;
بیماری هاسلامت

بیماری های کبد: ۶ رفتاری که ناخواسته کبد شما را از بین می برد

بیماری های کبد: کبد یکی از مهم ترین اندام ها برای سلامت کلی بدن است. زیرا کبد به دفع مواد مضر تولید شده در بدن کمک می کند. خون را تصفیه کرده و صفرا ترشح می کند که جذب چربی های غذا را فراهم می کند و همچنین گلوکز را ذخیره می کند.

برای حفظ سلامت کبد، داشتن یک سبک زندگی سالم از جمله عدم مصرف الکل، سیگار نکشیدن و رعایت یک رژیم غذایی متعادل همراه با فعالیت بدنی منظم ضروری است.

در واقع رفتارهای خاصی وجود دارد که بدون این که متوجه شوید به کبد شما آسیب می رساند. در بخش سلامت چشمک به بررسی بیماری های کبد و عادت های اشتباه که سبب آسیب کبد می شود، پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: غذاهای تصفیه کننده کبد: این ۱۵ غذا برای کبد شفا بخش است!

۶ رفتاری که ناخواسته کبد را از بین می‌برد

۱.نوشیدنی های شیرین

بیماری های کبد، علاوه بر الکل، نوشیدنی های قندی که در سراسر جهان به طور گسترده مصرف می شود، اثرات مخربی بر کبد نیز دارد.

مطالعات نشان می‌دهد کسانی که مقادیر بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب و همچنین خطر التهاب، فیبروز و حتی سیروز هستند.

بنابراین، اگر به طور معمول نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنید، یا بدتر از آن، اگر هر روز بیش از حد از آنها می‌نوشید، باید فورا این عادت را برای داشتن کبدی سالم ترک کنید.

بیماری های کبد

۲.استفاده بیش از حد از مکمل های غذایی

بیماری های کبد، استفاده بیش از حد از مکمل ها نیز به طور قابل توجهی بر سلامت کبد تأثیر می گذارد، به خصوص اگر توسط پزشک ضروری تشخیص داده نشود.

این به دلیل عوارض جانبی و فشاری است که مکمل ها و داروهای گیاهی می توانند روی کبد و کلیه داشته باشند. همچنین در صورت استفاده بیش از حد، مازاد آن توسط کبد و کلیه فیلتر شده و در نهایت از طریق ادرار دفع می شود.

در نتیجه، مقادیر زیاد مکمل‌ها می‌توانند فشار بیش از حد به کبد وارد کنند، عدم تعادل ایجاد کنند و در عملکرد برخی از داروهای مصرف‌شده اختلال ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اگر کبد چرب دارید هرگز به این ۵ غذا لب نزنید!

۳.داروها

بیماری های کبد، مصرف بیش از حد داروها نیز باعث آسیب کبدی می شود. مصرف بیش از حد دارو در بزرگسالان و کودکان باعث بروز مشکلات کبدی می شود.

به همین دلیل توصیه می‌شود که مسکن‌ها به‌ویژه در افراد در معرض خطر مانند افراد مبتلا به نارسایی کبد، زیر ۵۰  گرم، نارسایی کلیوی یا وابستگی به الکل، به‌طور ساده مصرف نشوند.

مهم نیست که کدام دارو در دوز بیش از حد مصرف شود، کبد آسیب می بیند. به همین دلیل، مشورت با پزشک برای استفاده صحیح و مطالعه درج بسته بندی داروها همیشه مفید است.

۴.عدم تحرک

بیماری های کبد، سبک زندگی بی تحرک همچنین یکی از عوامل خطر اصلی آسیب کبدی و بیماری کبد چرب غیر الکلی است، وضعیتی که در آن چربی اضافی در کبد ذخیره می شود.

سبک زندگی بی تحرک التهاب و فیبروز کبد را افزایش می دهد، عواملی که خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را افزایش می دهند و همچنین باعث تجمع چربی در کبد می شوند. بنابراین، فعالیت بدنی منظم روزانه و سبک زندگی فعال به حفظ سلامت کبد کمک می کند.

بیماری های کبد

۵.کمبود خواب

بیماری های کبد، بی خوابی به طور کلی اثرات مضری بر سلامتی دارد. با این حال، اثر مخربی به خصوص برای کبد دارد. این به دلیل اثرات استرس اکسیداتیو است که منجر به افزایش فشار بر روی کبد می شود.

کمبود خواب همچنین توانایی کبد برای پردازش موثر چربی را مختل می کند و منجر به تجمع چربی می شود که باعث ایجاد چاقی، دیابت و بیماری قلبی می شود.

کبد همچنین یکی از سخت‌ترین اندام‌های بدن است که نمی‌تواند بدون اثر ترمیمی که یک خواب کامل ۸ ساعته شبانه ایجاد می‌کند، به طور موثر عمل کند. کمبود مداوم خواب آسیب زیادی به کبد وارد می کند.

بیشتر بخوانید: 5 مهمترین نکات ساده برای داشتن خواب با کیفیت در طول شب!

۶.سوء تغذیه

بیماری های کبد، تغذیه یکی از جنبه های اساسی سلامت کبد است. سوءتغذیه می تواند کبد را اضافه بار کند، تمام چربی اضافی را در سلول های کبد ذخیره کند و به مرور زمان منجر به التهاب و آسیب سلولی شود. بنابراین رژیم غذایی سالم و متعادل برای سلامت کبد بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش خانگی ساده و موثر برای نابودی کبد چرب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + شش =

دکمه بازگشت به بالا