;
تازه هادانش

5 گیاه آپارتمانی که بمبهای اکسیژن برای تصفیه هوای خانه شما هستند!

این روزها بیشتر ما وقت خود را در داخل خانه و در یک محیط بسته می گذرانیم. خانه‌ها، کافه‌ها، دفاتر، همگی مکان‌هایی هستند که بیشتر زمان خود را در آن سپری می کنیم. همین مسئله باعث شده است که دغدغه اکثر طراحان فضای داخلی، مسئله تهویه مطبوع هوا باشد. تهویه مناسب هوا، حفظ دما و … برای داشتن راحتی و اسایش در یک فضای سربسته بسیار مهم است. در این مطلب از سری مطالب تازه ها به معرفی 5 بهترین گیاهان آپارتمانی اکسیژن ساز و تصفیه کننده هوا از نظر ناسا خواهیم پرداخت. با چشمک همراه باشید.

تهویه مطبوع هوا و میزان اکسیژن

اما آیا ما واقعاً می دانیم در هوای ما چه چیزی وجود دارد؟ آلودگی هوای بیرون با میزان فراوان گازهای سمی که از وسایل نقلیه به هوا وارد می شود، آشکار است. لذا هوای داخل نیز به همان اندازه آلوده است.

به غیر از اکسیژن، بخار آب و دی اکسید کربن، برخی از سموم رایج در داخل خانه مانند ترکیبات آلی فرار (VOCs)، کپک، گرد و غبار، دود لاک ها و رنگ، موهای حیوانات خانگی، اسپری های بدن، خوشبو کننده های اتاق، دود ناشی از شمع و بخور نیز در فضای داخلی خانه و هر فضای سربسته وجود دارد.

لذا سموم متعددی با اثرات نامطلوب در فضای داخلی خانه موجود هستند. برخی از این سموم با اثرات نامطلوب آنها بر روی انسان بسته به میزان و مدت زمان قرار گرفتن فرد در معرض سموم عبارتند از:

بنزن

از این ماده برای ساخت بیشتر اقلام مصنوعی مانند پلاستیک، الیاف، رنگ، مواد شوینده، روان کننده ها و غیره استفاده می شود و از این رو در تولید گازهای گلخانه ای خودرو، چسب، رنگ، موم مبلمان، آفت کش ها و دود تنباکو یافت می شود.

در صورت مواجهه کوتاه مدت با آن، علائم مرتبط با آن سوزش چشم، خواب آلودگی، سرگیجه، افزایش ضربان قلب، سردرد و گیجی است. در برخی موارد، می تواند منجر به بیهوشی شود.

گیاهان آپارتمانی اکسیژن ساز و تصفیه کننده هوا: تصفیه آمونیاک

این ماده در نمک های بویایی، واکس های کفش، پاک کننده های پنجره و کود یافت می شود.  قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت منجر به علائمی مانند سوزش چشم، سرفه و گلودرد می شود.

فرمالدئید

این در کیسه های کاغذی، حوله های کاغذی، دستمال های صورت، دستمال سفره، کاغذهای مومی، تخته خرده چوب، تخته سه لا، الیاف مصنوعی و غیره یافت می شود. علائم مواجهه کوتاه مدت مرتبط با آن، تحریک بینی، دهان و گلو است. در موارد شدید، می تواند باعث تورم حنجره و ریه ها شود.

تری کلرواتیلن

این همان چیزی است که در جوهرهای چاپ، رنگ ها، لاک ها، چسب ها، پاک کننده های رنگ و غیره یافت می شود. اگر برای مدت کوتاهی در معرض آن قرار بگیرید، علائم مرتبط با آن سرگیجه، هیجان، سردرد، حالت تهوع، استفراغ و به دنبال آن خواب‌آلودگی و کما است.

گیاهان آپارتمانی اکسیژن ساز و تصفیه کننده هوا: تصفیه زایلن

این ماده شیمیایی موجود در لاستیک، جوهر چاپ، چرم، رنگ، دود تنباکو و اگزوز است. قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض آن علائمی از جمله تحریک گلو و دهان، سرگیجه، سردرد، گیجی، مشکلات قلبی، آسیب به کبد یا کلیه و کما ایجاد می کند.

در تلاش برای یافتن راه حلی برای پاکسازی سموم موجود هوا در فضاهای قابل سکونت، مطالعه هوای پاک که توسط ناسا با پیمانکاران چشم انداز مرتبط آمریکا (در سال 1989) انجام شد، فهرستی از گیاهانی را ارائه کرد که می توانند در محیط داخلی ادغام شوند. این گیاهان به کاهش سموم و افزایش محتوای اکسیژن تا حد زیادی کمک می کند.

مطالعه به سرپرستی دکتر B. C. Wolverton مسلماً به سال 1989 بازمی گردد، اما هنوز دقیق ترین و جامع ترین مطالعه تا به امروز در نظر گرفته می شود. گیاهان آپارتمانی اکسیژن ساز و تصفیه کننده هوا از نظر ناسا که بمب های اکسیژن برای تمیز نگه داشتن هوای خانه شما هستند

پیچک (Hedera Helix)

پیچک (Hedera Helix)

پیچک معمولی یک گیاه زینتی است که به طور گسترده برای پوشش دیوارها استفاده می شود. در تابستان ها فضای داخلی را خنک می کند و در زمستان ها عایق کاری می کند. برای مصارف خانگی، بهتر است آنها را در گلدان پرورش دهید تا از حمله به گیاهان دیگر یا آسیب ساختاری به دیوارها جلوگیری شود (اگر رها شود بدون وقفه رشد میکنند.) جدا از فواید ریشه کنی سموم، پیچک انگلیسی همچنین قادر است بیش از 58 درصد ذرات مدفوع و 60 درصد از سموم هوا را تنها در عرض 6 ساعت از بین ببرد.

سوسن صلح (Spathiphyllum) از گیاهان آپارتمانی اکسیژن ساز و تصفیه کننده هوا

سوسن صلح (Spathiphyllum) از گیاهان آپارتمانی اکسیژن ساز و تصفیه کننده هوا

گل چمچه‌ای به عنوان گیاهان زینتی در ادارات و منازل بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. مراقبت از این گیاهان بسیار آسان است. آنها سموم و اضافات نامطلوب در هوا را مهار می کنند و از این رو گیاهان خوبی در حمام ها و فضاهای مرطوب می باشند.این گیاه به طور موثر بنزن و تری کلرواتیلن را که معمولاً در لاک و رنگ ها یافت می شود، حذف می کند. آنها این مواد شیمیایی مضر را از طریق برگ های خود جذب و به ریشه منتقل می کنند. سپس این مواد شیمیایی، توسط میکروب های موجود در خاک تجزیه می شوند.

نقطه ضعف اصلی Peace Lily این است که خوردن برخی از قسمت های آن می تواند کمی سمی باشد. به محض خوردن، فرد ممکن است احساس تهوع کند، مشکلاتی در بلع و احساس سوزش روی پوست یا داخل دهان احساس کند. اگر چنین علائمی ظاهر شد، بهتر است به مراقبت های پزشکی مراجعه کنید. دور نگه داشتن حیوانات خانگی از این گیاه نیز بسیار مهم است.

گیاه مار یا زبان مادرشوهر (Sansevieria Trifasciata)

گیاه مار یا زبان مادرشوهر (Sansevieria Trifasciata)

این گیاه یکی از مقاوم ترین گیاهان قابل نگهداری در فضاهای سرپوشیده برای از بین بردن سموم است. گیاه مادر شوهر در برابر نور کم، شرایط رشد نامناسب و به معنای واقعی کلمه هر نوع بی توجهی را تحمل می کند. شاخ و برگ جالبی دارد و از آن دسته گیاهانی است که حتی در طول شب اکسیژن آزاد می کند. از این رو، این وسیله مناسب برای اتاق خواب است.

این گیاهان نه تنها بافت جالبی به فضاهای خانه می‌بخشند، بلکه بخار آب را در حین آزاد کردن اکسیژن آزاد می‌کنند و به خنک نگه داشتن هوا کمک می‌کنند و این باعث می‌شود که نمونه خوبی برای نگهداری در محیط‌های گرمسیری باشد. رطوبت آزاد شده توسط این گیاهان به کاهش آلرژن های موجود در هوا کمک می کند. مطالعه بیشتر نشان داد که Sansevieria به طور موثری این سموم را از هوا حذف می کند:

فرمالدئید،

زایلن،

تولوئن

اکسیدهای نیتروژن

صنایع و فضاهای کاری مانند کارخانه ها و مغازه های خودروسازی، کارخانه های هواپیماسازی، تخته سه لا، فرش، رنگ سازان و فروشندگان، چاپخانه ها و ادارات که در آنها این آلاینده های سمی به مقدار بیش از حد آزاد می شود، از کاشت تعداد زیادی از این گیاهان در اطراف سود می برند.

گل داوودی از گیاهان آپارتمانی اکسیژن ساز و تصفیه کننده هوا

گل داوودی از گیاهان آپارتمانی اکسیژن ساز و تصفیه کننده هوا

زیبایی گل های داوودی بسیار خودنمایی می کنند. این گیاه به اندازه موارد ذکر شده در بالا در برابر بی توجهی و سوء استفاده تحمل نمی کند، اما وجود مفید آنها ارزش دردسر نگهداری اش را  دارد. این گل ها در رنگ های متنوعی وجود دارند. این گیاهان بسیار رایج، ارزان و چند ساله هستند. گل های داوودی گلدار توانایی فیلتر کردن مواد شیمیایی آلی از هوا را دارند مانند (Wolverton, et. al, 9198):

فرمالدئید

بنزن

تری کلرواتیلن

مطالعات دیگری نشان داد که گل های داودی قادر به فیلتر کردن آمونیاک و زایلن از هوا نیز هستند.

نخل بامبو (Chamaedorea Seifrizii)

نخل بامبو (Chamaedorea Seifrizii)

نخل بامبو، همچنین به عنوان نخل نی شناخته می شود، افزودنی خوبی برای هر نوع فضایی است. در کنار مبلمان (مخصوصاً آنهایی که بیشتر مستعد انتشار سمومی هستند که ما سعی در مهار آن داریم) و همچنین به تنهایی خوب به نظر می رسد.

این گیاهان به حذف ترکیبات سمی مانند تولوئن کمک می کند که بیشتر در مصالح ساختمانی، روان کننده، گریس و دود تنباکو یافت می شود.

توجه داشته باشید:

برخی از گیاهان ذکر شده ممکن است برای حیوانات خانگی سمی باشند. بنابراین، اگر قصد دارید یکی از این موارد را تهیه کنید، بهتر است از قبل آن جزئیات را بررسی کنید. تعداد توصیه شده این گیاهان یک بوته در هر 100 فوت مربع (هر 10 متر مربع) است.

ارجاع:

استفاده از گیاهان گلدانی زنده برای پاکسازی هوای داخلی – بررسی تحقیق

مطالعه هوای پاک ناسا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا