های درونی و بیرونی است. به این ترتیب عدم تمرکز و کمبود آن، امکان یادگیری و کار با کیفیت را با خلل ایجاد می کند.

شاید بپسندید: داستان چه کسی زنگوله را به گردن گربه می اندازد؟

آلزایمر و فعالیت مغز و  بازی های فکری

محققان دریافته اند که بخشی از اختلالات مغزی و رشد بیماری هایی همچون فراموش و آلزایمر با کاهش فعالیت های مغزی در ارتباط است. لذا برای جلوگیری و یا احمالا رشد این بیماری ها، باید تحرک مغز را افزایش داد. سوالات ریاضی شبیه سوال هوش ریاضی جاضر می تواند سبب افزایش عملکرد مغز شود. حل صحیح این سوال، نیازمند تمرکز و دقت است. در واقع تنها راه حل پاسخ به این سوالات نیز همین نکته است. بر همین اساس سوالاتی از این دست در کنار ایجاد سرگرمی برای سلامت مغز بسیار مفید هستند.

احتمالاً بپسندید: تو نقاشی اول چی دیدی تا بگم چه رابطه‌ای بین برداشت و نوع شخصیت‌ات هست!

اهمیت سوالات هوش

این سوالات به شما کمک می کنند که عملکرد مغز شما افزایش پیدا کند. در دنیای کنونی که فعالیت بدنی و مغزی کاهش پیدا کرده است این سوالات هوش می تواند دقت، تمرکز و جزئی نگری شما را افزایش دهد. این مسئله از بیماری های مختلف مغزی نیر الزایمر و … می تواند جلوگیری کند.

شاید بپسندید: اگه نابغه ریاضی هستی، این چالش ریاضی را در کمتر از 10 ثانیه حل کنید؟

 

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا