;
فرهنگ و هنر

داماد امام حسین(ع) که بود و چرا در کربلا شهید نشد؟

داماد امام حسین (ع) : یکی از موضوعات جالب‌توجه برای شما مخاطبان، حول محور افرادی است که از واقعه کربلا جان سالم به در برده و شهید نشدند. در این مطلب فرهنگ و هنر، امروز قصد داریم درباره داماد امام حسین (ع) که پسر امام حسن (ع) نیز بود، صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: حسین جعفری بازیگر نقش یوزارسیف پس از 20 سال چیکار می کنه+ عکس و بیوگرافی

حسن بن حسن بن علی بن ابی‌طالب، مشهور به حسن مُثَنّیٰ داماد امام حسین

حسن بن حسن بن علی بن ابی‌طالب، مشهور به حسن مُثَنّیٰ داماد امام حسین (ع) بود. پدر حسن مثنیٰ امام حسن مجتبی (ع) است. مادرش خَوْلَه بنت منظور بن زَبّان فَزاری بود. (مصعب بن عبدالله، نسب قریش، 1953م، ص46؛ ابن قتیبه، المعارف، 1960م، ص112؛ طبری، تاریخ الامم، ج5، ص469.)

ازدواج دختر امام حسین (ع) با پسر امام حسن (ع)

همسر او، دختر عمویش، فاطمه دختر امام حسین، بود. امام حسین (ع) پیش از واقعه عاشورا دختر خود را به عقد وی درآورده بود. (نسب قریش، 1953م، ص51؛ حسنی، المصابیح، ص379)

داماد امام حسین (ع)، به گفته ابن فندق بیهقی این ازدواج در سال شهادت امام حسین (ع) اتفاق افتاده است. (ابن‌فندق، لباب الانساب، ص385.)

ازآنجاکه امام در روز دهم محرم 61ق به شهادت رسیده، به احتمال زیاد این ازدواج در 60ق و به مدت کوتاهی از روز عاشورا در مکه اتفاق افتاده است، لذا حسن مثنیٰ با همسرش فاطمه در کربلا حضور داشته‌است. (قاضی طباطبایی، تحقیقی درباره اولین اربعین، ص377)

داماد امام حسین (ع) چرا در کربلا شهید نشد؟

حسن مثنـّی روز عاشورا در واقعه کربلا حاضر بود و احمد بن ابراهیم حسنی در روایتی به نقل از ابومخنف سن وی را در آن هنگام نوزده یا بیست سال ذکر کرده است، (قس طبری، تاریخ طبری، ج5، ص469.)

داماد امام حسین (ع)، وی در روز عاشورا در سپاه امام حسین (ع) جنگید و زخمی و اسیر شد. دایی یا یکی از بستگان مادری‌اش به نام اسماء بن خارجه فزاری، وی را نجات داد. او در کوفه تحت درمان قرار گرفت و با بازیافتن سلامت خود به مدینه بازگشت. (مفید، الارشاد، ج2، ص25؛ ابن طاووس، ص63)

شهادت

پس از کشته شدن ابن‌اشعث در سال 85 قمری، حسن مثنی نیز متواری شد، سرانجام فرستادگان ولید بن عبدالملک او را مسموم کردند و به قتل رساندند. جنازه او را به مدینه منتقل کردند و در بقیع به خاک سپردند. (المصابیح، ص382؛ ابن عنبه، عمدةالطالب، ص100)

بیشتر بخوانید: دردسرهای کارگردان «سریال مختارنامه» با عمل های زیبایی بازیگران در طول فیلمبرداری!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا