;
زندگیکودک و مادر

مواد غذایی سقط جنین: در اوایل بارداری به این ۲۰ غذا لب نزنید

مواد غذایی سقط جنین: برای یک زن باردار داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی با مقدار زیادی میوه و سبزیجات بسیار مهم است. با این حال، مواد غذایی خاصی مانند آناناس، تخم مرغ، ماهی غنی از جیوه و الکل… نباید مصرف شوند. زیرا این مواد غذایی می توانند باعث سقط جنین شوند، به خصوص در سه ماهه اول بارداری. بنابراین، اجتناب از مصرف غذاهای خاص در دوران بارداری برای جلوگیری از سقط جنین ضروری است. در بخش خانواده و زناشویی چشمک، ۲۰ مواد غذایی که باعث سقط جنین می شود، معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: بارداری: آیا رابطه جنسی در دوران بارداری و پس از آن بی خطر است؟

۲۰ مواد غذایی که باعث سقط جنین می شود

۱.آناناس

مواد غذایی سقط جنین، آناناس حاوی بروملین است که دهانه رحم را نرم می کند و انقباضات نابهنگام زایمان را شروع می کند و منجر به سقط جنین می شود. زنان باردار می توانند در مراحل اولیه بارداری مقدار متوسطی از آناناس مصرف کنند. زمانی که آناناس به مقدار زیاد (۷ تا ۱۰ میوه کامل) مصرف شود، ممکن است باعث خونریزی شود. به خاطر داشته باشید که برای سوالات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

۲.دانه کنجد

مواد غذایی سقط جنین، زنان باردار باید دانه کنجد را به مقدار کم مصرف کنند. دانه‌های کنجد، چه کنجد سیاه یا سفید، وقتی همراه با عسل مصرف شوند، می‌توانند در اوایل بارداری مشکل ایجاد کنند.

۳.جگر حیوانات

مواد غذایی سقط جنین، جگر حیوانات مملو از ویتامین A است، بنابراین مصرف دو بار در ماه آنچنان مضر نیست و باعث سقط جنین نمی شود. اما اگر در مقادیر زیاد توسط زنان باردار مصرف شود، باعث تجمع تدریجی رتینول می شود که ممکن است بر سلامت کودک تأثیر منفی بگذارد.

۴.آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل فواید بی‌شماری برای سلامتی شناخته شده است. مواردی وجود دارد که زنان باردار عمدا آلوئه ورا را در دوران بارداری مصرف می کنند. این کار اشتباهی است زیرا آلوئه ورا از آنتراکینون ها تشکیل شده است، نوعی ملین که باعث انقباضات رحم و خونریزی لگن می شود. این به نوبه خود منجر به سقط جنین می شود. گفته می شود، ژل آلوئه ورا، هنگامی که روی صورت استفاده می شود، در دوران بارداری خطرناک نیست.

مواد غذایی سقط جنین

۵.چوب طبل

مواد غذایی سقط جنین، زنان باید در مصرف دمنوش در دوران بارداری احتیاط کنند. این شامل آلفا سیتوسترول است که برای بارداری مضر است. از آنجایی که چوب طبل سرشار از آهن، پتاسیم و ویتامین است، می توان آن را به مقدار محدود مصرف کرد.

بیشتر بخوانید: دوران بارداری: ۱۳ بهترین مواد غذایی برای مادر و کودک

۶.محصولات لبنی خام

شیر پاستوریزه نشده و انواع پنیر گورگونزولا، موزارلا، فتا و بری دارای باکتری های ناقل بیماری مانند لیستریا مونوسیتوژنز هستند که می تواند برای بارداری مضر باشد. مصرف چنین محصولات لبنی می تواند منجر به عوارض بارداری شود.

۷.کافئین

طبق تحقیقات، کافئین، زمانی که در حد متعادل مصرف شود، در دوران بارداری کاملا بی خطر است. با این حال، توصیه می شود که زنان باردار محدودیت را رعایت کنند، زیرا افزایش سطح کافئین در دوران بارداری می تواند منجر به سقط جنین یا وزن کم نوزاد شود. علاوه بر این، کافئین دارای اثر مدر خفیف است، بنابراین باید در مقادیر محدود مصرف شود. کافئین نه تنها در قهوه، بلکه در چای، شکلات ها و برخی نوشیدنی های انرژی زا نیز وجود دارد.

۸.ماهی غنی از جیوه

مواد غذایی سقط جنین، زنان باردار در مصرف ماهی مراقب باشند. از انواعی که محتوای جیوه بالایی دارند مانند شاه خال مخالی، نارنجی رافی، مارلین، کوسه، کاشی، اره ماهی و ماهی تن پرهیز کنید. مصرف بیش از حد جیوه می تواند بر رشد مغز و سیستم عصبی کودک تأثیر منفی بگذارد.

۹.گیاهان

اکثر متخصصان توصیه می کنند از مصرف گیاهان در دوران بارداری خودداری کنید. گیاهان حاوی استروئید می توانند بر رشد کودک در دوران بارداری تأثیر منفی بگذارند. به عنوان مثال، سنتلا می تواند به کبد آسیب برساند و در نتیجه زردی شدید ایجاد کند و به مغز کودک آسیب برساند.

۱۰.هلو

هلو اگر در دوران بارداری به مقدار زیاد مصرف شود، می تواند گرمای بیش از حد در بدن ایجاد کند و منجر به خونریزی داخلی شود. علاوه بر این، زنان باردار باید قبل از خوردن، پوست هلو را جدا کنند زیرا موهای روی میوه می‌تواند باعث سوزش و خارش گلو شود.

بیشتر بخوانید: تهوع بارداری: ۷ درمان طبیعی برای حالت تهوع دوران بارداری

مواد غذایی سقط جنین

۱۱.سیب وحشی

زنان باردار باید از خوردن سیب وحشی در دوران بارداری خودداری کنند. خواص اسیدی و ترش آنها ممکن است رحم را وادار به انقباض کند و منجر به زایمان زودرس یا سقط جنین شود.

۱۲.گوشت فرآوری شده

مواد غذایی سقط جنین، مصرف گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، گوشت شکم پر، پاته، گوشت چرخ کرده، سالامی، گوشت اغذیه فروشی و فلفلی در دوران بارداری ناامن تلقی می شود. این به این دلیل است که این گوشت ها حاوی باکتری هایی مانند توکسوپلاسما گوندی، لیستریا یا سالمونلا هستند که می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند. زنان باردار باید از خوردن گوشت خام یا نیم پز پرهیز کنند زیرا باکتری های موجود می توانند باعث مشکلات شدیدی مانند سقط جنین، زایمان زودرس یا مرده زایی شوند. بنابراین، ضروری است که گوشت را به درستی بپزید و قبل از مصرف آن را کاملاً گرم کنید.

۱۳.تخم مرغ و مرغ

در مصرف تخم مرغ و فرآورده های مرغ در دوران بارداری باید احتیاط کرد. به این دلیل که تخم مرغ حامل باکتری سالمونلا است که می تواند منجر به مشکلاتی مانند مسمومیت غذایی، اسهال، تب، درد روده و حتی سقط جنین شود. تخم مرغ ها را کاملا بپزید تا سفیده و زرده جامد شوند. این به کشتن باکتری ها کمک می کند. همچنین زنان باردار باید از مصرف بادمجان، سس مایونز خانگی، موس، سوفله و اسموتی های حاوی تخم مرغ خام خودداری کنند.

۱۴.سبزیجات شسته نشده و پوست کنده

مواد غذایی سقط جنین، سبزیجات برگ سبز برای زنان باردار مفید هستند. اما سبزیجات خام یا شسته نشده دارای توکسوپلاسما گوندی هستند، یک انگل رایج که باعث توکسوپلاسموز می شود. یک زن باردار در صورت ابتلا می تواند آن را به فرزند متولد نشده خود منتقل کند. بنابراین، ضروری است که سبزیجات را قبل از مصرف در آب نمک تمیز خیس کنید و زیر آب جاری بشویید. زنان باردار باید سبزی ها را بشویید، پوست بگیرید و خوب بپزید.

۱۵.غذاهای دریایی

بیشتر غذاهای دریایی مانند صدف، ساشیمی، سوشی و میگو ممکن است با لیستریا آلوده باشند که می تواند منجر به مشکلات بارداری مانند زایمان زودرس یا سقط جنین شود. توصیه می شود فقط غذاهای دریایی خوب پخته مصرف کنید. اگر در یک رستوران ژاپنی غذا می خورید، مراقب باشید زیرا ممکن است غذاهای دریایی خام باشند.

بیشتر بخوانید: ۹ فایده شگفت انگیز انبه برای مادر و کودک در دوران بارداری!

۱۶.ادویه جات ترشی جات

ادویه ها به غذاها طعم می بخشند. اما بهتر است از مصرف برخی ادویه ها مانند شنبلیله، آسافوتیدا، سیر، گلپر و نعناع در دوران بارداری اجتناب شود. این ادویه ها می توانند رحم را تحریک کرده و منجر به انقباضات، زایمان زودرس و سقط جنین شوند. آنها همچنین ممکن است باعث رقیق شدن خون و خونریزی در دوران بارداری شوند.

مواد غذایی سقط جنین

۱۷.سیب زمینی جوانه زده

مواد غذایی سقط جنین، وقتی سیب زمینی ها برای مدت طولانی بدون استفاده بمانند، جوانه های سبز کمی ایجاد می کنند. استفاده از چنین سیب زمینی هایی برای زنان باردار مضر است. سیب زمینی جوانه زده حاوی سولانین است که می تواند رشد جنین را مختل کند.

۱۸.جوانه خام

جوانه های خام مانند شبدر، یونجه، تربچه و جوانه ماش حامل سالمونلا هستند. گفته می شود، جوانه های پخته شده می توانند با خیال راحت توسط زنان باردار مصرف شوند.

۱۹.الکل

مواد غذایی سقط جنین، زنانی که الکل مصرف می کنند ممکن است پس از باردار شدن مجبور به ترک آن شوند. الکل بر رشد مغز جنین تأثیر منفی می گذارد. در عین حال احتمال سقط جنین و مرده زایی را افزایش می دهد. حتی مقدار کمی ممکن است منجر به تولد نوزادی با ناهنجاری‌های صورت، نقص‌های قلبی و ناتوانی‌های ذهنی شود.

۲۰.غذاهای ناسالم

غذاهای ناسالم هیچ گونه مواد مغذی ندارد، بلکه کالری، چربی و قند بالایی دارند. مصرف بیش از حد قند در دوران بارداری با دیابت بارداری، افزایش وزن و بیماری های قلبی مرتبط است. همچنین می تواند احتمال اضافه وزن نوزاد را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: ضررهای تک فرزندی: تک فرزندی با دنیای کودک چه می کند؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا