;
درمان خانگیسلامت

برای تقویت قلب چی بخوریم+ ۱۰ مواد غذایی که سلامت قلب را تضمین می کند!

مواد غذایی مفید برای سلامت قلب: مشکلات قلبی از شایع­ترین بیماری­ها در سراسر جهان است و تغذیه نامناسب اصلی­ترین علت ابتلا به این بیماری خطرناک محسوب می­شود. رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت و تقویت قلب ما دارد. برخی از غذاها موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری­های قلبی می‌شوند؛ درحالی‌که برخی دیگر از غذاها به پیشگیری از این بیماری کمک می­کنند.

در این مطلب سلامت قصد داریم ارتباط بین تغذیه و سلامت قلب، تأثیر تغذیه نامناسب بر قلب و غذاهایی که برای سلامت و تقویت قلب مفید هستند را بررسی کنیم. برای یافتن پاسخ پرسش «برای تقویت قلب چه بخوریم؟» در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

شاید بپسندید:  دمنوش‌ آرامبخش و نشاط آور: ۸ دمنوش جادویی خانگی که شما را شاد و سرزنده می کند!

احتمالا بپسندید: علائم افسردگی در زنان + راه‌های درمان خانگی

تأثیر تغذیه نامناسب بر سلامت قلب

اینکه برای تقویت قلب چه بخوریم شامل مقدار زیادی چربی­‌های اشباع، چربی­های ترانس، کلسترول، نمک، قند و… می‌شود، می­تواند منجر به التهاب و تجمع چربی در دیواره سرخ­رگ­ها شود. این مسئله خطر ابتلا به بیماری قلبی، فشارخون بالا و همین‌طور سکته قلبی را افزایش می­دهد.

مواد غذایی مفید برای سلامت قلب، اثرات منفی تغذیه نامناسب بر قلب، با مصرف بیش از حد غذاهای فراوری شده که مملو از مواد ناسالم هستند، شروع می‌­شود. این مواد ناسالم به سیستم قلبی و عروقی فشار وارد کرده و باگذشت زمان باعث آسیب به شریان‌­ها می­‌شوند. مصرف بیش از حد نمک نیز خطر ابتلا به فشارخون را افزایش می­دهد.

جالب خواهد بود: ۱۴ معجزه نگهداری آب در کوزه سفالی که نمی دانستید!

بیشتر بخوانید: این میوه خوشمزه دیابت را درمان می کند!

نقش تغذیه خوب در تقویت قلب

اولین قدم برای داشتن قلب سالم، «رژیم غذایی درست» است. تغذیه خوب با کنترل فشارخون و سطح کلسترول، نگه‌داشتن وزن در حالت ایده‌آل و کاهش التهابات بدن، به حفظ سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری­های قلبی عروقی کمک می­‌کند.

رژیم غذایی متعادل شامل میوه‌­ها، سبزیجات، غلات و منابع پروتئین بدون چربی (مانند ماهی و مرغ، محصولات لبنی کم‌چرب، آجیل و دانه­‌ها) می‌شود. این غذاها سرشار از مواد مغذی، فیبرها، ویتامین­‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

احتمالا بپسندید: بد کار کردن کبد: این علائم ظاهری نشان می دهد که کبد شما دچار مشکل جدی شده!‌

جالب خواهد بود: درمان فشار خون بالا با بهترین داروی گیاهی از نظر طب سنتی!

آیا می‌دانید رژیم غذایی قلبی چیست؟

باتوجه به نام این رژیم، برنامه غذایی قلبی، به شما در کنترل و کاهش خطر ابتلا به بیماری­های قلبی کمک می­کند. هدف کلی در این رژیم کاهش مصرف نمک و چربی­های مضر است.

مواد غذایی مفید برای سلامت قلب، مصرف نمک بیش از حد منجر به افزایش فشارخون و در نهایت ایجاد عارضه فشارخون بالا می­‌شود. فشارخون بالا یک عامل خطر اصلی برای حملات قلبی است. از سویی دیگر، چربی می­تواند باعث ایجاد پلاک روی دیواره شریان­‌ها شده و منجر به بیماری­های قلبی شود.

احتمالا بپسندید: با این گیاه مغز شما شبیه ۱۵ ساله ها کار می کند!

جالب خواهد بود: با کمک این گیاهان دارویی هورمون های بدن خود را متعادل کنید!

مواد غذایی مفید برای سلامت قلب

برای تقویت قلب چی بخوریم؟

همان‌طور که گفتیم، پیروی از یک رژیم غذایی سالم تا حد زیادی از خطر ابتلا به بیماری­های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند. در ادامه، می‌گوییم که برای تقویت قلب چه بخوریم:

شاید بپسندید:  ۷ دمنوش معجزه گر برای پایین آوردن قند خون بیماران دیابتی!

احتمالا بپسندید: این میوه‌ خوشمزه خون را رقیق می کند!

۱.ماهی سالمون و تن ماهی

این ماهی سرشار از چربی­های سالم امگا 3 است که موجب کاهش فشار خون و خطر ابتلا به اختلالات ریتم قلب می­‌شود. اسیدهای چرب امگا 3 به جلوگیری از التهابات مضر داخل بدن کمک می­کنند. مطالعات نشان دادند که مصرف دو تا سه وعده ماهی در هفته، با جلوگیری از بروز بیماری­های عروقی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و… مرتبط است.

۲.  روغن زیتون

مواد غذایی مفید برای سلامت قلب، این روغن سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به محافظت از رگ­‌های خونی کمک می­کنند. ازاین‌رو روغن ‌زیتون جایگزین مناسبی برای روغن­‌هایی با چربی اشباع است.

احتمالا بپسندید: این خوراکی ها برای کاهش کلسترول خون معجزه می کنند!

جالب خواهد بود: اگر فشار خون بالا دارید، این نوشیدنی‌های گیاهی می توانند آن را کنترل و کاهش دهد!

۳.  ماست کم چرب

مصرف لبنیات به استحکام استخوان­ها کمک می‌کند و باعث کنترل فشارخون نیز می‌شود. استفاده از لبنیات کم‌چرب مانند ماست کم‌چرب، پنیرکم چرب و شیر کم‌چرب در بهبود و تقویت سلامت قلب تأثیر به‌سزایی دارد.

۴.  سبزی با برگ تیره

سبزی­ها مملو از ویتامین، مواد معدنی و نیترات هستند که به باز شدن رگ‌­های خونی کمک می­کنند. سعی کنید تا جایی که امکان دارد سبزیجات با برگ سبز تیره را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید.

۵.  شکلات تلخ

مصرف متعادل شکلات تلخ با حداقل هفتاد درصد کاکائو می­تواند به‌سلامت قلب، کاهش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت کمک کند.

۶.  حبوبات

حبوبات سرشار از فیبر، پروتئین و آنتی‌اکسیدان هستند. سویا، انواع لوبیا به‌خصوص لوبیا سیاه، عدس و نخود از انواع رایج حبوبات محسوب می‌شوند. حبوبات با کاهش کلسترول و بهبود فشارخون به ‌سلامت قلب کمک می­کنند.

۷.  گردو

مواد غذایی مفید برای سلامت قلب، مصرف یک ‌مشت کوچک گردو در روز، نقش مهمی در کاهش کلسترول خون و جلوگیری از التهاب شریان­‌های قلب دارد. گردو سرشار از امگا 3، چربی­های سالم غیر اشباع و فیبر است.

مواد غذایی مفید برای سلامت قلب

۸.  پرتقال

مواد غذایی مفید برای سلامت قلب، پرتقال سرشار از فیبر ضد کلسترول به همراه پتاسیم است که به کنترل یا حتی کاهش فشارخون کمک می­کند.

۹.  بادام

آجیل سرشار از فیبر، چربی­های غیراشباع چندگانه و پروتئین است. مصرف زیاد آجیل به‌خصوص بادام که حاوی استرول­‌های گیاهی، فیبر و چربی­های غیراشباع است، احتمال ابتلا به بیماری­های قلبی را در حد قابل‌توجهی کاهش می­دهد.

۱۰.  غلات کامل

غلات کامل منبع غنی از فیبر هستند. فیبر به حفظ سطح کلسترول در حد طبیعی کمک می­کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می­دهد. مطالعات نشان دادند که جایگزینی غلات تصفیه شده با غلات کامل، می­‌تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را تا حد زیادی کاهش دهد. غلات کامل شامل نان سبوس‌دار، برنج قهوه­ای، کینوآ و جو دو سر می‌شود.

 

 

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: تنها چرک خشک کن قوی که هیچ ضرری نداره!  

احتمالا بپسندید: ۱۰ خواص شگفت انگیز تخم شربتی برای روزه داران که نمی دانستید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

دکمه بازگشت به بالا