;
ارز دیجیتالتازه ها

مهمترین ارزهای دیجیتال در کنار بیت کوین که باید به آن ها توجه داشت!

امروز ارزهای دیجیتال بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته اند. شاید کمتر کسی باشد که نام ارز دیجیتال را نشنیده باشد. بیت کوین از جمله اولین ها در این زمینه بود و زمینه را برای بوجود آمدن دیگر ارزها فراهم نمود. این ارز دیجیتال توانست موجی از ارزهای دیجیتال و آلت کوین را به وجود آورد. بیت کوین توانسته است به استاندارد واقعی برای ارزهای دیجیتال تبدیل شود. در این نوشتار به معرفی 10 مهمترین ارزهای دیجیتال دیگر پرداخته شده است.

ارز دیجیتال چیست؟

قبل از اینکه نگاهی دقیق‌تر به برخی از این جایگزین‌های بیت‌کوین بیندازیم، اجازه دهید به عقب برگردیم. لازم است به طور خلاصه منظورمان از عباراتی مانند ارز دیجیتال و آلت‌کوین را بررسی کنیم. یک ارز دیجیتال، به طور کلی، پول مجازی یا دیجیتالی است که شکل توکن یا «سکه» به خود می‌گیرد. در حالی که برخی از ارزهای دیجیتال با کارت‌های اعتباری یا پروژه‌های دیگر وارد دنیای فیزیکی شده‌اند، اکثریت آنها کاملاً نامشهود باقی می‌مانند.

«کریپتو» در ارزهای دیجیتال به رمزنگاری پیچیده اشاره دارد. این رمز نگاری امکان ایجاد و پردازش ارزهای دیجیتال و تراکنش های آنها را در سیستم های غیرمتمرکز فراهم می کند. در کنار این ویژگی مهم «کریپتو» این ارزها، تعهد مشترک به تمرکززدایی است. ارزهای دیجیتال معمولاً به عنوان کد توسط تیم‌هایی توسعه می‌یابند که مکانیسم‌هایی را برای صدور (اغلب از طریق فرآیندی به نام استخراج) و سایر کنترل‌ها ایجاد می‌کنند.

سیاست دولت ها درباره ارز دیجیتال

ارزهای رمزپایه تقریباً همیشه به گونه‌ای طراحی می‌شوند که از دستکاری و کنترل دولت عاری باشند. اگرچه، با محبوبیت بیشتر، این جنبه اساسی مورد انتقاد قرار گرفته است. ارزهای رمزپایه‌ای که پس از بیت‌کوین مدل‌سازی شده‌اند، در مجموع آلت‌کوین و در برخی موارد شیت‌کوین نامیده می‌شوند. این ارزها اغلب سعی کرده‌اند خود را به‌عنوان نسخه‌های اصلاح‌شده یا بهبودیافته بیت‌کوین معرفی کنند. در حالی که برخی از این ارزها ممکن است ویژگی‌های چشمگیری داشته باشند که بیت‌کوین ندارد، اما مطابق با سطح امنیتی که شبکه‌های بیت‌کوین به آن دسترسی دارد تا حد زیادی هنوز توسط یک آلت کوین دیده نشده است.

در زیر، برخی از مهم ترین ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین را بررسی می کنیم. با این حال اول، یک هشدار: غیرممکن است که این فهرست کاملاً جامع باشد. به این دلیل که تا دسامبر 2021 بیش از 8000 ارز دیجیتال قابل شناخت است. در حالی که بسیاری از این رمزارزها حجم معاملات یا دنبال کنندگان کمی دارند یا ندارند. اما برخی از آنها در میان جوامع اختصاصی حامیان و سرمایه گذاران از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

فراتر از آن، حوزه ارزهای رمزنگاری شده همیشه در حال گسترش است. توکن دیجیتالی بزرگ بعدی ممکن است فردا منتشر شود. در حالی که بیت کوین به طور گسترده به عنوان یک پیشگام در دنیای ارزهای دیجیتال شناخته می شود. تحلیلگران رویکردهای بسیاری را برای ارزیابی توکن های غیر از BTC اتخاذ می کنند. برای مثال، معمول است که تحلیلگران اهمیت زیادی برای رتبه بندی سکه ها نسبت به یکدیگر از نظر ارزش بازار قائل شوند. ما این را در نظر خود لحاظ کرده‌ایم، اما دلایل دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است یک توکن دیجیتال در لیست گنجانده شود.

انواع کریپتو (رمزگذاری)

ارزها برای پرداخت ها، انتقال ارزش (مشابه پول دیجیتال) در یک شبکه غیرمتمرکز از کاربران در نظر گرفته شده اند. بسیاری از آلت کوین ها به این ترتیب طبقه بندی می شوند و گاهی اوقات ممکن است توکن های ارزش نامیده شوند.

توکن‌های مبتنی بر زنجیره بلوکی نیز وجود دارند که هدفی متفاوت از پول دارند. یک مثال ممکن است توکنی باشد که به عنوان بخشی از یک پیشنهاد اولیه سکه (ICO) صادر شده است که نشان دهنده سهمی در یک پروژه زنجیره بلوکی یا مالی غیرمتمرکز (DeFi) است. اگر توکن ها به ارزش شرکت یا پروژه مرتبط باشند، می توان آنها را توکن های امنیتی نامید (مانند اوراق بهاداری مانند سهام، نه ایمنی).

نشانه‌های دیگر کاربرد یا عملکرد خاصی دارند. مثال‌ها عبارتند از توکن‌های Storj، که به افراد اجازه می‌دهد فایل‌ها را در یک شبکه غیرمتمرکز به اشتراک بگذارند، یا Namecoin، که سرویس سیستم دامنه غیرمتمرکز (DNS) را برای آدرس‌های اینترنتی ارائه می‌دهد.

اینها به عنوان توکن های کاربردی شناخته می شوند. امروزه، در حالی که بسیاری از کاربران کریپتو این تفاوت‌ها را درک می‌کنند و قدردانی می‌کنند. اما معامله‌گران و سرمایه‌گذاران غیرمتخصص ممکن است متوجه تفاوت‌ها نشوند، زیرا همه دسته‌های توکن تمایل دارند در صرافی‌های کریپتو به روشی مشابه معامله کنند.

1. اتریوم (ETH)

اولین جایگزین بیت کوین در لیست ما، اتریوم، یک پلت فرم نرم افزاری غیرمتمرکز است. این رمز ارز قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (dApps) را قادر می سازد بدون هیچ گونه خرابی، کلاهبرداری، کنترل یا دخالت شخص ثالث ساخته و اجرا شوند. هدف پشت اتریوم ایجاد مجموعه ای غیرمتمرکز از محصولات مالی است که هر کسی در جهان می تواند آزادانه به آن دسترسی داشته باشد. صرف نظر از ملیت، قومیت یا مذهب. شناسه های ایالتی می توانند به حساب های بانکی، وام ها، بیمه یا انواع محصولات مالی دیگر دسترسی داشته باشند.

برنامه های کاربردی در اتریوم بر روی اتر(اتریوم همچنین یک توکن ارز رمزپایه به نام «اتر» ارائه می‌کند،) و رمز رمزنگاری خاص پلت فرم آن اجرا می شوند. اتر (ETH) مانند وسیله نقلیه ای برای حرکت در پلتفرم اتریوم است و بیشتر توسط توسعه دهندگانی که به دنبال توسعه و اجرای برنامه های کاربردی در داخل اتریوم هستند. یا اکنون، سرمایه گذارانی که به دنبال خرید سایر ارزهای دیجیتال با استفاده از اتر هستند، به دنبال آن هستند. اتر که در سال 2015 راه اندازی شد، در حال حاضر دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار پس از بیت کوین است، اگرچه با اختلاف قابل توجهی از ارز دیجیتال غالب عقب تر است.

آغاز اتریوم

در سال 2014، اتریوم پیش فروش اتر را راه اندازی کرد که با استقبال چشمگیری مواجه شد. این به آغاز عرصه اولین سکه ICO کمک کرد. طبق گفته‌های اتریوم، می‌توان از آن برای «رمزگذاری، غیرمتمرکز کردن، ایمن‌سازی و تجارت تقریباً هر چیزی» استفاده کرد. پس از حمله به سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) در سال 2016، اتریوم به اتریوم (ETH) و اتریوم کلاسیک (ETC) تقسیم شد.

در دسامبر 2020، اتریوم الگوریتم اجماع خود را از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تغییر داد. این حرکت قصد دارد به شبکه اتریوم اجازه دهد تا با انرژی بسیار کمتر و سرعت تراکنش بهبودیافته خود را اجرا کند. برای یک محیط اقتصادی تورم زدایی بیشتر PoS به مشارکت‌کنندگان شبکه اجازه می‌دهد تا اتر خود را در شبکه «سهم» کنند. این فرآیند به ایمن سازی شبکه و پردازش تراکنش های رخ داده کمک می کند. کسانی که این کار را انجام می دهند اتر پاداش دریافت می کنند، مشابه یک حساب بهره. این جایگزینی برای مکانیسم PoW بیت کوین است، که در آن استخراج کنندگان بیت کوین های بیشتری برای پردازش تراکنش ها دریافت می کنند.

2. از مهمترین ارزهای دیجیتال، لایت کوین (LTC)

لایت کوین (LTC) در سال 2011 راه اندازی شد، یکی از اولین ارزهای رمزپایه ای بود که راه بیت کوین را دنبال کرد. این ارز توسط چارلی لی، فارغ التحصیل MIT و کارمند سابق گوگل ایجاد شد. مهندسی لایت کوین مبتنی بر یک شبکه پرداخت جهانی منبع باز است که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی شود. از Scrypt به عنوان یک PoW استفاده می کند که می تواند با کمک واحدهای پردازش مرکزی درجه مصرف کننده (CPU) رمزگشایی شود. اگرچه لایت کوین از بسیاری جهات مانند بیت کوین است، اما نرخ تولید بلاک سریع تری دارد و از این رو زمان تایید تراکنش سریع تری را ارائه می دهد.

به غیر از توسعه دهندگان، تعداد فزاینده ای از بازرگانان وجود دارد که لایت کوین را می پذیرند. از دسامبر 2021، لایت کوین دارای ارزش بازار 10 میلیارد دلار و ارزش هر توکن در حدود 148 دلار است که آن را به هجدهمین ارز دیجیتال بزرگ در جهان تبدیل می کند.

3. کاردانو (ADA)

Cardano (ADA) یک ارز رمزنگاری شده اثبات سهام  Ouroborosاست که با رویکردی مبتنی بر تحقیق توسط مهندسان، ریاضیدانان و کارشناسان رمزنگاری ایجاد شده است. این پروژه توسط چارلز هاسکینسون، یکی از پنج بنیانگذار اولیه اتریوم، تأسیس شد. اعضای اتریوم پس از اختلاف نظر با مسیری که اتریوم در پیش گرفته بود، آن را ترک کردند و بعداً به ایجاد کاردانو کمک کرد.

تیم پشتیبان کاردانو، بلاک چین خود را از طریق آزمایش‌های گسترده و تحقیقات بررسی شده ایجاد کرد. محققین این پروژه بیش از 120 مقاله در مورد فناوری بلاک چین در طیفی از موضوعات نوشته اند. این تحقیقات ستون فقرات کاردانو است.

با توجه به این فرآیند سخت، به نظر می‌رسد Cardano در میان همتایان خود در PoS و همچنین سایر ارزهای دیجیتال بزرگ متمایز است. کاردانو همچنین لقب «قاتل اتریوم» را به خود اختصاص داده است، زیرا گفته می‌شود بلاک چین آن توانایی بیشتری دارد. با این حال، کاردانو هنوز در مراحل اولیه خود است. در حالی که اتریوم را در مدل اجماع PoS شکست داده است، هنوز از نظر برنامه های کاربردی DeFi راه زیادی در پیش دارد.

هدف کاردانو این است که با ایجاد محصولات DeFi مشابه اتریوم و همچنین ارائه راه‌حل‌هایی برای قابلیت همکاری زنجیره‌ای، تقلب در رأی‌دهندگان و ردیابی قراردادهای قانونی، سیستم عامل مالی جهان باشد. از دسامبر 2021، Cardano دارای ششمین ارزش بازار بزرگ با 42 میلیارد دلار است و یک ADA با حدود 1.25.15 دلار معامله می شود.

4.از مهمترین ارزهای دیجیتال، پولکادوت (DOT)

پولکادوت (DOT) یک ارز دیجیتال PoS منحصر به فرد است که هدف آن ارائه قابلیت همکاری در میان سایر بلاک چین ها است. پروتکل آن برای اتصال بلاک چین های مجاز و بدون مجوز و همچنین اوراکل ها طراحی شده است تا به سیستم ها اجازه دهد تا با هم زیر یک سقف کار کنند. جزء اصلی Polkadot زنجیره رله آن است که امکان همکاری شبکه های مختلف را فراهم می کند. همچنین به پاراچین ها یا بلاک چین های موازی با توکن های بومی خود برای موارد استفاده خاص اجازه می دهد.

تفاوت Polkadot با Ethereum این است که به جای ایجاد dApps در Polkadot، توسعه دهندگان می توانند بلاک چین خود را ایجاد کنند و در عین حال از امنیتی که زنجیره Polkadot قبلاً دارد نیز استفاده کنند. با اتریوم، توسعه‌دهندگان می‌توانند بلاک چین‌های جدیدی ایجاد کنند، اما باید تدابیر امنیتی خود را ایجاد کنند، که می‌تواند پروژه‌های جدید و کوچک‌تر را برای حمله باز بگذارد، زیرا هر چه بلاک چین بزرگ‌تر باشد، امنیت بیشتری دارد. این مفهوم در Polkadot به عنوان امنیت مشترک شناخته می شود.

Polkadot توسط Gavin Wood یکی دیگر از بنیانگذاران اصلی پروژه Ethereum که نظرات متفاوتی در مورد آینده پروژه داشت، ایجاد شد. از دسامبر 2021، پولکادوت دارای ارزش بازار تقریباً 25 میلیارد دلار است و یک DOT به قیمت 25.17 دلار معامله می شود.

5. بیت کوین کش (BCH)

بیت کوین کش (BCH) جایگاه مهمی در تاریخ آلت کوین ها دارد. زیرا یکی از اولین و موفق ترین هارد فورک های بیت کوین اصلی است. در دنیای ارزهای دیجیتال، یک فورک در نتیجه بحث‌ها و مشاجرات بین توسعه‌دهندگان و استخراج‌کنندگان اتفاق می‌افتد. با توجه به ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، تغییرات عمده فروشی در کد زیر توکن یا سکه در دسترس است.

باید به دلیل اجماع عمومی انجام شود. مکانیسم این فرآیند با توجه به ارز دیجیتال خاص متفاوت است. وقتی جناح‌های مختلف نمی‌توانند به توافق برسند، گاهی اوقات ارز دیجیتال تقسیم می‌شود و زنجیره اصلی به کد اصلی خود وفادار می‌ماند و زنجیره جدید زندگی خود را به عنوان نسخه جدیدی از سکه قبلی و با تغییراتی در کد آن آغاز می‌کند.

BCH زندگی خود را در آگوست 2017 در نتیجه یکی از این انشعابات آغاز کرد. بحثی که منجر به ایجاد BCH شد با موضوع مقیاس پذیری ارتباط داشت. شبکه بیت کوین محدودیتی در اندازه بلوک ها دارد: یک مگابایت (MB). BCH اندازه بلوک را از یک مگابایت به هشت مگابایت افزایش می‌دهد. با این ایده که بلوک‌های بزرگ‌تر می‌توانند تراکنش‌های بیشتری را درون خود نگه دارند، و بنابراین سرعت تراکنش افزایش می‌یابد.

از دسامبر 2021، BCH دارای ارزش بازار حدود 8.2 میلیارد دلار و ارزش هر توکن 436.19 دلار است.

6. از مهمترین ارزهای دیجیتال، ستاره ای (XLM)

Stellar یک شبکه بلاک چین باز است. این ارز برای ارائه راه حل های سازمانی از طریق اتصال موسسات مالی به منظور انجام تراکنش های بزرگ طراحی شده است. تراکنش‌های عظیم بین بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری که معمولاً چندین روز طول می‌کشد. که شامل تعدادی واسطه و هزینه زیادی می‌شود، اکنون تقریباً بلافاصله بدون هیچ واسطه‌ای انجام می‌شود. این برای کسانی که معامله را انجام می‌دهند هزینه‌ای کم یا هیچ هزینه‌ای ندارد.

در حالی که Stellar خود را به عنوان یک بلاک چین سازمانی برای تراکنش های سازمانی معرفی کرده است، اما همچنان یک بلاک چین باز است که می تواند توسط هر کسی استفاده شود. این سیستم امکان تراکنش های فرامرزی بین هر ارز را فراهم می کند. واحد پول اصلی Stellar Lumens (XLM) است. شبکه از کاربران می‌خواهد که Lumens را نگه دارند تا بتوانند در شبکه تراکنش کنند.

Stellar توسط Jed McCaleb، یکی از اعضای مؤسس آزمایشگاه Ripple و توسعه دهنده پروتکل ریپل تاسیس شد. او در نهایت نقش خود را با ریپل ترک کرد و به تأسیس بنیاد توسعه استلار ادامه داد. Stellar Lumens دارای ارزش بازار 6 میلیارد دلار است و در دسامبر 2021، 0.26 دلار ارزش دارد.

7. دوج کوین (DOGE)

Dogecoin (DOGE) که توسط برخی به عنوان “memecoin” اصلی شناخته می شود، در سال 2021 با افزایش سرسام آور قیمت سکه، سر و صدای زیادی به پا کرد. این سکه که از تصویر Shiba Inu به عنوان آواتار خود استفاده می‌کند، توسط برخی از شرکت‌های بزرگ، از جمله Dallas Mavericks، Kronos، و شاید مهم‌ترین آنها SpaceX، یک سازنده هوافضای آمریکایی متعلق به ایلان ماسک، به عنوان نوعی پرداخت پذیرفته شده است. .

دوج کوین توسط دو مهندس نرم افزار به نام های بیلی مارکوس و جکسون پالمر در سال 2013 ایجاد شد. بنا بر گزارش ها، مارکوس و پالمر این سکه را به عنوان یک شوخی ایجاد کردند و در مورد حدس و گمان های وحشیانه بازار ارزهای دیجیتال اظهار نظر کردند.

قیمت DOGE در هفته ای که قرار بود ماسک در برنامه «شنبه شب زنده» ظاهر شود، به بالاترین حد خود یعنی 0.68 دلار رسید. تا دسامبر 2021، ارزش بازار Dogecoin 22.8 میلیارد دلار است و ارزش یک DOGE حدود 0.17 دلار است که آن را دوازدهمین ارز دیجیتال بزرگ می کند.

8.از مهمترین ارزهای دیجیتال، بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین (BNB) یک ارز دیجیتال ابزاری است که به عنوان یک روش پرداخت برای کارمزدهای مرتبط با معاملات در صرافی بایننس عمل می کند. این سومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است. کسانی که از توکن به عنوان وسیله پرداخت برای مبادله استفاده می کنند، می توانند با تخفیف معامله کنند.

بلاک چین بایننس کوین همچنین پلتفرمی است که صرافی غیرمتمرکز بایننس روی آن فعالیت می کند. صرافی Binance توسط Changpeng Zhao تأسیس شد و یکی از پرکاربردترین صرافی‌ها در جهان بر اساس حجم معاملات است.

بایننس کوین در ابتدا یک توکن ERC-20 بود که بر روی بلاک چین اتریوم کار می کرد. در نهایت راه اندازی شبکه اصلی خود را داشت. شبکه از یک مدل توافقی PoS استفاده می کند. از نوامبر 2021، بایننس کوین دارای ارزش بازار 91.5 میلیارد دلاری است که یک BNB دارای ارزش 545.24 دلار است.

9. تتر (USDT)

تتر (USDT) یکی از اولین و محبوب‌ترین گروهی از به اصطلاح استیبل کوین‌ها – ارزهای رمزپایه‌ای بود که هدف آن‌ها پیوند دادن ارزش بازار خود به یک ارز یا سایر نقاط مرجع خارجی برای کاهش نوسان است. از آنجایی که اکثر ارزهای دیجیتال، حتی ارزهای اصلی مانند بیت کوین، دوره های مکرری از نوسانات چشمگیر را تجربه کرده اند.

تتر و سایر استیبل کوین ها تلاش می کنند تا نوسانات قیمت را هموار کنند تا کاربرانی را جذب کنند که در غیر این صورت ممکن است محتاط باشند. قیمت تتر مستقیماً با قیمت دلار آمریکا مرتبط است. این سیستم به کاربران این امکان را می دهد که راحت تر از سایر ارزهای دیجیتال به دلار آمریکا نقل و انتقالات را به موقع تر از تبدیل واقعی به ارز معمولی انجام دهند.

تتر که در سال 2014 راه اندازی شد، خود را به عنوان یک پلتفرم فعال با بلاک چین توصیف می کند تا استفاده از ارز را به صورت دیجیتالی آسان تر کند. از دسامبر 2021، تتر با ارزش بازار 73.4 میلیارد دلار و ارزش هر توکن (شما حدس زدید!) 1.26 دلار، چهارمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است.

10.از مهمترین ارزهای دیجیتال، مونرو (XMR)

مونرو (XMR) یک ارز امن، خصوصی و غیرقابل ردیابی است. این ارز رمزنگاری منبع باز در آوریل 2014 راه اندازی شد و به زودی علاقه زیادی را در بین جامعه رمزنگاری و علاقه مندان به خود جلب کرد. توسعه این ارز دیجیتال کاملاً مبتنی بر کمک مالی و جامعه محور است.

Monero با تمرکز شدید بر تمرکززدایی و مقیاس‌پذیری راه‌اندازی شده است و با استفاده از تکنیک ویژه‌ای به نام «امضای حلقه»، حریم خصوصی کامل را امکان‌پذیر می‌سازد. با این تکنیک، گروهی از امضاهای رمزنگاری، شامل حداقل یک شرکت‌کننده واقعی، ظاهر می‌شوند.

به دلیل مکانیسم‌های امنیتی استثنایی مانند این، مونرو شهرت نا مطلوبی به دست آورده است. این امر با عملیات جنایی در سراسر جهان مرتبط است. در حالی که این کاندیدای اصلی برای انجام معاملات مجرمانه به صورت ناشناس است، حریم خصوصی ذاتی مونرو نیز برای مخالفان رژیم‌های سرکوبگر در سراسر جهان مفید است.

از دسامبر 2021، مونرو دارای ارزش بازار 3.2 میلیارد دلار و ارزش هر توکن 181.30 دلار است.

تذکرات

ما فقط توانستیم 10 آلت کوین را در بالا لیست کنیم، اما بسیاری از ارزهای دیجیتال مهم دیگر هم وجود دارند.  آنها در طول زمان از نظر پایگاه کاربر، ارزش بازار و نفوذ به دنبال موقعیت هستند.

دلایل اهمیت ارزهای دیجیتال و آلت کوین

ارزهای رمزپایه مبتنی بر بلاک چین به افراد اجازه می‌دهند در تراکنش‌های مالی همتا به همتا شرکت کنند یا قرارداد ببندند. در هر صورت، نیازی به واسطه شخص ثالث مورد اعتماد مانند بانک، مقام پولی، دادگاه یا قاضی نیست. این پتانسیل ایجاد اختلال در نظم مالی موجود و دموکراتیک کردن امور مالی را دارد. اندازه فضای ارزهای دیجیتال در دهه گذشته با نوآوری های جدید و ارزش بازار جمعی بیش از 2.5 تریلیون دلار به طور تصاعدی رشد کرده است.

علت وجود ارزهای دیجیتال مختلف

اکثر ارزهای دیجیتال به شکلی از بیت کوین مشتق می شوند. این ارزها از کد منبع باز و معماری مقاوم در برابر سانسور استفاده می کند. پس این امر بدان معناست که هر کسی می‌تواند کد را کپی و تغییر دهد و سکه جدید خود را ایجاد کند. این همچنین به این معنی است که هر کسی آزاد است به شبکه آن بپیوندد یا در آن تراکنش انجام دهد.

اهمیت بیت کوین درمیان ارزهای دیجیتال

علیرغم هزاران رقیب، بیت کوین، ارز دیجیتال اصلی از نظر استفاده و ارزش اقتصادی است. هر کوین (BTC) تا دسامبر 2021 تقریباً 47000 دلار ارزش داشت و ارزش بازار آن بیش از 886 میلیارد دلار بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا