;
تفریح و سرگرمی

اگه هند رفتی و هوس زولبیا کردی بی خیال شو | میخوای بدونی چرا، این فیلم رو ببین!

تهیه زولبیا در هند: زولبیا یا جلیبی نوعی شیرینی است که منشأ آن کشور هند یا اتیوپی، یا ایران یا ترکیه دانسته شده‌است. معمولاً همراه با بامیه و گوش‌فیل به فروش می‌رسد. در ادامه فیلمی مشمئز کننده از تهیه زولبیا در یکی از کارگآههای سنتی به تصویر کشیده شده است.

لینک دانلود

این ویدیو هم جالبه

این هم کارگاه تولید چیپس موز در هند | یعنی بهداشت بیداد می کنه!

 

 

 

 

زولبیا

زولبیا یا جلیبی نوعی شیرینی است که منشأ آن کشور هند یا اتیوپی، یا ایران یا ترکیه دانسته شده‌است. معمولاً همراه با بامیه و گوش‌فیل به فروش می‌رسد. از مواد اولیه اینگونه شیرینی می‌توان به ماست و نشاسته و خمیرمایه اشاره کرد که پس از ترش شدن و به اصطلاح ورآمدن آن را به آرد اضافه می‌کنند. غالباً زولبیا و بامیه در ماه رمضان در هنگام افطار یا سحری مصرف می‌شود. تولید و مصرف این شیرینی در گستره وسیعی از جهان شامل شرق آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا رواج دارد.

شاید بپسندید: با توجه به 3 معادله اول، ارزش عددی پلیس، اپراتور تلفن و مهندس ساختمان را پیدا کن!

ساخت زولبیا در هند

شاید بپسندید: یعنی چشم شور به این میگن! بزکوهی رو ترکوند!

تاریخ زولبیا را تا سال ۱۴۵۰ میلادی در هندوستان پی‌گیری کرده‌اند. تاریخ ناصری به زولبیا اشاره شده که به عنوان هدیه نزد ناصرالدین شاه نیز آورده شده‌است. نمی‌توان زمان مشخصی برای پیدایش زولبیا بامیه اعلام کرد و تنها منبع آن، تجارب و گفته‌های استادان قدیمی این حرفه است. حتی برخی از استادان قدیمی، زولبیا و بامیه را مربوط به زمان شاه عباس می‌دانند.

شاید بپسندید: (ویدیو)تهیه بستنی جلو چشم مشتری با میوه‌های تازه، خیلی هم بهداشتی و خوشمزه!

زولبیا

شاید بپسندید: آدم گوشه گیر و منزوی هستی یا اجتماعی و فعال!؟ یه گیتار را انتخاب کن تا بهت بگم!

با توجه به اینکه در برخی از شهرها مواد شیرینی همچون کشمش و خرما موجود نبود و برای بردن این مواد به شهرهای دیگر نیز مشکلات نظیر خراب شده این مواد غذایی وجود داشت تولید زولبیا و بامیه در شهرهایی که از مواد شیرینی وجود نداشت گسترش پیدا کرد.

شاید بپسندید: حکایت ضرب المثل بشنو و باور نکن!

زولبیا در اشعار شاعران

اشاره به نام این شیرینی در اشعار شاعرانی چون ناصر خسرو و مسعود سعد، نشان از قدمت و اهمیت آن در فرهنگ مردم ایران دارد: از پس دیوی دوان چو کودک لیکن / رود و می است و زلیبیا و لکانه (ناصر خسرو، ۴۴۱)؛ نان کشکین اگر بیابم هیچ / راست گویی زلیبیا باشد (مسعود سعد، ۱۵۶).

(ویدیو) تا حالا دعوای دو تا زرافه رو دیده بودید!| نبردی که تا مرگ یکی از زرافه ها ادامه پیدا می کند!

تهیه زولبا در هند

بسحاق اطعمه، شاعر طنزپرداز سدۀ ۹ ق، نیز شکل زولبیا را به زره مشبک تشبیه کرده است: بپوشید چست از زلیبی زره / به خفتان زد از بند پشمک، گره (ص ۷۶)، و در جای دیگر در وصف دایره‌ای‌شکل‌بودن این شیرینی، آن را به «صرنج» که همان سنج است، تشبیه می‌کند: به پای علم، داشت قلیۀ برنج / که می‌زن زلیبی به هم چون صرنج (همو، ۷۹). از ابیات دیگر این مجموعه، می‌توان به رنگ زرد شیرینی مورد نظر پی برد: مکمل چو پوشید رخت نبرد / ز ماقوت سرخ و زلیبی زرد (همو، ۷۶).

فیلم جالب: (ویدیو) تا حالا خط تولید تیله های رنگی رو دیده بودی! | قابل توجه دهه شصتی ها

تاریخچه جلبی

تاریخچه حدودی پیدایش شیرینی جلبی از سال 1450 میلادی است، این شیرینی اولین بار در شرق آسیا در کشورهای هند و ایران و سپس در شمال آفریقا آماده شد. برخی اساتید ایرانی و قدیمی آن دوران پیدایش زولبیا و بامیه را به زمان شاه عباس نسبت می‌دهند. زمانی که در بسیاری از شهرها خرما و کشمش نبود، این شیرینی توانست در دل مردم جا باز کند و تولید آن به همین ترتیب گسترش یافت.

در ادامه با طرز تهیه شیرینی جلبی هندی با کیفیت بالا، ترد و خوشمزه آشنا خواهید شد. این شیرینی از دسرهای ساده و خوشمزه هندی است که توسط قنادی‌ها و دست‌فروشان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلو جلبی به نسبت سایر شیرینی‌ها ارزان است؛ اما تهیه آن به‌صورت خانگی حال و هوای دیگری دارد، پس همین حالا دست‌به‌کار شوید.

شاید بپسندید:فیلم سر کار گذاشتن ببر توسط میمون (خیلی باحاله)

تهیه زولبیا در هند

تاریخچه زولبیا در ایران

جعفر شهری در کتاب «تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم» درباره زولبیا و بامیه  روایت می‌کند: «مظفرالدین شاه غیر وقت می‌گفته کی ماه رمضان می‌آید زولبیا و بامیه‌ای بخوریم. چنانکه می‌گفته نوروز بیاید پلو بخوریم و قربان زمستان که برای فقیر و غنی یکسان است. در این معنی که در رمضان بالاخره هر کسی دو گل زولبیایی می‌تواند بخورد، اگرچه در مهمانی و خانه دیگران باشد و به همین صورت پلوی شب عید که ناچار هر آدم فقیری هم پنج سیر برنج  می‌تواند در آب بریزد و آب زمستان هم که سرد و بسان آب یخ تابستان اغنیا بوده بیانگر این ضرب المثل است که در زمستان آب شاه و گدا یکسان است.»

بامیه هم نوعی شیرینی بود که ماه رمضان‌ها همراه زولبیا می‌آمد. شیرینی‌اش شکر بود و نوعی بازار برای فروش دوره‌گردها که با شیره درست می‌شد و در سینی بامیه‌فروش‌های دوره‌گرد به فروش می‌رسید. به دو شکل بامیه قنادی‌ها همراه زولبیا و نوعی مارپیچ چنبرهای شبیه طنابی که آن را روی هم حلقه کنند، فروخته می‌شد. بامیه دانه‌ای یک شاهی و بامیه چنبره‌ای نیز همان یک شاهی به فروش می‌رسید اما نوع معامله بامیه چنبره‌ای به این صورت بود که مشتری دُم مارپیچ آن را می‌گرفت و بالا می‌کشید و تا جایی که دُم چنبره شکسته می‌شد می‌توانست از آن نصیب ببرد.

اسم زولبیا هم به چند صورت مختلف مثل زلوبیا، زَلابیه، زُلبیا، زُلیبیا و زِلی بی درفرهنگ ضبط شده است اما ظاهرا زولبیا تلفظ تازه‌ای است که در تهران رایج است.

احتمالاً بپسندید: رفتی هند حواست باشه پولکی نخوری! میخوای بدونی چرا، این ویدیو رو ببین!

تهیه زولبیا در هند

بدر کتاب «مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز» نوشته نجف دریابندری با همکاری فهمیه راستکار آمده است: «شکل زولبیا در سال‌های اخیر تغییر کرده است. زولبیا امروز در تهران غالبا شبکه گردی به اندازه پیش‌دستی و به رنگ عسلی سوخته با میله‌های نازک و شکننده است که در گذشته زولبیای تبریزی یا بشقابی نامیده می‌شد. اما تا یکی دو دهه پیش «زلوبیا» چیزی بود به اندازه نعلبکی به رنگ زرد روشن که چند تایی از آن به رنگ عسلی سوخته و کاه گُلی در می‌آوردند با میله‌هایی به کلفتی مداد و تا حدی نرم (این زولبیا هنوز هم در برخی از شهرها مثل مشهد، اصفهان تهیه می‌شود).

مقداری از مزه خاص زولبیای قدیم از روغن کنجد بود که همیشه در پختن آن به کار می‌رفت اما امروزه روغن کنجد گران‌تر از آن است که مصرف آن در شیرینی‌پزی صرف داشته باشد. البته غالب شدن زولبیای تبریزی بر زولبیای تهرانی امر طبیعی است اما از میان رفتن تنوع زولبیا در تهران مایه خوش وقتی نیست. زولبیای تبریزی یا بشقابی نوعی شیرینی حرفه‌ای است و درخانه مشکل بتوان درست کرد. در کشورهای عربی زولبیا را «زَلابیه» می‌نامند و در هندوستان «جِلِبی». مایه زلابیه عربی و جلبی هندی به هم نزدیک است و با زولبیای ایرانی کمی تفاوت دارد.»

زولبیا از ترکیب گرد نشاسته، ماست چکیده، آرد سفید، زعفران، روغن کنجد یا روان، گلاب و شکر تهیه می‌شود و با ترکیب بامیه شیرینی‌های پر طرفدار روی سفره‌های افطار محسوب می‌شوند.

مواد لازم برای تهیه شیرینی سنتی و خوشمزه جلبی

  • آرد سفید 2 لیوان
  • آب ولرم 1 لیوان
  • ماست غلیظ 2 قاشق غذاخوری
  • آرد برنج 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
  • دارچین و پودر هل در صورت تمایل هرکدام یک قاشق چای‌خوری
  • زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ پودر 1 قاشق چای‌خوری
  • شربت بار (شهد) 1 لیوان شامل زعفران، شکر و آب جوش

شاید بپسندید: اگه مثل هرکول پوآرو باهوش و دقیق باشی، قاتل را در یک نگاه پیدا می کنی!

 

 

 

 

 

آلزایمر و فعالیت مغز و  بازی های فکری

محققان دریافته اند که بخشی از اختلالات مغزی و رشد بیماری هایی همچون فراموش و آلزایمر با کاهش فعالیت های مغزی در ارتباط است. لذا برای جلوگیری و یا احمالا رشد این بیماری ها، باید تحرک مغز را افزایش داد. سوالات ریاضی شبیه سوال هوش ریاضی جاضر می تواند سبب افزایش عملکرد مغز شود. حل صحیح این سوال، نیازمند تمرکز و دقت است. در واقع تنها راه حل پاسخ به این سوالات نیز همین نکته است. بر همین اساس سوالاتی از این دست در کنار ایجاد سرگرمی برای سلامت مغز بسیار مفید هستند.

شاید بپسندید:با شناسایی پلنگ برفی دراین منظر کوهستانی، ثابت کن که چشات مثل عقاب تیزه!

احتمالاً بپسندید

رفتی هند حواست باشه جشن تولدا کیک نخوری! | میخای بدونی چرا این ویدیو رو ببین!

 داستان ضرب المثل آب حیات نوشیده!

یه آبشار رو انتخاب کن تا بفهمی موقع عصبانیت‌، چه جوری کنترلش می کنی!

باهوشا جواب بدن: مجموع عددی ماسک ها در معادله آخر چند می شود!؟

تهیه بستنی یخی یا همون آلاسکای خودمون تو خیابون در کسری از ثانیه | حاضری بخوریش!

نوشته های مشابه

34 دیدگاه

    1. موافق نیستم الان برادر خودم کارگاه داره اصلا هم اینجوری نیست خیلی هم بهداشتی کار میکنه

  1. روغنش احتمالا مال ماقبل تاریخه
    متاسفانه بهداشت ایرانم تعریفی نداره
    اینا که دیگه افتضاحن

    1. در ھند و پاکستان غذاهای خیابانی همینطوری درست میشن هرچند برای بعضی‌ها چندش آور و غیر بهداشتی هستن ولی برای مردم هند و پاکستان خیلی خوشمزه و دوست داشتنی هستن

  2. ایران جدیدا کراش زده روهند دنبال حاشیه برا هنده 🤣😂کاش یه فیلمم‌از شیرینی فروشی خودمونم میزاشت

    1. من در کارگاهی شیرینی پزی کار کردم خیلی تمیز هستند از دستکش و کلاه استفاده میکنند و خود شیرینی پزها خیلی تمیز وشیک پوشند برای اینکه پول خوبی در می آورند . به اداره بهداشت ایران خیلی سخت گیر است

    2. سلام دوستان من خودم به شخصه عاشق هندوستانم ولی نمیدونم چرا این فیلمو گذاشتن یعنی خودشون نمیدونن بهداشتی نیست آخه او نفر چجوری گذاشته فیلم بگیره من تو همینش موندم

      1. این که چیزی نیست، برو توی اینستا پیج پوریا کریمی و ببین آدم شاخ روی سرش سبز میشه از کارهای این هندی ها.

  3. از کجا انقد مطمئن هستی!؟ شما برو خودت هند کلا از زندگی هم پشیمون میشی مگی هزار رحمت به ایران اینا خیلی بدتر از ایرانی ها هستند

  4. مشمیز کتده؟؟؟ چکار کرده مگه؟ اغلب غذاها از جمله نان با دست پخته میشه، نانوایی سر کوچه تون با چی چونه میکرد؟ نون سنگک رو با چی باز میکنن، چلپ و چلپ میکنه،؟؟

  5. بابا چشه مگه تو اون روغن داغ هر چی میکروبه کشته میشه تازه من تجربه کردم آشپز هر چی چرکول تر غذا خوشمزه تر
    ما یه ساندویچی داریم معروفه به رضا چرکول بندری می زنه تو عمرت نخوردی 😄😄😄😄

    1. خداییش همینطوره،منم ی زن دادش دارم خیلی کل وکثیفه ولی غذاش ادمودیوانه می‌کنه ایقدخوشمزس😂😂😂😂😂

      1. نونواهای خودمون دستکش میپوشن؟اینم آخرش که آماده شد دست نزد بهش من خودم بازرس بهداشتم ولی خیلی غذاها با دست درست میشه و اگه بهداشت دست رعایت بشه مشکلی نیست

  6. خوشم میاد اینقدر بعضیا بدبخت و نکبت هستند که این کلیپ هم ربط میدن به ایران . خوشحالم که اینقدر نکبت و بدبختی بدبخت 🤣🤣

  7. اتفاقا تمام ویتامینها و املاح معدنی رو داره ، من خودم شیرینی از یه جای باکلاس گرفتم ۳ برابر قیمت بهم انداخت و مژه تف میداد ، همون شیرینی رو از پایین شهر گرفتم یک سوم قیمت و خیلی هم تمیز و خیلی خوشمزه

  8. خوب کجاش تعجب برانگیزه؟؟
    مگه تو ایران چیزی نیست که با دست درست بشه؟؟
    ولی دستکش باید می‌پوشید قبول دارم
    🙏

  9. اصلا هم مشمئز کننده نیست من به شخصه هر کشوری برم از خوراکی های سنتی و محلیش میخورم کلی هم لذت میبرم

  10. بیشتر از اهنگ (نوازندگی)پس زمینه این کلیپ بهره مند شدیم ؛ چون واقعا ابتکار در نحوه ی خوندن به خرج دادن…بدون تعارف؛
    نوازندگی بسیار بسیار عالی و دلنوازی بود…مرسی .واقعا دم ایشون گرم

  11. اتفاقا ما کارگاه خیلی از شیرینی پزی های ایرانو دیدیم خیلی هم بهداشتین هم دستکش میپوشن هم کلاه میذارن هم روغنشون متعادله و سرآشپزا مواظبن که روغن زولبیا کاملآ سفید و شفاف باشه و تو یه قیف گنده میریزن بهداشت ایران انصافا خیلی سختگیره اما در هند اصلأ بازرس بهداشت وجود نداره اونا با دست بدون دستکش مایه غذا یا شیرینی رو میریزن تو روغن اونم تو یه روغن خیلی سیاه و بوگرفته تو سفرنامه یکی از ایرانیان لست کند خوندم که شیرینی خریده بود از یه قنادی شیک تو تمیزترین ایالت هند کرالا تو یه شیرینی مقداری مورچه قرمز بود به میزبان هندیش که یه پزشک پولدار تحصیل کرده آمریکا بود نشونش داد اونم گفت چیزی نیست آقا اون مورچه ها رو از روی شیرینی بپرون چیز خاصی که نیست اگه هم هندیا زولبیا رو تو قیف بریزن قیفشون یه پارچه کثیفه که سوراخش میکنن و میریزن تو روغن سوخته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا