;
زندگیخانواده و زناشویی

۷ نشانه که نشان می دهد خانواده شاد و خوشبختی دارید

وقتی بچه دار می شوید همه چیز عوض می شود. ناگهان رفاه و شادی آنها اولویت اصلی شماست. شما تلاش زیادی می کنید تا زندگی ای را برای آنها بسازید که از آن لذت ببرند. با این حال، چگونه می توانید بدانید که تلاش های شما نتیجه می دهد یا نه ؟ آیا کار سخت شما برای خانواده، شادی و خوشبختی خلق می کند؟ چگونه می توانید بفهمید که آیا خانواده شما واقعاً خوشحال هستند؟در واقع مهم ترین ویژگی های خانواده خوشبخت را باید بدانیم. بنابراین در این مطلب این شاخص‌ها را از دکتر رابین برمن، روان‌پزشک و نویسنده کتاب «اجازه والدین» و کرک مارتین، درمانگر رفتاری و بنیان‌گذار Celebrate Calm بخوانید تا از میزان خوشحالی و خوشبختی خانواده خود مطلع شوید.

بیشتر بخوانید: چگونه والدین خوبی باشیم: به فرزند خود کمک کنید شخصیت مستقل داشته باشد

۱.ساختار خانواده کاملا مشخصی دارید

به گفته دکتر برمن، خانواده های شاد ساختار رفتاری سالمی از بالا به پایین دارند. این بدان معنا نیست که همه تصمیمات صرفا توسط صاحبان قدرت در خانواده یعنی والدین گرفته می شود. در عوض، نشان می دهد که اگر متوجه ویژگی های شخصیتی قوی در فرزندان خود می شوید، مانند صداقت یا قابل اعتماد بودن، به این دلیل است که این ویژگی ها را به آنها القا کرده اید و این یک موقعیت برد-برد برای همه است.

۲.فرزندان تان راحت به شما اعتماد دارند

ویژگی های خانواده خوشبخت، اگر فرزندان و همسرتان از راستگویی احساس امنیت می کنند، خانواده شادی دارید. “بچه های ترسیده؟” دکتر برمن پاسخ می دهد: “آنها یواشکی می روند.” آنها چیزهایی از این قبیل می گویند: “اگر حقیقت را گفته بودم، مادرم دیوانه می شد!” این کودک خوشحالی نیست. یک نوجوان شاد، ناراحتی مادر را پیش بینی می کند، اما از او پنهان نمی شود. زیرا می داند که مثلا از نمرات ضعیف یا آن تنبیه یکباره جان سالم به در خواهد برد.

ویژگی های خانواده خوشبخت

۳.فرزندان شما احساس قوی از هویت خانوادگی دارند

خانواده هایی که خوشحال هستند، حس «ما» دارند. وقتی فرزندان و همسرتان جملاتی مانند “ما از کمی سختی کار نمی ترسیم” یا “فوتبال بازی مورد علاقه ماست” می گویند، می دانید که خانواده شما خوشحال هستند.

۴.شما منابعی را که فرزندان تان برای موفقیت نیاز دارند، فراهم می کنید

مارتین بر این باور است که خانواده شاد، خانواده ای است که در آن نوع تنبیه رفتاری، شما را بیشتر به فرزندان تان نزدیک کند تا دورتر. او می گوید: “شما منابعی را برای موفقیت به فرزندتان می دهید.” نظم و انضباط شما باید با ایجاد پیوند، نه شکاف، رفاه عاطفی فرزندانتان را تقویت کند.

بیشتر بخوانید: 8 بهترین راههای افزایش آسان اعتماد به نفس!

۵.مسئولیت اشتباهات خود را بر عهده می گیرید

ویژگی های خانواده خوشبخت، خانواده های شاد عادت به عذرخواهی دارند. دکتر برمن می‌افزاید: «هر والدینی هرازگاهی مرتکب اشتباه می‌شود، اما آن ها به خاطر اشتباهات شان عذرخواهی می کنند. و فرزندان از آن ها الگوبرداری می کنند.  مارتین می افزاید: «شما مسئولیت نقش خود را در مشکلات می پذیرید، به جای این که سرزنش کنید،» و این باعث می شود که نوجوانان احساس افتخار کنند.

ویژگی های خانواده خوشبخت

۶.شما یکدیگر را عمیقا دوست دارید، نقص ها و همه چیز را می پذیرید

ویژگی های خانواده خوشبخت، وقتی دوست دارید با اعضای خانواده وقت بگذرانید، می دانید که آنها خوشحال هستند. مارتین توضیح می‌دهد: «شما نه تنها عاشق بچه‌های تان هستید، بلکه آن ها را با تمام نقص ها و عیب هایش دوست دارید. ». «شما فرزندانتان را همان طور که هستند در آغوش می گیرید، نه آن گونه که آرزو یا انتظارش را داشتید. شما آرام می شوید و با آنها اوقات خوبی را سپری می کنید.» کودکان نیاز عاطفی دارند که از درون و بیرون شناخته شوند و بدون توجه به آنها دوست داشته شوند و وقتی این نیاز برآورده شد، إحساس “خوشبختی” می کنند.

۷.فرزندان شما با مهربانی رفتار می کنند

کودکان شاد همواره محترمانه و با ادب خاصی صحبت می کنند. آن ها بد دهن نیستند و با شما، مستخدمان، خانواده و حتی حیوان خانگی با احترام رفتار می کنند. دکتر برمن می گوید: «همه چیز ممکن است به شیوه ای عاشقانه گفته شود. “همه احساسات پذیرفته می شوند، اما نه همه جلوه های آنها.” بنابراین، در حالی که کودک شما ممکن است خشمگین یا حتی عصبانی باشد، ممکن است اجازه ندهد این عصبانیت بر انتخاب کلمه او تأثیر بگذارد. لحن محترمانه، قلب های راضی و خوشبخت را آشکار می کند.

بیشتر بخوانید: افزایش قد در کودکان: با این ۱۱ مواد غذایی قد کودک تان را افزایش دهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 4 =

دکمه بازگشت به بالا