;
ارز دیجیتالتازه ها

تفاوت بیت کوین و لایت کوین چیست؟ مقایسه طلا و نقره دیجیتال

در بازار رمز ارزها، بیت کوین (Bitcoin) را طلای دیجیتال و لایت کوین (Litecoin) را نقره دیجیتال می‌شناسند. هر دو جزو نخستین رمز ارزها به شمار می‌روند و قدمت زیادی دارند. شباهت‌های زیادی بین دو کوین BTC و LTC وجود دارند، هر چند نمی‌توان از تفاوت‌های آن‌ها چشم‌پوشی کرد. در این مقاله قصد داریم بیت کوین و لایت کوین را با یکدیگر مقایسه و بهترین گزینه برای سرمایه گذاری را مشخص کنیم.

ابتدا بد نیست بدانید رابطه‌ای جالب بین بیت کوین و لایت کوین وجود دارد؛ لایت کوین یک هاردفورک از بیت کوین است، به این معنی که برای ساخت آن از همان کدهای اولیه نخستین رمز ارز استفاده شده است، هر چند توسعه‌دهنده نقره دیجیتال تغییرات زیادی در آن نسبت به طلای دیجیتال اعمال کرد. در ادامه بیشتر با این تفاوت‌ها آشنا خواهید شد.

بیت کوین چیست؟

خرید رمز ارز لایت کوین

بیت کوین را نخستین رمز ارز می‌شناسند. رمز ارز یا ارز رمزنگاری شده، نوعی ارز دیجیتال است که به خاطر استفاده زیاد از تکنیک‌های رمزنگاری در ساختار آن‌ها، این‌چنین نام‌گذاری شده‌اند. در ساخت آن‌ها از تکنولوژی دفتر کل توزیع شده یا بلاک چین استفاده می‌شود. به لطف این فناوری می‌توان شبکه‌هایی غیر متمرکز ساخت، به طوری که کامپیوترهایی واقع در سراسر دنیا (به نام نود یا گره) می‌توانند همگی با هم، بدون بروز ناسازگاری، روی یک پایگاه داده مشترک کار کنند. بیت کوین و لایت کوین هر دو این ویژگی‌ها را دارند.

سازنده بیت کوین فرد یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو است. وی از حدود 10 سال قبل ناپدید شده و هیچ حضوری در دنیای مجازی نداشته است.

استخراج نام فرآیندی است که با آن شبکه امن نگه داشته شده و تراکنش‌ها تایید می‌شوند. در نتورک‌های مبتنی بر بلاک چین نظیر بیت کوین و لایت کوین، تراکنش‌ها در گروه‌هایی به نام بلاک دسته‌بندی و به پایگاه داده (بلاک چین) اضافه می‌شوند. قرارگیری آن‌ها پشت سر یکدیگر، ساختاری مثل زنجیر ایجاد می‌کند، به همین دلیل آن را زنجیره بلوکی یا همان بلاک چین نام‌گذاری کرده‌اند.

تایید تراکنش‌ها به وسیله اضافه کردن گروهی از آن‌ها (در قالب یک بلاک) به پایگاه داده، از طریق عملیات هشینگ صورت می‌گیرد. هشینگ به زبان ساده، دادن تکه‌ای داده به یک تابع ریاضی و دریافت رشته‌ای کاراکتر به ازای آن است. با کوچکترین تغییر در داده ورودی، رشته خروجی نیز تغییر خواهد کرد، در غیر این صورت، حین استفاده از تابعی مشابه، خروجی همیشه یکسان خواهد ماند. در شبکه بیت کوین از تابع هشینگ SHA-256 استفاده می‌شود که نیاز به توان پردازشی بسیار بالایی دارد. به همین دلیل برای استخراج بیت کوین به دستگاه‌های کامپیوتری بسیار قدرتمند به نام ماینر نیاز داریم. آن‌ها مصرف برق فوق‌العاده بالایی دارند.

لایت کوین چیست؟

خرید رمز ارز

لایت کوین یک هاردفورک از بیت کوین و ورژنی سبک‌تر از آن است. از نام این ارز (لایت، سبک) نیز می‌توان به این نتیجه رسید. لایت کوین مشابه همه رمز ارزهایی که بعد از بیت کوین متولد شدند، یک آلت کوین محسوب می‌شود. آلت کوین‌ها آمدند تا مشکلات نخستین رمز ارز را برطرف و یک سری قابلیت به آن اضافه کنند. در پروژه لایت کوین هم دقیقا چنین هدفی دنبال شده و توسعه‌دهنده به دنبال ایجاد یک سری بهبود و از بین بردن محدودیت‌های موجود بوده است.

سازنده آن دیگر شخصیتی مرموز نیست؛ لایت کوین توسط چارلی لی (Charlie Lee) خلق شد، فردی که سابقه یک دهه فعالیت در شرکت گوگل را داشت. او معتقد بود فرآیند استخراج در شبکه بیت کوین بیش از اندازه دشوار و پرمصرف است، در حالی که تراکنش‌ها نیز خیلی دیر تایید می‌شوند. او خیلی دوست داشت تغییرات مورد نظرش را در خود بلاک چین اصلی بیت کوین پیاده کند، اما با مخالفت اعضای جامعه روبه‌رو شد. به همین دلیل مجبور شد یک هاردفورک از بیت کوین به نام لایت کوین ایجاد کند.

یک هاردفورک زمانی ایجاد می‌شود که گروهی از گره‌های غیرمتمرکز شبکه یک رمز ارز، با اعمال یک سری تغییرات مخالفت و از اجرای آ‌ن‌ها خودداری کنند. از آن جایی که این دودستگی سبب بروز ناسازگاری در نتورک می‌شود، افراد موافق و مخالف باید راهشان را جدا کنند.

لایت کوین از الگوریتم Scrypt برای هشینگ استفاده می‌کند که می‌توان آن را با دستگاه‌های معمولی نیز اجرا کرد. به همین دلیل ماینرهای لایت کوین مصرف برق چندان بالایی ندارند.

مقایسه تفاوت های بیت کوین و لایت کوین

استخراج، فرآیند اصلی تامین امنیت و تایید تراکنش‌های هر دو شبکه است، اما این فرآیند در بیت کوین و لایت کوین به شیوه‌ای متفاوت اجرا می‌شود. لایت کوین الگوریتم هشینگ پیچیده SHA-256 را با Scrypt جایگزین کرده است. کامپیوترهای عادی هم با استفاده از CPU و به واسطه Scrypt قادر به ایجاد هش هستند، در حالی که می‌دانیم برای اجرای SHA-256 به کامپیوترهایی مخصوص به نام ماینر نیاز داریم.

بلاک‌ها در شبکه بیت کوین هر 10 دقیقه تایید و به پایگاه داده اضافه می‌شوند. این زمان در لایت کوین به 2.5 دقیقه کاهش یافته که یک چهارم کمتر است. یک تفاوت بسیار مهم دیگر بیت کوین و لایت کوین با گذشت حدود یک دهه از زمان معرفی آن‌ها، کاربرد است؛ سرمایه گذاران این روزها بیت کوین را به جای ابزاری برای انتقال ارزش (همان چشم‌‌اندازی که ساتوشی ناکاموتو داشت) به چشم ابزاری برای ذخیره ارزش می‌بینند، اما لایت کوین از نگاه کاربران ابزاری بسیار سودمند برای انتقال سریع و ارزان پول است. یک تفاوت دیگر آن‌ها اینجا مشخص می‌شود؛ کارمزد انتقال مقداری LTC نسبت به BTC به مراتب کمتر است.

نتیجه‌گیری ؛ در بیت کوین سرمایه گذاری کنیم یا لایت کوین؟

اما برای سرمایه گذاری کدام یک بهتر است؟ بیت کوین خود را به عنوان یک دارایی باارزش طی چند سال اخیر ثابت کرده است، چیزی که سرمایه گذاران درباره مابقی رمز ارزها حتی اتریوم با شک و تردید صحبت می‌کنند. بیت کوین بازار به مراتب بزرگتری در مقایسه با لایت کوین دارد، به همین دلیل در برابر نوسان‌های شدید مصون‌تر است. در زمان نگارش اولیه این مقاله، ارزش بازار دو رمز ارز BTC و LTC به ترتیب 320 میلیارد دلار و 3.8 میلیارد دلار است. این یعنی بیت کوین بازاری 84 برابر بزرگتر از رقیب خود دارد. از نظر مارکت کپ، این دو رمز ارز به ترتیب در رتبه نخست و رتبه نوزدهم قرار دارند.

اما اگر قصد شما استفاده از یک رمز ارز به منظور انتقال پول به جای کسب سود با سرمایه گذاری است، بدون شک خرید رمز ارز لایت کوین گزینه منطقی‌تری محسوب می‌شود، چرا که پرداخت‌ها در این شبکه سریع‌تر و همچنین ارزانتر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 11 =

دکمه بازگشت به بالا