;
سلامتسلامت روانی

کابوس دیدن: اگر مرتب کابوس می بینید، خطر در کمین شما است!

کابوس دیدن: بر اساس یک مطالعه جدید بریتانیایی، خواب های بد و کابوس های مکرر خطر ابتلا به بیماری هایی مانند زوال شناختی، زوال عقل و آلزایمر را افزایش می دهد. یک رویای بد یا حتی یک کابوس بیداری می تواند اغلب اتفاق بیفتد، به خصوص در روزهای پر استرس. رویاهای بد همچنین می توانند بر کیفیت زندگی و سلامتی تأثیر بگذارند. در واقع مطالعه جدید بریتانیایی، ارتباط بین فراوانی کابوس‌های شبانه در بزرگسالی و افزایش خطر زوال شناختی با افزایش سن را ثابت کرده است.

تخمین زده می شود که از هر ۱۰۰ نفر ۵ نفر حداقل یک بار در هفته کابوس هایی می بینند که به قدری وحشتناک است که از خواب بیدار می شوند. محرک های این وضعیت استرس، اضطراب، تحریک پذیری و کم خوابی است. اما برخی از شرایط مانند بیماری پارکینسون نیز در بروز کابوس ها نقش دارند. در بخش سلامت، به بررسی ارتباط بین کابوس دیدن و خطر زوال عقل و مختل شدن فعالیت مغز پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: علت حرف زدن در خواب: آیا باید نگران باشیم؟

کابوس دیدن

خطر زوال شناختی را افزایش می دهد

کابوس دیدن، مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه بیرمنگام مستقر در بریتانیا انجام شد، کیفیت خواب ۶۰۰ بزرگسال ۳۵ تا ۶۴ ساله و ۲۶۰۰ بزرگسال ۶۵ سال و بالاتر را در یک دوره چند ساله بررسی کرد.

علاوه بر ارزیابی کیفیت خواب شرکت کنندگان، این مطالعات همچنین داده هایی را در مورد سلامت مغز آنها و شروع احتمالی بیماری در طول زمان جمع آوری کردند. اطلاعات جمع‌آوری‌شده برای یافتن این که آیا ارتباطی بین فراوانی بالای رویاهای مزاحم و زوال شناختی وجود دارد، مورد ارزیابی قرار گرفت.

کابوس دیدن، مشخص شد که افراد میان سالی که حداقل یک بار در هفته کابوس می بینند، ۴ برابر بیشتر از کسانی که گزارش داده اند فقط یک کابوس گاه به گاه می بینند، در دهه آینده دچار زوال شناختی می شوند.

در سنین بالاتر، کسانی که یک بار در هفته کابوس می دیدند، ۲ برابر بیشتر از کسانی که در سال های بعد بهتر می خوابیدند، در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

بیشتر بخوانید: 5 مهمترین نکات ساده برای داشتن خواب با کیفیت در طول شب!

کابوس دیدن

فعالیت مغز را مختل می کند

کابوس دیدن، رابطه بین کابوس و زوال شناختی از کجا می آید؟ به گفته نویسندگان این مطالعه، افرادی که اغلب کابوس می بینند، خواب بی کیفیتی دارند که می تواند به تدریج منجر به اختلال در فعالیت مغز شود.

با این حال، مطالعه دیگری وجود دارد که کابوس ها را نه به عنوان محرک زوال عقل، بلکه به عنوان نشانه ای از یک بیماری در حال حاضر در نظر می گیرد. برای برخی از افراد مبتلا به زوال عقل و آلزایمر، کابوس‌های شبانه و کیفیت پایین خواب ممکن است اولین علائم بیماری پیشرونده باشد.

بیشتر بخوانید: ۱۴ بهترین گیاه برای اتاق خواب که کمک می کند آرام بخوابید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا