;
خواص گیاهان داروییسلامت

مکمل کاهش وزن | با کمک این نوشیدنی خوشمزه کاهش وزن واقعی را تجربه کنید!

مکمل کاهش وزن: قهوه از نوشیدنی های پرطرفداری است که بعد از اب، بیشترین مصرف را در جهان دارد. انواع مختلفی از این نوشیدنی خوش عطر و طعم و سرزنده وجود دارد که قهوه سبز از پر خاصیت ترین ان ها است. قهوه سبز در واقع همان قهوه خام است که هنوز بو داده نشده است. قهوه ای که ما دیده ایم و تصویری که از ان داریم رنگ قهوه ای دارد و رست داده شده است اما قهوه سبز خام است و همان طور که از نامش هم پیداست، سبز رنگ است.

دانه های قهوه سبز را که خام هستند را می توان با دستگاه پودر کرد و اسیاب نمود. دستگاه اسیاب قهوه، قهوه سبز را پودر کرده و اماده دم کردن می کند. در این مقاله از بخش تناسب اندام و تغذیه مجله خبری چشمک تصمیم داریم خواص قهوه سبز یا مکمل کاهش وزن و عوارض احتمالی آن را بررسی کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بیشتر بخوانید: دلیل افطار کردن با خرما در ماه رمضان حیرت انگیز است!

جالب خواهد بود: با این میوه ها و دمنوش ها، چربی خون خود را کنترل و درمان کنید+نحوه مصرف

قهوه سبز یک مکمل کاهش وزن

همانطور که اشاره شد، دانه‌های قهوه‌ سبز همان دانه‌های قهوه‌ی معمولی هستند که بو داده نمی‌شوند و کاملا خام باقی می‌مانند. عصاره‌ی قهوه‌ سبز یک مکمل غذایی محبوب است، اما این دانه را می‌توانید به‌شکل کامل هم بخرید و به‌صورت نوشیدنی مصرف کنید. برخلاف قهوه‌ بوداده، طعم قهوه‌ سبز ملایم است. گفته می‌شود که طعم این نوشیدنی بیشتر شبیه‌ دمنوش گیاهی است تا قهوه.

قبل از این که مفصل درباره اینکه، قهوه سبز چه خاصیتی دارد؟ بپردازیم خوب است کمی از ویژگی های ان هم بدانیم. از ویژگی های قهوه خام یا همان قهوه سبز این است که، طبعی گرم و خشک دارد. یعنی قهوه قبل از رست طبعش گرم است و پس از ان طبع سردی پیدا می کند.

طعم قهوه سبز اصلا به قهوه رست داده شده شباهتی ندارد. اگر در انتظار نوشیدنی خوش عطری با طعم تلخی جذاب و گیرایی از قهوه سبز هستید، در اشتباهید! قهوه سبز طعم گس دارد و خیلی به دمنوش های گیاهی شبیه است. اگر به دمنوش گاهی علاقه دارید، حتما طعم قهوه سبز را خواهید پسندید. پس ان را حتما امتحان نمایید.

خواص قهوه سبز

قهوه‌ سبز و قهوه‌ی معمولی هر ۲ منشاء یکسان دارند، اما مشخصات شیمیایی آن‌ها با هم متفاوت است. اسید کلروژنیک که مهم‌ترین ترکیب موجود در دانه‌های قهوه است، معمولا در حین بو دادن از بین می‌رود. قهوه سبز مقدار زیادی اسید کلروژنیک دارد، ماده‌ای که از خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قوی برخوردار است و بسیاری از فواید قهوه سبز از آن ناشی می‌شود. از مهم‌ترین خواص قهوه سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص قهوه سبز

به کاهش وزن کمک می‌کند

عصاره‌ قهوه‌ سبز یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های کاهش وزن در بازار است. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده با کاهش تجمع چربی در بدن به مبارزه با چاقی کمک می‌کند. در یک مطالعه‌ حیوانی، محققان خواص قهوه سبز برای لاغری را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که عصاره‌ این قهوه می‌تواند از افزایش وزن ناشی از مصرف رژیم غذایی پرچرب جلوگیری کند.

در مطالعات انسانی، کسانی که قهوه‌ سبز می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که از این نوشیدنی استفاده نمی‌کردند، سه تا پنج پوند (۱/۳ تا ۲/۲ کیلوگرم) وزن بیشتری از دست دادند. با این حال، به‌دلیل کم بودن تعداد شرکت‌کنندگان، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

شاید بپسندید:  ۱۰ دمنوش معجزه گر برای گوارش سالم روزه داران!

بیشتر بخوانید: این 6 ماده غذایی خوشمزه برای رفع یبوست یک معجزه به شمار می روند!

در درمان دیابت نقش دارد

اسید کلروژنیک موجود در دانه‌های قهوه‌ سبز روی سطح قند خون تاثیر می‌گذارد. در یک مطالعه، دریافت روزانه سه تا چهار فنجان قهوه‌ بدون کافئین با محتوای اسید کلروژنیک بالا خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۳۰ درصد کاهش داد. اسید کلروژنیک ترشح انسولین را تحریک می‌کند و به همین دلیل اغلب از آن به‌عنوان یک عامل ضددیابت یاد می‌شود. برای بهره‌مندی از خواص قهوه سبز، از آن پس از صرف غذا استفاده کنید. چون سطح قند خون بعد از مصرف کربوهیدرات بالا می‌رود.

در تحقیقات انجام شده روی موش‌های مبتلا به پرفشاری خون، مصرف عصاره‌ قهوه‌ سبز با کاهش فشار خون همراه بود. در مطالعات انسانی هم نتایج مشابهی به دست آمده است. اسید کلروژنیک از تشکیل کورتیزول فعال که سطح فشار خون را افزایش می‌دهد، جلوگیری می‌کند. به‌علاوه، مصرف قهوه‌ سبز خاصیت ارتجاعی شریان را بهبود می‌بخشد و درنتیجه سطح فشار خون را کاهش می‌دهد.

با این حال، کافئین قهوه‌ سبز ممکن است در بعضی از افراد باعث بالا رفتن فشار خون شود. اگر به پرفشاری خون مبتلا هستید، قبل از مصرف این قهوه با پزشک درباره‌ی فواید و مضرات آن مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: با مصرف روزانه این 10 نوشیدنی گیاهی، سلامت شما تضمین می شود!

جالب خواهد بود: برای کنترل دیابت ترکیب این دمنوش گیاهی معجزه می کند + نحوه مصرف برای اثرگذاری!

ضد پیری است

دانه‌های قهوه‌ سبز مملو از آنتی‌اکسیدان هستند و به همین دلیل خاصیت ضدپیری دارند. اسید کلروژنیک موجود در این دانه‌ها خشکی پوست را برطرف می‌کند، به حفظ آب در پوست کمک می‌کند و pH پوست را بهبود می‌بخشد.

عوارض قهوه سبز

قهوه‌ سبز تقریبا بی‌ضرر است، اما گاهی اوقات ممکن است مصرف آن با عارضه همراه باشد.

عوارض مرتبط با دریافت زیاد کافئین

دانه‌های قهوه‌ سبز هم مانند قهوه بوداده حاوی کافئین هستند. مصرف متوسط کافئین (حدود ۴۰۰ میلی‌گرم در روز) برای اکثر افراد سالم بی‌خطر است، اما زیاده‌روی در دریافت آن می‌تواند به علائم منفی مانند اضطراب، سردرد، اختلال خواب و افزایش فشار خون منجر شود.

بسته به نوع و روش تهیه‌ قهوه، یک فنجان (۲۳۶ میلی‌لیتر) قهوه‌ سیاه یا سبز حدود ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین دارد. از آنجا که ممکن است مقداری از کافئین در طول فرآیند بو دادن از بین برود، مقدار این ماده در قهوه‌ سبز کمی بالاتر است. با این حال، این تفاوت ناچیز تلقی می‌شود.

مکمل‌های قهوه‌ سبز معمولا در هر کپسول ۲۰ تا ۵۰ میلی‌گرم کافئین دارند. البته بعضی از آن‌ها ممکن است بدون کافئین باشند. فرقی ندارد که از قهوه‌ سبز به چه شکلی استفاده می‌کنید، در هر صورت لازم است میزان مصرف خود را در حد اعتدال نگه دارید تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری شود.

شاید بپسندید: سرماخوردگی را با این ۸ غذای خوشمزه فوری درمان کنید!

احتمالا بپسندید: خواص دارویی و درمانی سمنو برای شما + طرز تهیه و عوارض سمنو

مکمل کاهش وزن

آسیب استخوان

یک مطالعه‌ی ۲ ماهه روی حیوانات نشان داد که استفاده‌ روزانه‌ از عصاره‌ قهوه‌ سبز باعث کاهش کلسیم در بافت استخوانی موش‌ها می‌شود. این یافته بیانگر این است که مصرف مکمل قهوه‌ سبز در طولانی‌مدت می‌تواند به سلامت استخوان آسیب برساند. با این حال، برای نتیجه‌گیری قطعی باید روی انسان هم تحقیق شود.

بالا رفتن هموسیستئین خون

بر اساس تحقیقات، مصرف بیش از حد اسید کلروژنیک می‌تواند سطح هموسیستئین را بالا ببرد. بالا رفتن هموسیستئین خون احتمال ابتلا به بیماری قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد.

شاید بپسندید: چگونه از دارچین برای تقویت مو استفاده کنیم+نحوه تهیه ماسک و مصرف

احتمالا بپسندید: برای درمان دیابت و کلسترول بالا، این خوراکی را در رژیم غذایی خود قرار دهید!

تداخل با سایر داروها

قهوه‌ سبز می‌تواند با داروهایی که برای موارد زیر تجویز می‌شوند تداخل داشته باشد:

  • مشکلات قلبی
  • ضعیف بودن استخوان‌ها
  • بیماری ریوی
  • یائسگی
  • افسردگی
  • اسکیزوفرنی

از مصرف قهوه‌ سبز همراه با محرک‌های گیاهی یا سایر مکمل‌های حاوی کافئین خودداری کنید.

موارد منع مصرف قهوه‌ سبز

اطلاعات کافی درباره‌ تاثیر قهوه‌ سبز روی زنان باردار و شیرده وجود ندارد. به همین دلیل، بهتر است این افراد از مصرف آن خودداری کنند. پزشکان توصیه می‌کنند کودکان هم از مصرف قهوه‌ سبز به‌شکل نوشیدنی یا مکمل بپرهیزند.

به‌دلیل کافئین موجود در قهوه‌ سبز، دریافت دوزهای بالای آن برای بعضی از مردم خطرناک است. افراد مبتلا به گلوکوم (آب سیاه)، اضطراب، دیابت، فشار خون بالا، سندرم روده‌ تحریک‌پذیر (IBS)، پوکی استخوان و اختلالات خونی باید قبل از مصرف قهوه‌ سبز با پزشک خود مشورت کنند.

طرز تهیه‌ قهوه‌ سبز

تهیه‌ قهوه‌ سبز بسیار ساده است. برای کسب بهترین نتیجه، توصیه می‌شود به جای پودر قهوه‌ سبز از دانه‌های آن استفاده کنید:

  • ۱۰ گرم (یک و نیم قاشق غذاخوری) دانه‌‌ قهوه را بشویید و همراه با ۲ لیوان آب روی شعله بگذارید.
  • دانه‌ها باید حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت متوسط رو به بالا بجوشند.
  • نوشیدنی آماده‌‌شده را از صافی رد کنید تا دانه‌های قهوه از آن جدا شوند.

سخن پایانی

خواص قهوه سبز به اسید کلروژنیک و سایر ترکیبات گیاهی موجود در آن نسبت داده می‌شود. دانه‌ قهوه‌ سبز خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدپیری دارد و به کاهش وزن و کنترل قند خون کمک می‌کند. با این حال، مصرف بیش از حد آن ممکن است به پرفشاری خون یا افزایش سطح هموسیستئین منجر شود. در صورت مشاهده‌ هر گونه عارضه‌ جانبی، مصرف خود را محدود و به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا