;
سلامت

۱۰ گیاه شگفت انگیز که برای درمان کم خونی معجزه می کند!

درمان کم خونی با گیاهان دارویی: مشکل فقر آهن بسیار جدی و مهم است، چون این ماده معدنی برای ساخت هموگلوبین (پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز خون که به آن‌ها امکان حمل اکسیژن در بدن را می‌دهد)، ضروری است. فقر آهن، منجر به پایین آمدن هموگلوبین خون می‌شود. در نتیجه، باید برای رفع آن اقدام کرد. اگر بدن با مشکل هموگلوبین پایین روبرو باشد، بافت‌ها و ماهیچه‌ها اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند و کارآمدی خود را از دست می‌دهند که نتیجه آن بیماری کم خونی است.

اگرچه انواع مختلف آنمی (کم خونی) وجود دارد، اما آنمی ناشی از فقر آهن شایع‌ترین نوع در سراسر جهان است. از علل شایع فقر آهن می‌توان به مصرف ناکافی آهن (به دلیل پیروی از رژیم غذایی نامناسب محدودکننده)، ابتلا به بیماری التهابی روده، افزایش نیاز به آهن در دوران بارداری، خونریزی شدید در طی دوره‌های قاعدگی یا خونریزی داخلی اشاره کرد. علت آنمی هر چه باشد، فقر آهن می‌تواند به علائم ناخوشایندی منجر شود که بر کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارند. ریزش مو و کاهش تمرکز و بهره‌وری چند نمونه از این مشکلات هستند.

بیشتر بخوانید: این گیاه برای درمان کلسترول بالا و فشار خون معجزه می کند+نحوه مصرف

درمان کم خونی با گیاهان دارویی

اصلی ترین علت کم خونی؛ کمبود آهن است. آهن جزء ضروری هموگلوبین است که بخشی از سلول های خونی می باشد و اکسیژن را حمل می کند. در واقع بدن بدون وجود آهن نمی‌ تواند سلول‌ های خونی قرمز را به اندازه کافی تولید کند. علت های زیادی مثل کمبود فولیک اسید یا کمبود ویتامین ب12 هم برای کم خونی وجود دارد؛ اما در این قسمت از سلامت مجله خبری چشمک تمرکز ما روی کمبود آهن است که موجب کم خونی می شود. قصد داریم گیاهانی را معرفی کنیم که می توانند این کم خونی را جبران کند.

شاید بپسندید: این نوشیدنی خوشمزه گیاهی، کبد و روده را به طور کامل پاکسازی می کند+طرز تهیه و مصرف

درمان کم خونی با گیاهان دارویی

گیاه ترشک

ترشک یکی از رایج ‌ترین گیاهانی است که برای جبران کمبود آهن در بدن استفاده می شود. هم برگ و هم ریشه آن در داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما ریشه اش آهن بیشتری دارد. همچنین باعث بهبود وضعیت گوارشی و کبد می‌ شود و برای پاکسازی خون مناسب است. به خاطر اینکه این گیاه مخصوصاً در قسمت ریشه طعم تلخی دارد، در نتیجه اکثر افراد ترجیح می دهند که آن را با گیاهان دیگر مثلِ نعنا یا پوست مرکبات ترکیب کنند.

احتمالا بپسندید: این ترکیب گیاهی برای تسکین دردهای عمومی بدن معجزه می کند+نحوه تهیه و مصرف

گیاه ترشک

گزنه

درمان گیاهی کم خونی، برگ گزنه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. نه تنها حاوی آهن است، بلکه حاوی ویتامین آ، ویتامین ث، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و همچنین آنتی اکسیدان ها است که در دوران بارداری هم زیاد استفاده می شود و کمبود آهن در این دوران را جبران می کند. می توان از برگ گزنه به عنوان یک ماده مغذی قوی برای جبران کم خونی هم استفاده کرد.

جالب خواهد بود: درمان گرفتگی رگهای قلب با ۱۲ خوراکی خوشمزه و طبیعی!

بیشتر بخوانید: این گروه خونی بیشتر از بقیه آلزایمر و زوال عقل می گیرند!

گل قاصدک

قاصدک یکی از گیاهانی است که شبیه به ترشک عمل می کند. سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مقوی است که هم برگ و هم ریشه آن سرشار از آهن می باشد و به پاکسازی کبد و خون کمک کرده و طعمی شبیه به قهوه هم دارد.

شاید بپسندید: پاکسازی کیسه صفرا با ۷ نوشیدنی خانگی!

بیشتر بخوانید: خواص سنجد از درمان کبد چرب تا حفظ سلامت عمومی بدن!

گل قاصدک

مورینگا

برگ مورینگا یک ماده بسیار مغذی است و مواد معدنی زیادی در خود دارد. آهن موجود در مورینگا بیشتر از آهن موجود در اسفناج یا حتی گوشت گاو است و همچنین سرشار از ویتامین ث، ویتامین آ، کلسیم، پتاسیم، پروتئین و آنتی اکسیدان‌ ها می باشد.

شاید بپسندید: درمان درد میگرنی ها با تغییر یک عادت غذایی!

احتمالا بپسندید: درمان سوزش معده با ۶ نوشیدنی خانگی خوشمزه!

درمان کم خونی با گیاهان دارویی

جلبک اسپیرولینا و کلرلا

درمان گیاهی کم خونی، این دو گیاه انواع مختلفی از جلبک هستند که به عنوان ماده گیاهی برای کم خونی به خاطر فقدان آهن استفاده می شوند. گیاه اسپیرولینا؛ 11 درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند. گیاه کلرلا آهن بیشتری نسبت به گیاه قبلی دارد و خواص سم زدایی آن هم بی نظیر است.

احتمالا بپسندید: این ترکیب گیاهی سیستم ایمنی شما را مثل فولاد تقویت می کند+ نحوه تهیه و مصرف

جالب خواهد بود: برای پاکسازی و درمان کبد چرب، این دمنوش ها معجزه می کنند+نحوه تهیه و مصرف

یونجه

یونجه یکی دیگر از مواد مغذی است که سرشار از پروتئین و آهن می باشد. حاوی مقداری کلسیم، منیزیم، فسفر، ویتامین آ، ویتامین کا، کلروفیل و آنتی اکسیدان ها است. یونجه برای تقویت بدن در دوران بارداری و بعد از زایمان هم استفاده می شود.

جعفری

جعفری سرشار از مواد معدنی مثل آهن، منیزیم، پتاسیم و ویتامین ث، ویتامین آ و ویتامین کا است که می توانید آن را به صورت تازه داخل سبزی خوردن تان استفاده کنید، زیرا اگر بخواهید جعفری را خشک کنید، مواد مغذی خود را تا حد زیادی از دست می دهد.

شاید بپسندید: این میوه علاوه بر تنظیم فشار خون، مانع از پوکی استخوان می شود!

احتمالا بپسندید: جو دو سر را به این روش مصرف کنید تا شکم تخت داشته باشید + ۸ خواص بی نظیر آن

سبزی جعفری

ریشه گیاه بابا آدم

ریشه گیاه بابا آدم هم مانند ریشه ترشک و گیاه قاصدک سرشار از آهن است و یکی از بهترین پاک کننده های خون می باشد که باعث پاکسازی کبد و سیستم گوارشی شده و خواص سلامتیِ بسیار زیادی هم دارد. می توانید ریشه بابا آدم را مانند دارچین به چای تان اضافه کنید که طعم خوبی به آن می دهد.

شاید بپسندید: خوراکی های کاهش دهنده قند خون | مواد غذایی با شاخص گلیسمی پائین!

برگ تمشک قرمز

درمان گیاهی کم خونی، برگ تمشک قرمز یک گیاه اعجاب انگیز برای بدن خانم ها می باشد، زیرا به آنها در دوران پیش از قاعدگی، بارداری، بعد از زایمان و دیگر مراحل زندگی کمک می‌ کند؛ همچنین برای افرادی که بدن شان نیاز به مواد مغذی دارد هم لازم خواهد بود و سرشار از آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین ها است.

احتمالا بپسندید: با این نوشیدنی های سرشار از آهن، کم خونی خود را جبران کنید!

شاید بپسندید: خواص کلم: این دلایل مهم باعث می شود که کلم را دوست داشته باشید!

درمان کم خونی با گیاهان دارویی

گل نسترن

گل نسترن شاید به اندازه گیاهانی که نام بردیم، آهن نداشته باشد اما سرشار از ویتامین ث است. در واقع ویتامین ث به بدن کمک می کند تا جذب آهن را بهتر انجام دهد. به خاطر همین می تواند به صورت غیر مستقیم به بهبود کم خونی هم کمک کند.

دیگر مواد غذایی مناسب برای تامین آهن خون با طب سنتی

درمان گیاهی کم خونی، خوردنی های دیگر که حاوی آهن هستند هم شامل موارد زیر می باشند که بهتر است آن ها را در کنار موادی استفاده کنید که ویتامین ث دارند تا جذب آهن بهتر شود:

  • عدس
  • نخود
  • اسفناج و دیگر گیاهان برگ دار
  • سویا
  • دانه کدو تنبل
  • دانه چیا
  • پودر کاکائو
  • سیب زمینی با پوست
  • بادام هندی و دیگر آجیل ها
  • لوبیا
  • قارچ
  • آلو و دیگر میوه های خشک
  • جو
  • کوینوا
  • غلات کامل

** هشدار

مصرف هر آنچه در این مطلب معرفی شد و هر نوع گیاه دیگر، تنها با تجویز متخصص طب سنتی آزاد است و هرگز نباید به‌صورت خودسر از آنها برای درمان کم خونی خود استفاده کنید.

 

 

برایتان جالب خواهد بود

جالب خواهد بود: دیابت: پزشک ها برای این که دیابت نگیرند چی کار می کنند؟

بیشتر بخوانید: مکمل کاهش وزن | با کمک این نوشیدنی خوشمزه کاهش وزن واقعی را تجربه کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا