;
بیماری هاسلامت

حساسیت پاییزی: تشخیص و موثرترین درمان های خانگی آن!

حساسیت پاییزی: زمانی که صحبت از آلرژی می شود، بیشتر افراد یاد فصل بهار می افتند. معمولاً آلرژی در این فصل بیشتر می باشد و دلیل آن هم شکوفه گل ها است. ممکن است این آلرژی ها را در اوایل فصل پاییز هم احساس کنید.

هوا در فصل پاییز به گونه ای است که این آلرژی ها افزایش پیدا می کند. آلرژی ها ممکن است است مدت ها در بدن فرد باقی بمانند و حتی با پایان فصل نیز همچنان سر جای خود باشند. حساسیت پاییزی هم اگر مانند دیگر آلرژی ها درمان نشود، می تواند باعث عفونت سینوس ها و آسم در فرد شود. در این مطلب سلامت به حساسیت پاییزی و درمان های آن می پردازیم.

بیشتر بخوانید: آنفولانزای جدید: اگه این علامت رو داری، بدون شک به آنفولانزای جدید مبتلا شدی!

انواع حساسیت پاییزی و علل آلرژی پاییزی چیست؟

گرده افشان ها

گرده افشان ها از رایج ترین علت های آلرژی های فصلی در فصل پاییز هستند. تقریبا 75 درصد از افرادی که در فصل پاییز و بهار آلرژی دارند، علت آن را گرده افشان ها می دانند.

حساسیت پاییزی، گرد افشانی تقریباً در اواخر تابستان آغاز می شود و می تواند تا ماه آبان نیز ادامه پیدا کند و تمام این ها بستگی دارد که گرمای هوا چقدر باشد. گرده ها در هوا می توانند تا هزاران کیلومتر به فرد برسند و اصلا فرقی ندارد که شما در چه محلی زندگی می کنید.

شاید بپسندید: کلسترول بد: این غذاها قاتل کلسترول بالا است!

قارچ

یکی دیگر از علت های حساسیت در فصل پاییز این است که رطوبت هوا از بین می رود و باعث می شود که قارچ ها روی برگ های مرطوب باقی بمانند. معمولاً اگر بیش از حد با برگ های پاییزی در تماس باشید، احتمال ورود این آلرژی ها بالا تر می رود.

گرد و غبار و رطوبت در هوا به عنوان فیلتری برای آلودگی ها عمل می کند اما هوای خشک مثل هوای پاییزی باعث افزایش گرد و غبار ها می شود. همچنین حشرات نیز در آن افزایش پیدا می کند و همین موضوع علت بسیاری از حساسیت های پاییزی است.

نشانه های حساسیت پاییزی

حساسیت پاییزی، نشانه های حساسیت پاییزی اغلب با حساسیت های دیگر فصل ها متفاوت است و علائم رایج آن عبارتند از:

خارش بینی و چشم

آبریزش چشم

آبریزش بینی

 سرفه کردن

بیشتر بخوانید: خواص انار برای کبد چرب: چه‌مقدار آب انار برای درمان کبد چرب موثر است؟

احتمالاً بپسندید: ۷ دلیل برای خوردن کدو حلوایی در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا

سایر علائم حساسیت پاییزی

مشکلات به وجود آمده در ریه مثل آسم

خارش دهان و پشت گلو

جوش زدن در قسمت شکم

اسهال

در موارد شدید تر آنافیلاکسی

کهیرهای پوستی

پوست بیش از حد خشک

خارش

اگزما

بیشتر بخوانید: با نخوردن این وعده غذایی قلب شما بیمار می شود!

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

حساسیت پاییزی، گاهی اوقات حساسیت پاییزی به گونه ای می شود که ممکن است آن را با سرماخوردگی اشتباه بگیریم. در این حالت بهتر است که حتماً به یک متخصص مراجعه کنید تا بفهمید که آلرژی دارید یا سرما خورده اید. کودکان چهار سال به بالا می توانند علائم آلرژی را از خود نشان دهند.

می توانید در همین سنین علائم حساسیت را در آن ها بببینید و از به وجود آمدن آلرژی پیشگیری کنید اما برای نوزادان تشخیص آلرژی از سرماخوردگی کمی سخت تر خواهد بود. آن ها نمی توانند دارو های مربوط به حساسیت را مصرف کنند.

حتماً نوزاد خود را در صورت دیدن علائم حساسیت به نزد پزشک متخصص ببرید. کودکان مبتلا به آسم یا اگزمای پوستی در برابر حساسیت های فصلی آسیب پذیرتر هستند و کودکانی که از خانواده خود این ارث را برده اند، احتمال بیشتری برای ابتلا به حساسیت را دارند.

شاید بپسندید: خوردن انار برای این افراد به شدت ممنوع است!

نکات مهم در مورد کنترل حساسیت پاییزی و راه های پیشگیری

خبر خوب این است که می توانید علائم حساسیت های پاییزی را کاهش دهید. در این قسمت از سلامت نمناک نکاتی را برای شما شرح می دهیم که از طریق آن بتوانید این علائم را به خفیف ترین حالت ممکن برسانید:

بیشتر بخوانید: رفع یبوست با نسخه بوعلی سینا!

– مصرف داروهای ضد حساسیت را شروع کنید.

اگر فردی هستید که دچار حساسیت پاییزی می شود ، باید قبل از شروع علائم و فرا رسیدن فصل پاییز خوردن داروهای ضد حساسیت را آغاز کنید که این کار باعث می شود حساسیت در درون بدن سرکوب شود و البته باید دارو ها را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

احتمالاً بپسندید: این دانه خوراکی 7 هزار برابر ماهی حاوی امگا 3 است!؟

– دستان خود را مرتب با آب و صابون بشویید.

حساسیت پاییزی، گرده ها و آلرژن ها در همه جا هستند پس بهترین کار این است که دستان خود را برای جلوگیری از انتشار این آلرژن ها مرتب بشویید. هرگز نباید دست خود را به چشم ها و بینی خود بمالید و حتی می توانید برای از بین بردن آلرژن ها و گرده ها هر شب را دوش بگیرید .

– در ماشین و خانه، خودتان را کمتر در معرض آلرژن قرار دهید.

تا جایی که ممکن است در خانه بمانید و هنگامی که در ماشین هستید، شیشه ها را بالا بکشید که این کار باعث می شود آلرژن ها راه ورود نداشته باشند.

– جاروبرقی بکشید.

حساسیت پاییزی، جارو برقی کشیدن را به طور مداوم فراموش نکنید و با باقی ماندن نشانه های آلرژی به پزشک مراجعه کنید و تا زمانی که سرفه و عطسه و خارش شما در طول دو هفته از بین نرود، حتماً باید دوباره به پزشک مراجعه کنید و تست آلرژی بدهید.

احتمالاً بپسندید: دمنوش آلودگی هوا: بهترین دمنوش گیاهی ضد آلودگی هوا در پاییز و زمستان!

– لباس های خود را بررسی کنید.

زمانی که در فصل های پاییز بیرون از منزل می روید، باید سعی کنید بعد از برگشتن به خانه لباس های خود را بشویید و همچنین زمانی که در بیرون هستید از دستکش و کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید تا آلرژن ها زمان کمتری برای قرار گرفتن روی پوست شما را داشته باشند .

– لباس های تان را بیرون از خانه آویزان نکنید.

با خشک شدن هوا معمولاً افراد میل دارند که لباس ها را بیرون از منزل آویزان کنند اما باید از این کار صرف نظر کنید. قرار گرفتن لباس ها در بیرون احتمال ورود آلرژی ها را به آن ها افزایش می دهد.

– از رفتن به پارک خودداری کنید.

گرده های گل، گرد و غبار و قارچ هایی که روی درختان و برگ ها وجود دارد عامل تشدید کننده بیماری آلرژی است پس از رفتن به پارک و باغ خودداری کنید.

– از فشار عصبی و استرس دوری کنید.

حساسیت پاییزی، افراد مضطرب با فشار عصبی بالا بیشتر مستعد بیماری هستند زیرا استرس و فشار عصبی به توانایی عملکرد سیستم ایمنی صدمه می زند پس از هرگونه فشار عصبی و استرس که انرژی تان را از لحاظ روحی و جسمی کاهش می دهد ، دوری کنید.

توصیه های مفید دیگر برای پیشگیری از حساسیت پاییزی

از دستگاه بخور استفاده کنید و فضای خانه را مرطوب نگه دارید.

از کرم های مرطوب کننده و لوسیون های مناسب استفاده کنید.

غذاهای سالم ومیوه و سبزیجات تازه و سالم مصرف کنید.

آب فراوان بنوشید.

در محیط های آلوده به دود سیگار قرار نگیرید و از مواد آلرژن دوری کنید.

پزشک چگونه آلرژی را تشخیص می دهد؟

حساسیت پاییزی، زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، او قبل از هر چیزی تمام علائم را از شما می پرسد و سپس سابقه دارویی شما را نیز بررسی می کند و همچنین ممکن است یک آزمایش پوست از شما بگیرد.

بعد از اتمام این کار ها مقداری از آلرژن و ماده حساسیت زا را به پوست تان می زند که معمولا پوست کمر مناسب ترین قسمت برای این آزمایش است.

پزشک با آزمایش خون نیز می تواند به آلرژی فرد پی ببرد.

چگونه می توان آلرژی را درمان کرد؟

حساسیت پاییزی،  اسپری های استروئیدی مخصوص بینی می توانند التهاب بینی را کاهش دهند.

آنتی هیستامین نیز می تواند از سرفه، عطسه و خارش پیشگیری کند.

دکونجستانت نیز می تواند التهابات بینی و گلو را از بین ببرد.

تعداد زیادی از دارو های ضد حساسیت دیگر نیز وجود دارند که برای حساسیت های فصلی استفاده می شود اما بهتر است که تمام آن ها را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی آنفولانزا: ۸ بهترین دمنوش برای درمان آنفولانزا!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 10 =

دکمه بازگشت به بالا