;
دانش

رفتار شگفت انگیز اورانگوتان وحشی که برای درمان زخم صورتش از گیاه دارویی استفاده کرد+فیلم

رفتار انسانی اورانگوتان وحشی: دانشمندان می‌گویند در جنوب شرقی آسیا اورانگوتانی را مشاهده کرده‌اند که برای معالجه زخم خود از یک گیاه گرمسیری در طبیعت به عنوان پماد استفاده کرده است. با مطلب رفتار انسانی اورانگوتان وحشی  بخش تازه ها مجله خبری چشمک همراه باشید.

رفتار انسانی اورانگوتان وحشی

آنان دیدند این اورانگوتان بالغ نر، که «راکوس» نام دارد، برگ‌های یک گیاه دارویی را می‌جود و سپس با استفاده از انگشتان خود، خمیر آن را روی زخمی که در گونه راستش بود فشار می‌دهد تا مانند بانداژی موقت ناحیه آسیب‌دیده را بپوشاند.

این گیاه که «آکار کونینگ» نام دارد، دارای خواص ضدباکتریایی است و توسط مردم محلی در جنوب شرقی آسیا برای درمان درد و کاهش التهاب استفاده می‌شود. با این حال این برای اولین بار در حیات وحش است که دیده می‌شود یک حیوان از گیاه جهت معالجه خود استفاده می‌کند.

تحقیقات قبلی چندین گونه از میمون‌های بزرگ را ثبت کرده‌اند که در جنگل‌ها برای درمان خود به دنبال دارو می‌گردند، اما دانشمندان هنوز ندیده بودند که حیوانی با خود به این شکل رفتار کند.

ایزابل لامر، زیست شناس در موسسه رفتار حیوانات ماکس پلانک در آلمان و یکی از نویسندگان این مقاله، در این باره گفت: «این اولین بار است که ما یک حیوان وحشی را می‌بینیم که یک گیاه دارویی کاملاً قوی را مستقیماً برای درمان زخمش به کار می‌گیرد.»

این رفتار جالب اورانگوتان در سال ۲۰۲۲ توسط اولیل ازهاری، محقق میدانی حیات وحش، در منطقه مدان اندونزی ثبت شد. عکس‌ها نشان می‌دهند که زخم حیوان در عرض یک ماه بدون هیچ مشکلی بسته شده است.

دانشمندان از سال ۱۹۹۴ اورانگوتان‌ها را در پارک ملی « کوه لوسر» در شمال سوماترا در اندونزی زیر نظر دارند، با این حال قبلاً چنین رفتاری را ندیده بودند.

دانلود ویدیو

جاکوبوس دی‌رود، زیست‌شناس در دانشگاه اموری، با بیان اینکه این حرکت اورانگوتان یک «خوددرمانی» بوده است گفت: «این یک مورد تک و منفرد است. اما اغلب ما با یک مشاهده، شروع به دانستن درباره رفتارهای جدید می‌کنیم.»

محققان دقیقا نمی‌دانند که این اورانگوتان چگونه از خواص دارویی گیاه اطلاع داشته است. کارولین شوپلی، پژوهشگر در موسسه ماکس پلانک، گفت که ممکن است راکوس این تکنیک را از سایر اورانگوتان‌هایی که در خارج از پارک و دور از چشم دانشمندان زندگی می‌کنند یاد گرفته باشد.

راکوس در ابتدا در خارج از منطقه مورد مطالعه به دنیا آمد و تا دوره نوجوانی‌اش در بیرون محدوه زندگی می‌کرد. محققان معتقدند او در درگیری با یک حیوان دیگر آسیب دیده است. مشخص نیست که آیا راکوس قبلا جراحات دیگری از خودش را درمان کرده است یا خیر؟

دانشمندان پیش از این سایر گونه‌های نخستی‌سان را ثبت کرده‌اند که از گیاهان برای درمان خود استفاده می‌کنند. اورانگوتان‌های بورنئویی خود را با آب یک گیاه دارویی می‌مالیدند تا احتمالاً دردهای بدن خود را کم کنند یا انگل‌هایشان را از بین ببرند.

همچنین شامپانزه‌ها در مکان‌های مختلف مشاهده شده‌اند که شاخه‌های گیاهان تلخ‌مزه را می‌جوند تا معده خود را آرام کنند. گوریل‌ها، شامپانزه‌ها و بونوبوها نیز برخی از برگ‌های زبر را به صورت کامل می‌بلعند تا از شر انگل‌های معده خلاص شوند. نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «Scientific Reports» منتشر شده است.

یورو نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + سه =

دکمه بازگشت به بالا