;
دانش

نوشیدن آب در بطری های پلاستیکی می تواند فشار خون را افزایش دهد!

ضرر نوشیدن آب در بطری پلاستیکی: آیا از خطر نوشیدن آب از بطری پلاستیکی آگاهی دارید؟ آب یکی از منابع ضروری برای بقایای انسان و تمام موجودات زنده است. از آنجا که آب به عنوان یکی از عوامل اساسی سلامت و رفاه انسان در نظر گرفته می‌شود، اهمیت حفظ کیفیت آن نیز بسیار بالاست. بطری‌های پلاستیکی یکی از روش‌های معمول برای نگهداری و حمل آب است اما در عصر مدرن به علت رواج استفاده از بطری‌های پلاستیکی به وضوح می‌توان به خطرات مختلفی برای سلامت مرتبط با آب در این بطری‌ها اشاره کرد.

محققان قبلا میکروپلاستیک ها را با مشکلات سلامتی مانند مشکلات قلبی، عدم تعادل هورمونی و حتی سرطان مرتبط کرده بودند. واحد پزشکی دانشگاه دانوب در اتریش اخیراً تحقیقاتی را انجام داده است که نشان می دهد نوشیدن آب از بطری های پلاستیکی ممکن است فشار خون را افزایش دهد. این اثر به دلیل ورود میکروپلاستیک به جریان خون است. با مطلب بخش دانش و سلامت مجله خبری چشمک در مجموعه درمان خانگی با عنوان ضرر نوشیدن آب در بطری پلاستیکی همراه باشید.

احتمالا بپسندید: روش های تمیز کردن کفش های سفید با مواد دم دستی آشپزخانه + آموزش و مراحل انجام

ضرر نوشیدن آب در بطری پلاستیکی

طبق گزارشی که در نیویورک پست منتشر شد، شرکت کنندگانی که از بطری های غیر پلاستیکی برای نوشیدن استفاده می کردند، کاهش قابل توجهی در فشار خون داشتند.

به گزارش اکونومیک تایمز، محققان نگرانی خود را در مورد میکروپلاستیک ها، ذرات ریز موجود در بیشتر غذا و آب، به دلیل تأثیر بالقوه آنها بر سلامت انسان ابراز کرده اند. پیش از این، ارتباط بین این ذرات با مشکلات قلبی، عدم تعادل هورمونی و حتی سرطان مورد تاکید قرار گرفته بود. با این حال، این مطالعه که در مجله “Microplastics” منتشر شده است، به طور خاص به ارتباط بین میکروپلاستیک ها در بطری های پلاستیکی و افزایش سطح فشار خون می پردازد.

تیم تحقیقاتی بیان کرد که نتایج این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که کاهش استفاده از پلاستیک می تواند به طور بالقوه فشار خون را کاهش دهد که احتمالاً به دلیل کاهش حجم ذرات پلاستیک در جریان خون است. محققان بر اساس این یافته‌ها پیشنهاد می‌کنند که کاهش فشار خون به کاهش مصرف پلاستیک مربوط می‌شود که منجر به این فرض می‌شود که ذرات پلاستیک در جریان خون ممکن است در افزایش فشار خون نقش داشته باشند.

ضرر نوشیدن آب در بطری پلاستیکی

خودداری از نوشیدن آب در بطری های پلاستیکی

با نوشیدن آب، محققان به این نتیجه رسیدند که برای کاهش بالقوه فشار خون، باید از نوشیدنی های بسته بندی شده در بطری های پلاستیکی خودداری کرد. این تحقیق از یافته‌های قبلی پیروی می‌کند که نشان می‌دهد با نوشیدن مایعات از بطری‌های بسته‌بندی شده، هر هفته حدود پنج گرم میکروپلاستیک مصرف می‌کنیم.

جوشاندن و فیلتر کردن آب لوله کشی از جمله روش های توصیه شده برای جلوگیری از ورود میکروپلاستیک ها به بدن است. این روش ها می تواند مصرف میکروپلاستیک ها و نانوپلاستیک ها را تا 90 درصد کاهش دهد.

آب آشامیدنی، این مطالعه بر تاثیر کاهش مصرف پلاستیک بر بهبود سلامت تاکید دارد. بنابراین با پرهیز از نوشیدنی های بسته بندی شده در بطری های پلاستیکی و با فیلتر و تصفیه آب لوله کشی می توان ورود میکروپلاستیک های مضر به بدن را کاهش داد.

تاثیر پلاستیک بر سلامتی

استفاده از محصولات پلاستیکی و تاثیر آن بر سلامتی انسان­ها موضوعی مورد توجه و مورد بحث در حوزه‌های مختلف علمی و بهداشتی است. پلاستیک‌ها موادی هستند که از ترکیب مواد شیمیایی ساخته می‌شوند و در محصولات مختلفی مانند بطری‌ها، کیسه‌های پلاستیکی، لوازم آشپزی و… به کار می‌روند. تاثیرات منفی پلاستیک بر سلامتی به شرح زیر است:

  • آلودگی محصولات غذایی
  • مسمومیت محیط زیست
  • خطر انسداد مسیرها
  • خطرات ایمنی

آلودگی محصولات غذایی

پلاستیک‌ها ممکن است مواد شیمیایی مضری مانند بیسفنول آ (BPA) یا فتالات را به محصولات غذایی منتقل کنند. این مواد می‌توانند به سیستم گوارشی فرد وارد شده و مشکلات سلامتی احتمالی از جمله اختلالات هورمونی و سایر مشکلات را ایجاد کنند.

مسمومیت محیط زیست

تخریب محیط زیست توسط پسماندهای پلاستیکی مشکلی جدی است. تجزیه و تحلیل طولانی مدت پلاستیک‌ها می‌تواند به تولید مواد سمی و آلاینده‌ها در محیط زیست منجر شود که تاثیرات منفی بر سلامت انسانها و جانوران دارد.

خطر انسداد مسیرهای آبی با بطری پلاستیکی

مصرف زیاد پلاستیک و دور انداختن نادرست آن می‌تواند به انسداد مسیرهای آبی و فضایی منجر شود. این امر می‌تواند در بلوکه شدن سیستم‌های فاضلاب و تصفیه آب تاثیر منفی داشته باشد.

نوشیدن آب در بطری پلاستیکی

خطرات ایمنی

برخی از پلاستیک‌ها ممکن است حاوی موادی با خطرات ایمنی باشند. مانند پلاستیک‌های حاوی PVC که حاوی کلرینه و تولید گاز کلرینه در صورت اشتعال است. همچنین برخی پلاستیک‌ها به عنوان منبع اصلی موادی همچون فرمالدئید مورد استفاده در بعضی محصولات می‌باشند.

با توجه به تاثیرات منفی مزبور تلاش‌های بسیاری جهت کاهش مصرف پلاستیک و جایگزینی مواد دیگر بهره‌برداری می‌شود. از آنجایی که این تغییرات به سمت جامعه‌های پایدارتر و حفاظت از محیط زیست هدف دارند، می‌توانند تاثیر مثبتی بر سلامتی انسان­ها داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا