;
تازه هادانش

به مناسبت روز جهانی دوچرخه| نگاهی به تاریخچه دوچرخه

دوچرخه از اوایل قرن نوزدهم یک وسیله حمل و نقل بوده است. در طول دهه‌ها، طراحی آنها تغییرات زیادی کرده است. آنها را برای عملکرد بهتر توسعه و بهبود بخشیده اند تا بتوانیم به سرعت‌های بالا برسیم. اما آیا می دانید چه کسی دوچرخه را اختراع کرد؟ یا اولین آن چه زمانی ساخته شد؟ در این مقاله به بررسی تاریخچه دوچرخه می پردازیم. با چشمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ حقیقت جالب و باور نکردنی درباره کاکتوس ها که قبلا نمی دانستید!

نگاهی به تاریخچه دوچرخه

چه کسی اولین دوچرخه را اختراع کرد؟

چه کسی اولین دوچرخه را اختراع کرد؟

اولین دوچرخه ای در سال 1817 اختراع شد. دوچرخه ها در طول چند صد سال گذشته تکامل یافته اند و همه چیز در سال 1817 آغاز شد. کارل فون درایس، بارون آلمانی، وسیله ای دو چرخ طراحی کرد که یکی از اولین دوچرخه های ساخته شده در جهان بود. این دوچرخه از چوب ساخته شده بود و هیچ رکاب، ترمز یا زنجیری نداشت.

نحوه استفاده به این گونه بود که سوار بر دوچرخه سوار می شدی و سپس با پاهای خود لگد می زدند تا حرکت خود را افزایش دهند. این اختراع نام های زیادی از جمله«اسب سرگرمی»، «ماشین دونده و velocipedeدریس به عنوان پدر دوچرخه شناخته می شود.

نگاهی به تاریخچه دوچرخه: نقطه عطف در طراحی دوچرخه چه زمانی بود؟

نگاهی به تاریخچه دوچرخه: نقطه عطف در طراحی دوچرخه چه زمانی بود؟

تا دهه 1860 بود که دوچرخه واقعاً به شکلی که امروزه از آن استفاده می کنیم شروع به رشد کرد. مخترعان فرانسوی پیر لالمان، پیر میشا و ارنست میشا روی ایجاد دوچرخه هایی با پدال کار کردند. در طرح های اولیه پدال به چرخ جلو وصل شده بود و اینها چیزی بود که ما به عنوان پنی فرتینگ می شناسیم.چرخ جلو به طور قابل توجهی بزرگتر از عقب بود و پدال هایی در جلو با صندلی کوچک و فرمان وجود داشت.

این طرح به دلیل سواری پر از دست انداز خود به نام «سنگ شکن» معروف شد. اینها واقعاً در دهه های 1870-1880 شروع به کار کردند و الهام بخش راه اندازی باشگاه های دوچرخه و مسابقات رقابتی بودند. در سال 1884، توماس استیونز انگلیسی، سفری به دور کره زمین را با یک پنی فرتینگ آغاز کرد.

چگونه “Boneshaker” بر طراحی دوچرخه تأثیر گذاشت؟

اگرچه پنی فرتینگ نقطه عطفی در توسعه طراحی دوچرخه بود، اما راندن آنها دشوار بود. با یک صندلی در ارتفاع 4 فوتی. (1.2 متر)، دوچرخه نه تنها به سختی سوار می شدند، بلکه در صورت افتادن، ایمن نبود. بنابراین در سال 1885، طراح انگلیسی جان کمپ استارلی “دوچرخه ایمنی” به نام روور را اختراع کرد. این یک پیشرفت بزرگ در طراحی دوچرخه در آن زمان بود.

دوچرخه ایمن دارای چرخ هایی با اندازه مساوی و یک زنجیر محرک بود که با فاصله کم ترمز و لاستیک وجود داشت. این الگو  چیزی بود که امروزه آن را دوچرخه می نامیم.

در دهه 1890، دوچرخه به جدیدترین مد در سراسر اروپا و ایالات متحده تبدیل شد. در سال 1889 اولین دوچرخه ایمنی زنان راه اندازی شد و وسیله حمل و نقل را در دسترس همگان قرار داد.

بیشتر بخوانید: گران‌ترین غذاهای جهان که قیمت آنها، هوش از سر هر کسی می‌برد!

نگاهی به تاریخچه دوچرخه: تک چرخ چه زمانی اختراع شد؟

نگاهی به تاریخچه دوچرخه: تک چرخ چه زمانی اختراع شد؟

تک‌دوچرخه‌ها، دوچرخه‌های یک چرخ هستند و در کمال تعجب قبل از دوچرخه‌های دو چرخ اختراع نشده‌اند. اولین طرح برای تک چرخ در سال 1869 به ثبت رسید و بر اساس طرح پنی فرتینگ بود. سوار شدن تک‌دوچرخه‌ها به‌طور قابل‌توجهی سخت‌تر از دوچرخه‌های دو چرخ بودند و به همین دلیل با سرگرمی‌ها همراه شدند.

سوار شدن بر یک چرخه به مهارت نیاز داشت، زیرا هیچ دسته ای برای تعادل وجود نداشت و تعداد کمی از آنها می توانستند استفاده کنند.

آیا دوچرخه های برقی سازگاری مدرن با دوچرخه ایمنی هستند؟

شاید فکر کنید که دوچرخه های برقی اقتباسی نسبتاً مدرن با دوچرخه های اصلی برای حرکت با نیروی انسانی هستند، اما آنها نیز به همان اندازه قدیمی هستند! مدت کوتاهی پس از طراحی دوچرخه ایمنی، توسعه انواع مختلف دوچرخه آغاز شد. اولین دوچرخه برقی در 31 دسامبر 1895 توسط مخترع آمریکایی اوگدن بولتون جونیور به ثبت رسید. این طرح دارای یک باتری 10 ولتی بود که حدود 100 آمپر به موتور متصل می شد.

در سال 1897 Hosea W. Libbey یک دوچرخه الکتریکی اختراع کرد که دارای یک موتور الکتریکی دوتایی بود. شرکت خودروسازی ژاپنی یاماها یکی از اولین نمونه های اولیه دوچرخه الکترونیکی را در سال 1989 ساخت. توسعه دوچرخه های برقی برای چند سال در ایالات متحده ادامه یافت، اما تا دهه 1990 پیشرفت قابل توجهی حاصل نشد.

بیشتر بخوانید: ده حقیقت عجیب و تا حدی دیوانه کننده درباره ژاپن!

چه کسی دوچرخه تاشو را اختراع کرد؟

چه کسی دوچرخه تاشو را اختراع کرد؟

در اوایل قرن بیستم بود که مردم به مفهوم دوچرخه تاشو علاقه نشان دادند. مهندس دانمارکی میکائیل پدرسن اولین دوچرخه تاشو را در سال 1900 در بریتانیا اختراع کرد. این دوچرخه برای ارتش بریتانیا ساخته شد و دارای وزن 6.8 کیلوگرم و دارای چرخ های 60 سانتی متری بود.

اگرچه برای استفاده نظامی طراحی شده بود، اما در بین عموم نیز محبوب شد. این طرح اولین در نوع خود بود. با این حال تا نمی شد بلکه به دو قسمت تقسیم شد. دوچرخه “Folding & Military” Pederson در عرض 4 سال از راه اندازی به تدریج کنار گذاشته شد. تا اینکه 60 سال بعد، در سال 1962، زمانی که مولتون مدل دوچرخه های تاشو “Stowaway” خود را عرضه کرد، این نوع دوچرخه ها دوباره به مد آمدند.

نگاهی به تاریخچه دوچرخه: چند نوع دوچرخه وجود دارد؟

تعیین تعداد دقیق طرح های دوچرخه امروزی دشوار است، زیرا برندهای زیادی در سراسر جهان دوچرخه تولید می کنند. برخی از رایج ترین انواع دوچرخه ها عبارتند از: دوچرخه های کوهستان، دوچرخه های جاده، رزمناو، دوچرخه های تاندم، دوچرخه های BMX و بسیاری دیگر.

دوچرخه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مناسب زمین‌ها و آب و هوای خاص و همچنین سرعت هستند. تقریباً برای هر نوع یا سبکی از دوچرخه سواری می توانید دوچرخه ای پیدا کنید و بسیاری از شرکت ها دوچرخه هایی را مطابق با نیازهای شما می سازند. صدها طراح و سازنده دوچرخه در سراسر جهان وجود دارد و هر سال بین 15 تا 20 میلیون دوچرخه در ایالات متحده فروخته می شود.

دوچرخه یک وسیله مهم حمل و نقل با نیروی انسانی است. بدون آنها، ما به پیاده‌روی، قطار یا استفاده از وسایل نقلیه‌ای که سفرهای ما را محدود می‌کنند وابسته بودیم. آنها نه تنها راهی دوستدار محیط زیست برای انجام کار هستند، بلکه یک شکل عالی از ورزش روزانه نیز هستند.

بیشتر بخوانید:20 واقعیت جالب و عجیب درباره کشور کره شمالی که کمتر از آنها باخبریم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا