;
تازه ها

10 قدرت باور نکردنی ملکه انگلستان که احتمالا نمی دانستید!

ملکه الیزابت دوم در میان ملکه های انگلیس، طولانی ترین زمان حاکمیت را در تاریخ پادشاهی بریتانیا تجربه کرده است. او از سال 1952 تا زمان مرگش در شامگاه 8 سپتامبر 2022 (17 شهریور 1401) ، ملکه انگلستان بوده است. جهان در دوران حیات سیاسی این ملکه تغییرات چشمگیری را پشت سر گذاشته است. شاید همین مسئله سبب شده باشد که او یکی از شناخته شده ترین و تأثیرگذارترین زنان جهان در تاریخ باشد. در این مطلب کوتاه، به بررسی ده قدرت باور نکردنی ملکه انگلستان پرداخته است. با چشمک همراه باشید و این مطلب را برای دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

با توجه به درگذشت ملکه انگلستان، مجله خبری چشمک به 10 قدرت باورنکردنی ملکه انگلستان در دوران حیاتش پرداخته است.

بیشتر بخوانید: 5 شگفت انگیزترین حقایق جالب در مورد تابلو مونالیزا

ملکه الیزابت دوم می تواند بدون پاسپورت سفر کند.

هنگام سفر به خارج از کشور، ملکه الیزابت دوم نیازی به پاسپورت بریتانیایی ندارد. از آنجایی که تمام پاسپورت های بریتانیا به نام او صادر می شود، چندان منطقی نیست که او برای خودش گذرنامه صادر کند! سایر اعضای خانواده سلطنتی، مانند شاهزاده ولز، هنوز برای سفر به خارج از کشور به پاسپورت نیاز دارند.

با بیش از 60 میلیون نفری که در بریتانیا زندگی می کنند، ملکه نمی تواند سالانه چنین تعداد زیادی گذرنامه صادر کند. او اکنون چندین دستیار دارد که برای حل این مشکل همه پاسپورت ها را از طرف او صادر می کنند.

پاسپورت بریتانیا

او تاکنون در حدود 300 سفر خارجی به بیش از 120 کشور مختلف کرده است. او مطمئناً از اینکه تنها فردی در انگلیس است که می تواند بدون پاسپورت سفر کند، بهترین استفاده را می برد!

از قدرت باور نکردنی ملکه انگلستان: ملکه نیازی به گواهینامه رانندگی ندارد.

مانند گذرنامه، گواهینامه رانندگی بریتانیا نیز فقط به نام او صادر می شود. این بدان معناست که او می تواند بدون نیاز به گواهینامه رانندگی کند. او رانندگی را از زمانی که فقط 19 سال داشت، در سال 1945 شروع کرد.  هنگامی که 18 ساله شد، در طول جنگ جهانی دوم به خدمات سرزمینی کمکی پیوست و به عنوان راننده کامیون و مکانیک آموزش دید.

ملکه تنها فردی است که قدرت تعیین نخست وزیر منتخب بریتانیا را دارد.

ملکه الیزابت دوم به عنوان رئیس دولت باید در مورد هر موضوع سیاسی بی طرف بماند. او در حالی که در هر انتخابات بی طرف دارای حق رای – یا نامزدی – است، همچنان موضع خود را حفظ کرده است. ملکه مسئول انتصاب نخست وزیر پس از انتخابات عمومی یا استعفا است.

او نامزدی را انتخاب می کند که بیشترین حمایت را از مجلس عوام داشته باشد. در طول سلطنت ملکه، 14 نخست وزیر بریتانیا و 14 رئیس جمهور ایالات متحده به قدرت رسیده اند.

ملکه این اختیار را دارد که هر لایحه ای را که از پارلمان تصویب می شود وتو کند.

لوایح پارلمانی یک مسیر سختگیرانه را از طریق مجالس علیا و سفلی دنبال می کنند که با موافقت سلطنتی به پایان می رسد. این بدان معناست که ملکه باید یک لایحه را قبل از تبدیل شدن به قانون تصویب کند. اگر او موافق نباشد؟ ساده است؛ قانون نمی شود!

در حالی که ملکه الیزابت دوم می‌تواند هر لایحه‌ای را که برایش پیش می‌آید وتو کند، هرگز موقعیتی پیش نیامده است که او نیاز به استناد به قدرت خود داشته باشد. در واقع، آخرین باری که از چنین قدرتی استفاده شد در سال 1708 بود که ملکه آن ،از حمایت لایحه ای برای احیای شبه نظامیان اسکاتلندی خودداری کرد.

بیشتر بخوانید: 15 بهترین عکس های نمادین تاریخ که بر عکاسی تأثیر عمیق گذاشتند!

قدرت باور نکردنی ملکه انگلستان: مالکیت تمام قوها در آب های آزاد

این یکی ممکن است در مقایسه با سایر قابلیت های قدرتمند او در این لیست کمی عجیب به نظر برسد، اما به همین دلیل است که ما آن را انتخاب کرده ایم! حق ادعای مالکیت تمام قوهای بلال در آب‌های آزاد به قرن دوازدهم بازمی‌گردد! در آن زمان، قوها اغلب به عنوان غذای ارزشمند مورد استفاده قرار می گرفتند و اغلب در ضیافت ها و مهمانی ها سرو می شدند.

در آن زمان، اگر یک قو را بدون اجازه پادشاه مجروح یا کشته بودید، ممکن بود با مجازات های سختی روبرو شوید. ربودن یک تخم قو به تنهایی می تواند به یک سال و یک روز زندان محکومیت منجر شود. حقوق مالکیت قوها توسط پادشاه اغلب توسط پادشاه به مردم اعطا می شد.

از امروز، تنها سه سازمان هستند که حق مالکیت قوهای لال را حفظ کرده اند. در قرن چهاردهم به Abbotsbury Swannery حق مالکیت داده شد. از قرن پانزدهم، دو شرکت تولیدکننده‌ی تولیدکننده‌های رنگ در لندن، Vintners و Dyers، دارای حقوق مشابهی بودند. امروزه قوها دیگر توسط مردم بریتانیا خورده نمی شوند و به گونه ای حفاظت شده تبدیل شده اند. بنابراین ممکن است فکر کنید، آیا این اکنون یک قانون مرده است؟ خوب، نه دقیقا. قانون مربوط به مالکیت قوهای لال تنها مختص پرندگان زنده نیست.

قوهای مرده نیز تحت این حفاظت قرار می گیرند و بنابراین هرکسی که می خواهد از قو برای تاکسیدرمی یا اهداف آموزشی استفاده کند باید از The Queen’s Swan Marker مجوز دریافت کند.

از قدرت باور نکردنی ملکه انگلستان: ملکه توانایی اعطای “عفو سلطنتی” را دارد.

ملکه الیزابت دوم این قدرت را دارد که به هر کسی که به خاطر جنایتی مجرم شناخته شده است، “عفو سلطنتی” بدهد یا مجازات آنها را کوتاه کند. هدف اصلی عفو سلطنتی ارائه معافیت از مجازات اعدام بود که اکنون لغو شده است.

با این اوصاف، در سال 2001، ملکه از قدرت خود برای کوتاه کردن مجازات دو زندانی در HMP Prescoed (زندانی در جنوب ولز) استفاده کرد، پس از اینکه گراز وحشی به فردی که در زندان کار می کرد حمله کرد ، دو زندانی برای کمک به داخل پریدند.  اقدامات قهرمانانه این دو مرد جان مدیر مزرعه را نجات داد

بخاطر این کار، ملکه مجازات کمتری برای آنها صادر کرد و هر دو زودتر از زندان آزاد شدند. یک نمونه جدیدتر از اعمال این قدرت توسط ملکه در سال 2013 بود که به آلن تورینگ (پدر محاسبات مدرن) عفو سلطنتی پس از مرگ اعطا کرد.

آلن تورینگ پیشگام کامپیوتر و کدشکن در طول جنگ جهانی دوم بود. کار شگفت انگیز او بر روی ماشین انیگما کمک های حیاتی به متفقین در طول جنگ کرد.آلن تورینگ به جرم همجنس‌گرایی محکوم شد و مجوز امنیتی او لغو شد. سپس در حصر خانگی قرار گرفت. آلن تورینگ در سال 1954 بر اثر مسمومیت با سیانید درگذشت.

ملکه قدرت فرماندهی نیروهای مسلح را دارد.

قدرت باور نکردنی ملکه انگلستان

در سال 1945، ملکه، که در آن زمان یک شاهزاده خانم بود، به خدمات سرزمینی کمکی پیوست و اولین عضو زن خانواده سلطنتی شد که تمام وقت به نیروهای مسلح پیوست. از آن زمان، ملکه روابط نزدیک خود را با نیروهای مسلح حفظ کرده است. همه سربازان در نیروهای مسلح بریتانیا تحت فرماندهی فرمانده کل – ملکه هستند.

او می تواند افسران نیروهای مسلح را مأمور و برکنار کند و می تواند نقش های رهبری را در تمام عملیات های نظامی ایفا کند. او در عمل ارتباط چندانی با ارتش ندارد و مسئولیت را بر دوش نخست وزیر، وزیر امور خارجه در امور دفاع و دیگر مقامات می اندازد.

پس او چه اختیاراتی در رابطه با نیروهای مسلح دارد؟

او این قدرت را دارد که افسرانی را به نیروی دریایی سلطنتی، ارتش بریتانیا و نیروی هوایی سلطنتی بفرستد. همچنین او می تواند از نیروهای مسلح برای حمایت از پلیس در حفظ صلح در زمان اقتدار غیرنظامی استفاده کند.

بیشتر بخوانید: گران‌ترین غذاهای جهان که قیمت آنها، هوش از سر هر کسی می‌برد!

از قدرت باور نکردنی ملکه انگلستان: اعلان جنگ به دیگر کشورها

ملکه الیزابت دوم در حالی که فرمانده کل قوا است، تنها فردی در بریتانیا است که قدرت اعلان جنگ به کشورهای دیگر را دارد. آخرین بار چنین قدرتی توسط پادشاه جورج ششم در طول جنگ جهانی دوم استفاده شد. در سال 1999، ملکه از دادن رضایت خود برای «لایحه اقدام نظامی علیه عراق (تصویب پارلمان)» برای بحث در پارلمان خودداری کرد. این بدان معناست که بریتانیا قادر به وارد شدن به جنگ با عراق نیست.

ملکه را نمی توان دستگیر کرد.

درست است، ملکه را نمی توان در انگلستان دستگیر کرد! این بسیار شبیه به این است که چرا او به پاسپورت یا گواهینامه رانندگی نیاز ندارد. توضیح این است که عدالت به نام او اجرا می شود.

بیشتر بخوانید: ده حقیقت عجیب و تا حدی دیوانه کننده درباره ژاپن!

ملکه دو تولد دارد.

نه کاملاً یک قدرت، اما چیزی که مطمئناً نیاز به ذکر دارد! روز تولد ملکه الیزابت دوم در دومین شنبه ماه ژوئن جشن گرفته می شود. با این حال، او در واقع در 21 آوریل 1926 در میفر لندن به دنیا آمد. “تولد رسمی” او با سایر اعضای خانواده سلطنتی در رژه سربازان، جشن گرفته می شود.

این رژه بیش از 250 سال است که تولد رسمی حاکم بریتانیا را مشخص کرده است! این رژه دیدنی متشکل از 1400 سرباز، 200 اسب و 400 نوازنده است! مردم از سراسر جهان به خیابان های لندن هجوم می آورند تا بخشی از جشن ها باشند.  او معمولاً تولد واقعی خود را با خانواده نزدیکش جشن می گیرد و حتی گاهی اوقات بیرون از قلعه وینزر قدم می زند، به طرفداران تبریک می گوید و کیک تولدش را جمع می کند!

بیشتر بخوانید: 20 واقعیت جالب و عجیب درباره کشور کره شمالی که کمتر از آنها باخبریم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا