;
تازه ها

آلودگی هوا: هنگام آلودگی هوا حتما این چیزا رو بخورید!

تغذیه هنگام آلودگی هوا: امروزه آلودگی هوا به یک پدیده ی خطرناک جهانی و مشکلی عمده در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود 7 میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

این آمار همچنان رو به افزایش است و حتی در مناطقی که آلودگی چندانی ندارند برخی مشاغل مانند رانندگان کامیون و سایر کارگران که در معرض انتشار زیاد گازوئیل هستند، بیشتر در معرض بیماری های تنفسی قرار می گیرند اما با مصرف برخی غذاها و میوه ها می توان خطرات آلودگی هوا را تا حدی زیادی کنترل کرد. بنابراین با مصرف برخی غذاها و میوه ها خطرات آلودگی هوا را کاهش دهید. با تازه ها همراه باشید.

بیشتر بخوانید: پاکسازی کامل هوای خانه با ۱۲ روش طبیعی!

آلودگی هوا چگونه باعث بیماری می شود؟

در صورت تنفس هوای آلوده، ذرات معلق و سایر آلاینده ها وارد ریه ها شده و موجب التهاب می شود. این امر منجر به بروز بیماری های تنفسی مانند برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری قلبی، سرطان ریه، آسم، خس خس سینه، سرفه و مشکلات تنفس می گردد.

تغذیه هنگام آلودگی هوا، در صورت ابتلا به بیماری های قلبی و تنفسی، قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا، وضعیت تان را وخیم تر می کند. اگرچه محافظت از خود در برابر آلودگی با ماسک امکان پذیر است، اما می توانید اقدامات دیگری برای جلوگیری از ورود آلودگی به بدن انجام دهید.

بیشتر بخوانید: گیاهان آپارتمانی که نگهداریشون سخته + روش درست مراقبت از این گیاهان!

راههای جلوگیری از ورود آلودگی به بدن با تغذیه

۱.روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل داشتن آلفا توکوفرول، ویتامین ایی و اسیدهای چرب، در بهبود عملکرد ریه و کاهش التهاب مفید است. یکی از بهترین روش ها برای مصرف روغن زیتون استفاده از آن در تهیه سالاد است زیرا

تغذیه هنگام آلودگی هوا، روغن زیتون تحمل حرارت بالا را ندارد و در صورت حرارت دیدن ترکیبات آن تغییر کرده و از خواص آن کاسته می شود.

احتمالاً بپسندید: با این ۵ ترفند هندوانه ای قرمز و شیرین را برای شب یلدا انتخاب کنید!

۲.بذر کتان

بذر کتان دارای مقادیر زیادی فیتواستروژن و اسیدهای چرب امگا 3 است. فیتواستروژن ها دارای خواص ضد اکسیدانی هستند که به کاهش علائم آسم و سایر واکنش های آلرژیک کمک می کنند. بذر کتان را می توانید روزانه در اسموتی ها، سالادها و یا به غذاهای پخته شده اضافه کنید.

شاید بپسندید: لیمو ترش با چه غذاهایی نمی سازد!؟ اطلاعات مهم درباره لیمو ترش که حتماً از آن بی اطلاع هستید!

تغذیه هنگام آلودگی هوا

۳.آووکادو

تغذیه هنگام آلودگی هوا، تحقیقات ارتباط بین کاهش سطح ویتامین ایی و بیماری های ریوی مانند آسم را نشان می دهد، به همین دلیل در برنامه غذایی خود غذاهایی مانند آووکادو و اسفناج، که سرشار از ویتامین ایی است را بگنجانید تا اثرات آلودگی هوا را خنثی کنید.

احتمالاً بپسندید: با این تکنیک سلفی های جذاب و متفاوت بگیر!

۴.کلم بروکلی

مطالعات نشان می دهد کلم بروکلی به دلیل داشتن سولفورافان، خاصیت ضد سرطانی دارد و افرادی که آن را در رژیم غذایی خود دارند سموم مرتبط با آلودگی هوا و ریزگردها را بهتر دفع می کنند. علاوه بر مصرف کلم بروکلی، سایر سبزیجات خطر ابتلا به بیماری های تحلیل برنده به ویژه سرطان ها را کاهش می دهد.

احتمالاً بپسندید: عوامل سفید شدن موها: با توجه به این عوامل سرعت سفید شدن موهایتان را کم کنید!

۵.گوجه فرنگی

تغذیه هنگام آلودگی هوا، گوجه فرنگی به دلیل داشتن لیکوپن و آنتی اکسیدان از ابتلای افراد به بیماری های تنفسی محافظت می کند بنابراین آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

احتمالاً بپسندید:  آلودگی هوا: در این هوای آلوده این چیزا را بخورید تا سالم بمانید!

۶.زردچوبه

تغذیه هنگام آلودگی هوا، زردچوبه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی از بدن در برابر سموم و آلاینده ها محافظت می کند.

شاید بپسندید: تصاویر جالب از مهمانداران خطوط هواپیمایی کشورهای مختلف + تصاویر بخش سوم

۷.ویتامین دی

مصرف ویتامین دی به میزان کافی و مناسب در شرایط آلودگی هوا بسیار بیشتر از قبل اهمیت دارد پس لازم است منابع ویتامین D هم که پیش از این به صورت کامل در بخش بهداشت و سلامت نمناک به آنها اشاره شد را در برنامه غذایی روزانه تان باشند.

شاید بپسندید: واکنش اعراب به حنگ غزه به روایت هوش مصنوعی+عکس

۸.سلنیوم و بتاکاروتن

تغذیه هنگام آلودگی هوا، مصرف غذاهایی حاوی سلنیوم و بتاکاروتن در روزهایی که هوای شهر آلوده است توصیه می شود . غلات سبوس دار و غذاهای دریایی حاوی سلنیوم هستند و سبزیجاتی مانند طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو به میزان قابل توجهی بتاکاروتن دارند.

احتمالاً بپسندید: تتلو فرودگاه استانبول را به هم ریخت | آیا او به ایران برگشت؟

تغذیه هنگام آلودگی هوا

شاید بپسندید: اقیانوس سرپوشیده نیروی دریایی آمریکا برای تمرین+تصاویر

۹.نبایدهای تغذیه

تغذیه هنگام آلودگی هوا، مصرف تنقلاتی که ارزش غذایی خاصی ندارند مانند چیپس و پفک و نوشابه های گازدار را به حداقل ممکن برسانید.

سوسیس و کالباس رااز برنامه ی غذایی خود کامل حذف کنید چراکه به دلیل داشتن مواد افزودنی و نگهدارنده مصرف آنها برای افرادی که در معرض هوای آلوده قرار دارند توصیه نمی شوند.

بیشتر بخوانید: دمنوش آلودگی هوا: بهترین دمنوش گیاهی ضد آلودگی هوا در پاییز و زمستان!

 

 

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: دسرهای خوشمزه شب یلدا: این ۱۷ دسر و کیک شیک رو یخچالی و فوری درست کن!

احتمالاً بپسندید: گیاهانی که خوش شانسی می یاره: ۱۱ گیاه آپارتمانی که میگن خوش شانسی و ثروت میاره!

شاید بپسندید: تیلور سوئیفت خواننده آمریکایی پس از شکست پوتین، شی جین پینگ و باربی شخصیت سال 2023 TIME شد+عکس

بخوانید: طراحی لباس سنتی کشورهای مختلف با کمک هوش مصنوعی+ تصاویر بخش دوم

شاید بپسندید: ادعای هزینه 18 هزار دلاری روزانه زوج اینفلوئنسر ترک، راز ثروت آنها را افشا کرد!+وقتی میگن اینستاگرام خودنمایی نکنید علتش همینه!

بیشتر بخوانید: بهترین رنگ برای آشپزخانه از منظر روانشناسی چیست +تصاویر

شاید بپسندید: اگر این ویژگی ها را داری قطعاً یک نابغه باهوشی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 17 =

دکمه بازگشت به بالا