;
تازه ها

بیوگرافی شیخ حسینه نخست وزیر مستعفی بنگلادش، خانواده، تحصیلات و جزئیات دیگر زندگی اش!

شیخ حسینه طولانی‌ترین نخست‌وزیر بنگلادش و همچنین طولانی‌ترین رئیس منتخب زن در جهان است. درباره خانواده، تحصیلات، دختر، پسر، دارایی خالص، شغل سیاسی، جوایز و سایر جزئیات بیشتر بدانید.

بیوگرافی شیخ حسینه

شیخ حسینه یک سیاستمدار بنگلادش است و از سال 2009 به عنوان نخست وزیر این کشور خدمت کرده است. شیخ حسینه طولانی‌ترین نخست‌وزیر بنگلادش است، زیرا قبلاً از سال 1996 تا 2001 در این سمت خدمت کرده بود. از 5 سپتامبر 2022، شیخ حسینه طولانی‌ترین رئیس دولت منتخب زن در جهان شد. وی در 5 آگوست 2024 در بحبوحه اعتراضات دانشجویان و اوضاع متشنج در بنگلادش از سمت نخست وزیری بنگلادش استعفا داد.

زندگی سیاسی

شیخ حسینه در 28 سپتامبر 1947 در خانواده شیخ مسلمان بنگالی تونگیپارا در بنگال شرقی به دنیا آمد. پدر حسینه شیخ مجیب الرحمن بود که به عنوان بنیانگذار بنگلادش نیز شناخته می شود و اولین رئیس جمهور این کشور بود. شیخ حسینه از طریق پدربزرگ پدری اش نسب عرب عراقی دارد.

شیخ حسینه در بسیاری از مصاحبه ها گفته است که به خاطر فعالیت سیاسی پدرش در ترس بزرگ شده است. حسینه با دکتر واجد علی میا ازدواج کرد و دارای دو فرزند به نام‌های سجیبو واجد جوی و سایما واجد پوتی هستند. او در سال 2009 درگذشت. در زمان اوج خشونت در انتخابات عمومی پاکستان در سال 1970 و همچنین دستگیری پدرش، شیخ حسینه با مادربزرگ خود زندگی می کرد. او همچنین در انجمن دانشجویی دانشگاه داکا فعال بود.

شیخ حسینه در بنگلادش نبود که پدرش و اکثر اعضای خانواده اش در 15 اوت 1975 در جریان کودتای نظامی توسط افسران ارتش بنگلادش ترور شدند. در آن زمان هاسینا به همراه همسرش که به عنوان فیزیکدان هسته ای کار می کرد در آلمان غربی بود.

شیخ حسینه در اواخر سال 1975 به دهلی نو نقل مکان کرد و هند به او پناهندگی داد. او تا زمانی که در 16 فوریه 1981 به عنوان رهبری لیگ عوامی انتخاب شد و در 17 مه 1981 به خانه بازگشت، از ورود به بنگلادش منع شد.

شیخ حسینه

زندگی شخصی شیخ حسینه

شیخ حسینه در سال 1968 با دکتر واجد علی میا ازدواج کرد و دارای دو فرزند به نام‌های سجیبو واجد جوی و سایما واجد پوتی هستند.. او یک فیزیکدان، نویسنده و رئیس کمیسیون انرژی اتمی بنگلادش بود. شیخ حسینه یک پسر سجیب واعظ و یک دختر سایما وازد دارد.

شغل سیاسی شیخ حسینه

نخست وزیر بنگلادش (1996-2001)

شیخ حسینه اولین دوره نخست وزیری خود را از سال 1996 تا 2001 به عنوان نخست وزیر بنگلادش انجام داد و همچنین اولین نخست وزیر این کشور از زمان استقلال بود که یک دوره پنج ساله را به پایان رساند. در طول این تصدی، او همچنین قرارداد 30 ساله اشتراک آب را با دولت هند که بر گنگ حاکم است امضا کرد.

دوره دوم نخست وزیری بنگلادش (2009-2014)

در 6 نوامبر 2008، شیخ حسینه برای شرکت در انتخابات عمومی 2008 در بنگلادش بازگشت. او تصمیم گرفت تحت عنوان “ائتلاف بزرگ” با حزب جاتیا در انتخابات پارلمانی شرکت کند. بعداً در 11 دسامبر 2008، شیخ حسینه بیانیه انتخاباتی حزب خود را طی یک کنفرانس خبری اعلام کرد.

شیخ حسینه در این دوره به عنوان نخست وزیر بنگلادش موفق به تشکیل دادگاه جنایات بین المللی شد تا مظنونان مربوط به نسل کشی بنگلادش را که توسط ارتش پاکستان و همدستان محلی آنها انجام شده بود، مورد تحقیق و تعقیب قرار دهد.

سومین دوره نخست وزیری بنگلادش (2014-2019)

شیخ حسینه پس از پیروزی قاطع در انتخابات عمومی سال 2014، دومین دوره متوالی نخست وزیر بنگلادش را به دست آورد. طبق گزارش ها، انتخابات جنجالی بود با گزارش هایی مبنی بر خشونت و سرکوب ادعایی حزب مخالف در آستانه انتخابات.

شیخ حسینه

دوره چهارم به عنوان نخست وزیر (2019-2024)

شیخ حسینه برای سومین دوره متوالی خود، چهارمین دوره نخست وزیری بنگلادش را به دست آورد که لیگ عوامی او 288 کرسی از 300 کرسی پارلمان را به دست آورد. رهبر ائتلاف مخالفان، کمال حسین، این رای را مسخره خواند و نتایج را رد کرد. شیخ حسینه، در ماه مه 2021، آدرس افتتاحیه افتتاحیه دفتر مرکزی جدید اداره پست بنگلادش را ارائه کرد. او در 5 آگوست 2024 در بحبوحه تنش های سیاسی در کشور استعفا داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 3 =

دکمه بازگشت به بالا