;
تفریح و سرگرمیحکایت

حکایت ضرب المثل باد آورده را باد می برد!

حکایت ضرب المثل باد آورده را باد می برد: هر ضرب المثلی که در هر فرهنگی استفاده می شود ریشه ای قدیمی و جالب دارد که کمتر کسی با آن آشناست. در این مطلب قصد داریم داستان جالب یکی از قدیمی ترین ضرب المثل های ادبیات فارسی با عنوان داستان و داستان ضرب المثل باد آورده را باد می برد را برایتان بازگو کنیم. این ضرب المثل غالباً در این مورد به کار می رود که چیزی که آسان و بدون زحمت به دست بیاید، آسان هم از دست می‌رود.

می توان به جرأت گفت که داستان ها و حکایات ادبیات فارسی، زیباترین و عالی ترین نکات اخلاقی را به مخاطب ارائه می دهند. این داستان ها سرشار از پند و اندرز و توصیه های اخلاقی است. در ادامه با وب سایت چشمک و حکایت ضرب المثل باد آورده را باد می برد همراه باشید.

شاید بپسندید: اگر صورتک خوک را در تصویر پیدا کنی چشمات مثل شاهین تیزه!

حکایت ضرب المثل باد آورده را باد می برد

در دوران قبل از ورود اسلام به ایران و در زمان پادشاهی ساسانیان جنگ های بسیاری بین ایرانیان و رومیان در می گرفت. در بعضی از جنگ ها ایرانیان پیروز میدان بودند و در برخی از نبرد ها مغلوب می شدند. در زمان پادشاهی خسرو پرویز نیز این جنگ ها هنوز ادامه داشت و در یکی از این جنگ ها ایرانیان توانستند بر رومیان پیروز شوند و حتی شهر بزرگ و آباد قسطنطنیه را محاصره کردند و این شهر ثروتمند روز به روز به سقوط نزدیک تر می شد. مردم روم فردی به نام هرقل را به منصب امپراتوری انتخاب کردند.

او نیز در اولین اقدام برای نجات خزائن جواهرات و زرها دستور داد تمام گنجینه های شهر قسطنطنیه را از راه دریا به سمت اسکندریه مصر ببرند تا در صورت سقوط شهر ثروت روم به دست ایرانیان نیفتد. چهار کشتی را پر از طلا و جواهرات کردند و به دریای مدیترانه انداختند. کشتی ها هنوز راه زیادی را نپیموده بودند که گرفتار باد مخالف شدند. ملاحان و ناخدایان هر چه سعی کردند تا کشتی ها را در مسیر درست قرار بدهند، موفق نشدند. در نهایت کشتی ها به ساحل شرقی مدیترانه که در اختیار ایرانیان بود رسید.

رومیان از چیزی که می ترسیدند اتفاق افتاد و تمام خزائن شهر قسطنطنیه که ثروت بسیار عظیمی بود بدون جنگ و خونریزی به سپاهیان ایران رسید. وقتی خبر به گوش خسرو رسید، بسیار خوشحال شد و دستور داد تا تمامی گنجینه را به شهر تیسفون پایتخت ساسانیان انتقال دهند.

خسرو پرویز نام این گنج را چون در اثر تغییر جهت وزش باد به دست ایرانیان افتاد بود، گنج باد آورده نامید. از آن روز به بعد وقتی ثروتی بدون زحمت نصیب کسی می شود، آن را باد آورده می نامند.

احتمالا بپسندید: در یک نگاه گربه را بین کاکتوس ها پیدا کنی چشم عقابی هستی!

حکایت ضرب المثل باد آورده را باد می برد

کاربرد ضرب المثل باد آورده را باد می برد

۱- مال بدون زحمت، برکت ندارد.

۲- مال و ثروت باد آورده چون به دیگری تعلق دارد، همیشه دستخوش باد حوادث است.

۳- مال و ثروتی که بدون رنج و زحمت به دست آید خود به خود از دست می‌رود.

شاید بپسندید: تست شخصیت: در تصویر چی دیدی تا بگم آدم صبوری یا بی حوصله!؟

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

 

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: با هوشابگن: عدد بعدی در عبارت 12، 24، 45، 86، ؟ چیه!؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا