;
تناسب اندام و تغذیهزندگی

۸ قوی ترین چربی سوز سبزیجات برای کاهش وزن و لاغری سالم!

چربی سوز سبزیجات: این روزها به‌سراغ هر یک از رسانه‌های اجتماعی که بروید، با جریان بی‌پایان توصیه‌های عجیب و غریب برای کاهش وزن مواجه می‌شوید که همگی ادعا می‌کنند می‌توانند شما را در مدت زمان کوتاه به وزن ایدئال‌تان برسانند. همین موضوع باعث شده است که بسیاری از توصیه‌های علمی مثل افزایش مصرف سبزیجات به فراموشی سپرده شوند. ممکن است کاهش وزن با مصرف سبزیجات مثل رژیم‌های مد روز یا محصولاتی که وعده‌ی لاغری معجزه‌آسا می‌دهند جالب به نظر نرسد، اما در حقیقت یک راهکار عالی برای تناسب اندام است.

اگر از امتحان کردن روش‌های مختلف خسته شده‌اید و به‌دنبال یک راهکار ساده و در عین حال اصولی برای لاغر شدن می‌گردید، توصیه می‌کنیم این مطلب تناسب اندام و تغذیه را تا انتها بخوانید. در این مطلب بهترین سبزیجات چربی‌سوز را به شما معرفی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: معجزه دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو + روش استفاده 

۱. گل کلم

وقتی از کاهش وزن با سبزیجات صحبت به میان می‌آید، گل کلم یکی از بهترین مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. یک لیوان گل کلم خرد‌شده حاوی ۲ گرم فیبر و ۲۷ کالری انرژی است. به عبارت دیگر، این سبزی کالری کمی دارد و به همین دلیل برای رژیم‌ کاهش وزن گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود. به‌علاوه، سرشار از ترکیبات گیاهی مفیدی است که سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهند و سلامت قلب را بهبود می‌بخشند.

از آنجا که گل کلم طعم ملایمی دارد، می‌توانید آن را به بسیاری از غذاها از جمله اسموتی، سالاد و سوپ اضافه کنید. همچنین می‌توانید برنج گل کلم را با برنج معمولی یا برنج قهوه‌ای مخلوط کنید تا یک وعده غذای کم‌کالری و مغذی داشته باشید. برای درست کردن برنج گل کلم کافی است گل کلم خردشده را در غذاساز بریزید تا بافتی شبیه‌ی دانه‌های برنج پیدا کند.

بیشتر بخوانید: با این راهکارهای ساده از پرخوری و افزایش وزن جلوگیری کن!

احتمالا بپسندید: لاغر شدن آسان با این ۶ ویتامین طبیعی

چربی سوز سبزیجات

۲. کدو سبز

کدو سبز هم از بهترین سبزیجاتی است که می‌توان آن را به برنامه‌ی غذایی برای کاهش وزن اضافه کرد. چون کم‌کالری است و به‌دلیل داشتن فیبر حجم معده را به‌خوبی پر می‌کند. یک لیوان کدو سبز پخته‌شده ۱/۸ گرم فیبر و ۲۷ کالری انرژی در اختیار بدن قرار می‌دهد.

چربی سوز سبزیجات، کدو سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین است که از سلامت چشم محافظت می‌کنند و احتمال ابتلا به اختلال بینایی را کاهش می‌دهند. برای اینکه از فواید این سبزی بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به انواع غذاها مثل سوپ، پاستا و اسموتی اضافه کنید.

۳. کاهو

اگر به‌دنبال یکی از کم‌کالری‌ترین سبزیجات هستید، توصیه می‌کنیم کاهوی رومی بخورید. چون در هر لیوان کاهوی خردشده فقط هشت کالری انرژی وجود دارد. تنها نکته‌ی منفی این سبزی فیبر بسیار کم آن است، به طوری که در هر یک لیوان کاهو فقط یک گرم فیبر یافت می‌شود.

۴. هویج

هویج نسبت به سایر سبزیجات قند بیشتری دارد، اما به‌دلیل داشتن فیبر زیاد برای کاهش وزن توصیه می‌شود. یک لیوان هویج خام خردشده ۳/۴ گرم فیبر و ۵۰ کالری انرژی دارد. به‌علاوه، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی است که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و سرطان را کاهش می‌دهند.

از آنجا که هویج حاوی قند طبیعی است، یک طعم ملایم و شیرین به غذاها اضافه می‌کند. اگر کاهش وزن با مصرف سبزیجات شیرین را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از هویج به‌شکل خام یا پخته‌شده استفاده کنید. خوشبختانه، این سبزی را می‌توان به بسیاری از غذاها مثل سوپ، سالاد و اسموتی اضافه کرد.

۵. نخود سبز

نخود سبز مثل ذرت و سیب‌زمینی یک سبزی نشاسته‌ای است، به این معنی که نسبت به سبزیجات غیرنشاسته‌ای کربوهیدرات بیشتری دارد. اما سرشار از فیبر و پروتئین است، یعنی ترکیباتی که ممکن است در سایر سبزیجات به مقدار کم وجود داشته باشند.

یک لیوان نخود سبز دارای هشت گرم فیبر، هشت گرم پروتئین و ۱۱۷ کالری انرژی است. بر اساس تحقیقات، پروتئین مثل فیبر باعث سیری می‌شود و پیروی از رژیم‌های پرپروتئین با کاهش وزن مرتبط است.

۶. اسفناج

اسفناج یک سبزی کم‌کالری و بسیار مغذی است. سه لیوان اسفناج خام ۲ گرم فیبر و ۲۰ کالری انرژی دارد. میزان ویتامین K موجود در سه لیوان اسفناج خام سه برابر نیاز روزانه‌ی بدن است. به‌علاوه، با خوردن این میزان اسفناج می‌توانید به‎‌ترتیب ۲۸ و ۴۷ درصد نیاز روزانه‌ی بدن را به ویتامین C و ویتامین A تامین کنید.

اسفناج یک سبزی همه‌کاره است، چون راه‌های زیادی برای مصرف آن وجود دارد. برای مثال، می‌توانید اسفناج را به بسیاری از غذاها از جمله سالاد، سوپ و خورشت بیفزایید یا آن را با کمی روغن زیتون، نمک و فلفل بپزید و در کنار غذا سرو کنید. همچنین می‌توانید با اضافه کردن آن به انواع اسموتی یک نوشیدنی لاغرکننده و چربی‌سوز داشته باشید.

چربی سوز سبزیجات

۷. لوبیا سبز

چربی سوز سبزیجات، یک لیوان لوبیا سبز پخته‌شده حاوی ۳/۸ گرم فیبر و ۳۷ کالری انرژی است. بنابراین خوردن این سبزی کم‌کالری کمک بزرگی به کاهش وزن می‌کند.

به یاد داشته باشید که کنسرو لوبیا سبز اغلب سرشار از سدیم (نمک) است که می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. بنابراین توصیه می‌شود لوبیا سبز کنسروی را با آب بشویید و سپس داخل آبکش بریزید یا از انواع کم‌سدیم آن استفاده کنید.

۸. سیب‌زمینی شیرین

در یک عدد سیب‌زمینی شیرین متوسط ۳/۸ گرم فیبر و ۱۰۳ کالری انرژی یافت می‌شود. سیب‌زمینی شیرین نسبت به بسیاری از سبزیجات کربوهیدرات بیشتری دارد و به همین دلیل ممکن است در نگاه‌ی اول برای کاهش وزن گزینه‌ی مناسبی به نظر نرسد. اما اگر هدف شما کاهش وزن با مصرف سبزیجات است، می‌توانید از آن در حد اعتدال استفاده کنید.

چربی سوز سبزیجات، سیب‌زمینی شیرین حاوی کاروتنوئیدها و ترکیبات مفید دیگری است که به مبارزه با التهاب، حمایت از سلامت قلب، بهبود عملکرد شناختی و پیشگیری از سرطان کمک می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که عصاره‌‌ی کاروتنوئیدی به دست آمده از سیب‌زمینی شیرین از تجمع چربی جلوگیری می‌کند، سرعت افزایش وزن را کاهش می‌دهد و سطح تری‌گلیسیرید خون را در محدوده‌ی طبیعی نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: این 5 دمنوش گیاهی برای لاغری شکم و پهلوها معجزه می کنند + طرز تهیه و نحوه مصرف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − سه =

دکمه بازگشت به بالا