;
خواص گیاهان داروییزندگیسلامت

۱۰ عجیب ترین فواید گوجه فرنگی برای سلامتی که نمی دانستید!

گوجه فرنگی که تقریبا در تمام اقلیم ها کشت می شود، پس از سیب زمینی پرمصرف ترین ماده غذایی جهان است. حدود ۱۰ هزار نوع گوجه فرنگی در جهان وجود دارد. یکی از سوالات متداول این است که گوجه فرنگی میوه است یا سبزی؟  گیاه شناسان گوجه فرنگی را یک میوه می دانند. گوجه فرنگی به دلیل ارزش انرژی زا، مغذی و دارویی که دارد، بخشی از هر سالاد، یک غذای جانبی و سس سبک یا ماده ای است که با بسیاری از غذاها سازگاری دارد. علاوه بر این، گوجه فرنگی به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند. در بخش سلامت چشمک به بررسی فواید گوجه فرنگی برای سلامتی پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی شادی آور: ۱۰ ماده غذایی که هورمون شادی را آزاد می کند

ارزش غذایی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی کالری کم و مواد مغذی زیادی است. پروتئین ها، بتاکاروتن، فیبرهای گیاهی، روغن های گیاهی، ویتامین A، ویتامین های گروه B، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین K، آهن، زآگزانتین، لیکوپن، پتاسیم، کلسیم، کاروتنوئید، لوتئین، منیزیم، سدیم، اسید کافئیک، اسید کلروژنیک، حاوی اسید فرولیک و فسفر است.

تاثیر گوجه فرنگی بر سلامت انسان به طور فزاینده ای در حال بررسی است، در درجه اول به دلیل محتوای بالای لیکوپن آن و به دنبال آن سایر کاروتنوئیدها و پلی فنول ها. به علاوه گوجه فرنگی حاوی مواد دارویی زیادی است و اثرات آنتی اکسیدانی و ضدعفونی کننده، پاک کننده بدن و ادرارآور دارد.

۱۰ فواید سلامتی گوجه فرنگی

۱. آنتی اکسیدان قوی

استرس اکسیداتیو به عنوان تکثیر رادیکال های آزاد که ضایعات متابولیسم هستند در بدن تعریف می شود. آنتی اکسیدان ها آنها را از طریق مکانیسم های محافظتی خود از بین می برند. تکثیر رادیکال های آزاد اثرات بالقوه مضری بر کل بدن دارد و به سلول ها آسیب می رساند.

آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن و بتاکاروتن موجود در گوجه فرنگی با جلوگیری از تشکیل رادیکال های آزاد جدید عمل می کنند. بسته به ترکیب فعال بیولوژیکی، تفاوت در ظرفیت آنتی اکسیدانی انواع گوجه فرنگی وجود دارد. گوجه فرنگی های فرآوری شده در دمای بالا نسبت به گوجه فرنگی تازه آنتی اکسیدان کمتری دارند. بنابراین توصیه می شود که در خانه به صورت خام یا پخته مصرف شود. مشخص است که وقتی گوجه فرنگی پخته می شود، میزان لیکوپن آن افزایش می یابد.

فواید گوجه فرنگی برای سلامتی

۲.از سرطان جلوگیری می کند

فواید گوجه فرنگی برای سلامتی، تا به امروز با مطالعات مختلف ثابت شده است که لیکوپن به دست آمده از گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی با اثر آنتی اکسیدانی خود از ایجاد سرطان جلوگیری می کند. مشخص شده است که افزایش مصرف گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی با بروز سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و راست روده، سرطان سینه، سرطان مثانه و سرطان ریه رابطه معکوس دارد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نشانه که شما بیش از حد بی تحرک هستید + خطرات آن

۳.سلامت قلب را بهبود می بخشد

مهمترین مکانیسم اثر به عنوان یک عامل محافظتی در برابر بیماری های قلبی عروقی، خاصیت آنتی اکسیدانی قوی گوجه فرنگی به ویژه اثر اکسید کننده لیکوپن است.

مطالعات نشان داده است که مصرف گوجه فرنگی تاثیر مثبتی بر سطح لیپیدها و لیپوپروتئین های خون دارد. به علاوه گوجه فرنگی باعث کاهش کلسترول LDL و افزایش غلظت کلسترول HDL در خون می شود.

رژیم غذایی سرشار از محصولات گوجه فرنگی، کلسترول LDL، کلسترول کل را کاهش می دهد. کلسترول LDL در تشکیل پلاک روی دیواره عروق نقش دارد و باعث تصلب شرایین و بیماری های عروق کرونر می شود. مصرف گوجه فرنگی می تواند از این وضعیت جلوگیری کند.

۴.با کبد چرب مبارزه می کند

فواید گوجه فرنگی برای سلامتی، در بدن انسان، لیکوپن در بافت هایی مانند غده فوق کلیوی، کبد و بیضه ذخیره می شود. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به کبد چرب سطح لیکوپن کمتری در کبد خود دارند. علاوه بر این، مصرف مکمل با آب گوجه فرنگی باعث بهبود تجزیه چربی در خون و مبارزه با بیماری کبد چرب می شود. علاوه بر لیکوپن، کاروتنوئیدها، به ویژه بتاکاروتن، در بیماری های التهابی کبد، فیبروز و سیروز اثر محافظتی نشان داده اند.

۵.از پوست محافظت می کند

فراموش نکنید که قبل از رفتن به تعطیلات، گوجه فرنگی را به بشقاب های خود اضافه کنید تا در تابستان وقتی زیر آفتاب می روید مانند گوجه فرنگی قرمز نشود. لیکوپن رنگدانه ای است که گوجه فرنگی برای محافظت از خود در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید ایجاد می کند و همین اثر را روی بدن انسان دارد.

۶.از فشار خون بالا محافظت می کند

گوجه فرنگی به دلیل غنی بودن از ویتامین های A، C و E و همچنین کلسیم، پتاسیم و لیکوپن، از چسبیدن کلسترول بد به دیواره رگ های خونی جلوگیری می کند و همچنین دارای پتاسیم بالایی است. به تعادل فشار خون کمک می کند.

بیشتر بخوانید: کلسترول بالا: از خوردن این ۷ غذا اجتناب کنید

فواید گوجه فرنگی برای سلامتی

۷.با آکنه مبارزه می کند

فواید گوجه فرنگی برای سلامتی، لیکوپن موجود در گوجه فرنگی ماده ای است که در مبارزه با آکنه و جوش های ریز بسیار موثر در نظر گرفته می شود. البته مصرف گوجه فرنگی پخته برای سودمندی بیشتر توصیه می شود.

۸.به کاهش وزن کمک می کند

در مصرف گوجه فرنگی به خصوص در فصل تابستان تردید نکنید. یک غذای فوق سبک و فوق هضم با تنها ۱۸ کالری در هر ۱۰۰ گرم و حدود ۹۵ درصد آب، گوجه فرنگی یک غذای کاهش وزن کامل است. همچنین از کم آبی بدن در ماه های تابستان جلوگیری می کند.

۹.با دیابت مبارزه می کند

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن و کروم است که یک عنصر بسیار مهم در فرآیند متابولیسم گلوکز است. بنابراین کنترل قند خون را بهبود می بخشد و همچنین از بروز دیابت نوع ۲ جلوگیری می کند.

۱۰.هضم را بهبود می بخشد

گوجه فرنگی به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارد، برای تحریک حرکات روده و بهبود هضم عالی است. اما مراقب باشید، به یاد داشته باشید که گوجه فرنگی را بدون پوست گرفتن بخورید تا بیشترین بهره را از فیبر آن ببرید.

بیشتر بخوانید: منابع سرشار از پروتئین: ۱۵ ماده غذایی با بیشترین پروتئین

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا