;
سلامت

خوراکی های مفید برای سلامت کبد | با مصرف منظم این خوراکی ها کبدی سالم خواهید داشت!

خوراکی های مفید برای سلامت کبد : کبد تنها اندامی است که در هر فرآیند متابولیک بدن شما نقش دارد. موضوع این است که علیرغم اهمیت آن در سلامت کلی ما، بسیاری از مردم از آن غافل هستند. این موضوع باعث می شود که افراد در معرض خطر بیماری کبد چرب غیر الکلی یا NAFLD قرار گیرند. NAFLD  به علت اصلی سرطان کبد و بیماری های کبد در سراسر جهان تبدیل شده است و 25 تا 58 درصد آمریکایی ها به آن مبتلا هستند.

در حالی که هیچ دارویی یا درمانی وجود ندارد که کبد چرب را درمان کند، چند خوراکی انتخابی وجود دارد که می‌توانید برای حفظ سلامت کبدتان از آنها استفاده کنید و از آنها اجتناب کنید. در این مطلب از سری مطالب بخش سلامت مجله خبری چشمک با بهترین خوراکی های مفید برای سلامت کبد آشنا خواهید شد. غذاهای عاشق کبد را که باید تهیه کنید و غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید را کشف کنید.

شاید بپسندید: برای رفع یبوست در وعده صبحانه این خوراکی ها را فراموش نکنید!

بیشتر بخوانید: مکمل کاهش وزن | با کمک این نوشیدنی خوشمزه کاهش وزن واقعی را تجربه کنید!

بیماری کبد چرب غیر الکلی چیست؟

NAFLD  وضعیتی است که با چربی بیش از حد در کبد مشخص می شود و علت چربی اضافی در این مورد به مصرف الکل مربوط نمی شود. در عوض، تجمع غیرطبیعی چربی به عوامل متابولیک مانند مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2، دور کمر بالا یا سطوح غیر طبیعی چربی مرتبط است.

این بیماری به قدری متابولیک است که انجمن آمریکایی برای مطالعه بیماری کبد اخیراً زیرمجموعه ای از NAFLD به نام بیماری استئاتوز کبدی مرتبط با اختلال متابولیک یا MASLD ایجاد کرده است تا ارتباط بین چربی در کبد و بیماری های مرتبط با متابولیک را برجسته کند. در واقع، معیارهای تشخیصی برای این دو بیماری تا 99٪ با هم همپوشانی دارند، بنابراین افرادی که NAFLD دارند، معمولاً معیارهای MASLD را نیز دارند.

بیشتر بخوانید: این 11 نوشیدنی خوشمزه برای تقویت حافظه معجزه می کنند!

جالب خواهد بود: مزاج میوه ها: طبع کدوم میوه سرد و کدوم گرمه؟

علت NAFLD و MASLD چیست؟

دانشمندان هنوز در حال کشف علل ریشه ای هستند، با این حال، تحقیقات نشان می دهد که این بیماری ها به احتمال زیاد توسط عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، رژیم غذایی، رفتار بی تحرک و حتی بی نظمی در میکروبیوم ایجاد می شوند.

تفاوت بین NAFLD و MASLD به نحوه تشخیص آنها برمی گردد NAFLD نتیجه چربی اضافی در کبد است که به الکل یا سایر بیماری های کبدی مرتبط نیست.

MASLD  به عنوان چربی در کبد با ناهنجاری متابولیک تعریف می شود. تشخیص MASLD مستلزم وجود چربی در کبد به علاوه حداقل یکی از پنج معیار سندرم متابولیک است. اینها عبارتند از دور کمر، فشار خون بالا، سطح بالای چربی در خون، HDL پایین و قند خون بالا.

شیوع کبد چرب تنها در دو دهه اخیر چندین برابر افزایش یافته است و علیرغم رشد آن، هیچ درمان دارویی وجود ندارد. علاوه بر این، این بیماری در بیماران جوان‌تر نیز تشخیص داده می‌شود. این خبر خوب است: اگر در مراحل اولیه بیماری مبتلا شوید، می توان آن را معکوس کرد.

خوراکی های مفید برای سلامت کبد

اگرچه هیچ رژیم غذایی رسمی برای کبد چرب وجود ندارد، اما غذاهای مناسبی برای کبد وجود دارد که می‌توانید در سبد خرید خود قرار دهید. غذاهایی که برای خوردن انتخاب می کنید و محدود می کنید نقش مهمی در معکوس شدن خواهند داشت. در اینجا پنج مورد از این خوراکی های مفید برای سلامت کبد معرفی شده است:

بیشتر بخوانید: دلیل افطار کردن با خرما در ماه رمضان حیرت انگیز است!

جالب خواهد بود: با این میوه ها و دمنوش ها، چربی خون خود را کنترل و درمان کنید+نحوه مصرف

چای سبز

یک مطالعه حیوانی در سال 2020 نشان داد که ترکیبی از عصاره چای سبز و ورزش باعث کاهش شدت کبد چرب در موش ها می شود. علاوه بر این، موش‌هایی که عصاره چای سبز داشتند یا به تنهایی ورزش می‌کردند، در مقایسه با گروه کنترل، 50 درصد کاهش شدت داشتند. در انسان، چای سبز را می توان از طریق برگ های چای سنتی یا از طریق ماچا مصرف کرد. چای سبز به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن برای بسیاری از بیماری ها مفید است.

بیشتر بخوانید: با مصرف روزانه این 10 نوشیدنی گیاهی، سلامت شما تضمین می شود!

جالب خواهد بود: برای کنترل دیابت ترکیب این دمنوش گیاهی معجزه می کند + نحوه مصرف برای اثرگذاری!

خوراکی های مفید برای سلامت کبد

روغن زیتون

روغن زیتون خالص یک چربی سالم است که با کاهش خطر بیماری قلبی، بیماری آلزایمر و حتی برخی سرطان ها مرتبط است. مطالعات همچنین نشان می دهد که می تواند به کاهش چربی کبد و بهبود آنزیم های کبدی کمک کند. حداقل روزی سه قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص در سالادها و سس ها مصرف کنید.

شاید بپسندید:  ۱۰ دمنوش معجزه گر برای گوارش سالم روزه داران!

بیشتر بخوانید: این 6 ماده غذایی خوشمزه برای رفع یبوست یک معجزه به شمار می روند!

کیوی

کیوی حاوی آنتی اکسیدانی به نام Pyrroloquinoline quinone یا PQQ است. مطالعه‌ای در دانشگاه کلرادو نشان داد که وقتی این آنتی‌اکسیدان به موش‌های چاق باردار داده شد، به کاهش خطر ابتلا به NAFLD در فرزندانشان در مراحل بعدی زندگی کمک کرد. از کیوی به عنوان یک میان وعده به تنهایی یا روی بلغور جو دوسر یا ماست لذت ببرید.

شاید بپسندید: سرماخوردگی را با این ۸ غذای خوشمزه فوری درمان کنید!

احتمالا بپسندید: خواص دارویی و درمانی سمنو برای شما + طرز تهیه و عوارض سمنو

خوراکی های مفید برای سلامت کبد

شکلات تیره

شکلات تلخ به معنای داشتن حداقل 50 درصد کاکائو است. هرچه شکلات تیره تر باشد، محتوای فلاونوئید بیشتری دارد. به همین دلیل است شکلاتی که قند کمتری با حداقل 70 درصد کاکائو داشته باشد مفیدتر است. مطالعه ای در سال 2017 نشان داد که مصرف شکلات تلخ با کاهش استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و دفاع آنتی اکسیدانی) کبد چرب و سندرم متابولیک را بهبود می بخشد. بعد از شام چند مربع شکلات تلخ را جایگزین دسرهای شیرین کنید.

احتمالا بپسندید: گیاه دارویی که قند خون را درمان می کند!

قهوه

فنجان قهوه صبحگاهی شما می تواند نجات دهنده ای برای کبد شما باشد. مطالعات متعدد مزایای محافظتی قهوه بر سلامت کبد را نشان می دهد. قهوه ممکن است در کاهش خطر سرطان کبد، بهبود آنزیم های کبدی و کاهش خطر مرگ ناشی از سیروز کبدی نقش داشته باشد. یک مطالعه در سال 2021 با ارزیابی 11 مطالعه اپیدمیولوژیک نشان داد که مصرف منظم قهوه به طور قابل توجهی خطر ابتلا به NAFLD را کاهش می دهد.

خوراکی هایی که برای سلامت کبد باید از آنها اجتناب کرد

علاوه بر مصرف غذاهای مفید برای کبد، کاهش برخی از خوراکی هایی که ممکن است به کبد آسیب برسانند نیز می تواند کمک کننده باشد.

مشروبات الکلی

مطالعات نشان می‌دهد که عدم مصرف الکل خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با کبد را کاهش می‌دهد.

کربوهیدرات های تصفیه شده و غذاهای شیرین

بر اساس مشخصات متابولیک شما، مصرف یک رژیم غذایی با کربوهیدرات متوسط تا کم نیز می تواند برای کبد چرب مفید باشد زیرا این بیماری ارتباط تنگاتنگی با مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 دارد.

جالب خواهد بود: ۱۴ معجزه نگهداری آب در کوزه سفالی که نمی دانستید!

بیشتر بخوانید: این میوه خوشمزه دیابت را درمان می کند!

خوراکی های شیرین

غذاهای فرآوری شده

کاهش مصرف غذاهای فوق فرآوری شده ممکن است به پیشگیری از کبد چرب کمک کند. یک مطالعه در سال 2023 در مورد ارزیابی فست فودها نشان داد که بین مصرف فست فود و ایجاد کبد چرب ارتباط وجود دارد.

آیا می توانم با ورزش کبدم را درمان کنم؟

رژیم غذایی شما نقش مهمی در سلامت بهتر کبد دارد، اما این تنها جزء نیست که می تواند سلامت کبد را بهبود بخشد یا شدت کبد چرب را کاهش دهد. مطالعات نشان می دهد که فعالیت بدنی می تواند به طور قابل توجهی بر کنترل قند خون و سلامت کبد تأثیر بگذارد. هم تمرین تناوبی با شدت بالا و هم با شدت متوسط می تواند چربی کبد را کاهش دهد.

اگر ورزش فشرده بیش از حد باشد، حرکت بیشتر می تواند به کاهش کبد چرب کمک کند. شما نیازی به دویدن ماراتن ندارید. پله ها را به جای آسانسور انتخاب کنید و اتومبیل خود را دورتر از منزل یا محل کار پارک کنید.

مدیریت سلامت روان نیز می تواند به کاهش چربی در کبد کمک کند. یک مطالعه در سال 2015 ارتباط بین افسردگی و اضطراب و افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری کبدی را نشان داد. در نهایت، اگر وزن اضافی را در قسمت پهلوهای خود حمل می کنید، کاهش دور کمر به طور قابل توجهی بر سلامت بهتر کبد تأثیر می گذارد.

 

 

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: این ۱۴ خوراکی بدون آنکه متوجه شوید، میل جنسی تان را نابود می کند!

یسشتر بخوانید: درمان فشار خون بالا با بهترین داروی گیاهی از نظر طب سنتی!

احتمالا بپسندید: بد کار کردن کبد: این علائم ظاهری نشان می دهد که کبد شما دچار مشکل جدی شده!‌

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا