;
ریپورتاژ آگهی

از باستان تا معاصر با دنیای هنر و آرامش آن

از باستان تا معاصر با دنیای هنر و آرامش آن

هنر، خلق اثری است که از خلاقیت و احساسات خالق خود سخن می گوید. هنر مصادیق گوناگونی دارد و به شکل های مختلفی نشان داده می شود. هنر گاهی در یک شعر خود را بروز می دهد و گاهی در یک نقاشی، اما برای هنر نمی توان مصداق واحدی را درنظر گرفت. هنر در دوره های گوناگون حیات بشر نام های مختلفی به خود گرفته است و این گویای همان مصادیق هنر است که بسیار متنوع است.

امروزه هنر بیش از هر دوره ای خود را با شکل های گوناگون معرفی می کند و هر روز شاهد طیف وسیعی از آثاری هستیم که با نام هنر، عرضه اندام می کنند. هنر آشپزی، هنر نقاشی، هنر آرایشگری، هنر قصه گویی و غیره.

در این مقاله می خواهیم درباره هنر صحبت کنیم و بیشتر به هنرهای مرتبط با دنیای کودکان بپردازیم. اگر شما هم به هنر علاقه مند هستید می توانید تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

علاقه به هنر در میان مردم از گذشته تا امروز

علت گرایش بشر به هنر تنها مربوط به ایجاد یک اثر هنری نیست. انسان ها به همان اندازه که دوست دارند کارهای هنری را انجام دهند و از خلق آن لذت ببرند، به همان اندازه نیز دوست دارند که کارهای هنری را ببینند، بشنوند و از آن ها بهره ببرند. علاقه به دیدن کارهای هنری برخلاف انجام کارهای هنری در ذات همه انسان ها وجود دارد و کاملاً غریزی است. در واقع این ویژگی هنر و زیبایی آن است که آرامش و لذتی را در انسان ایجاد می کند که ناخواسته بیننده و شنونده را مجذوب خود می کند. خاصیتی که در دیدن و شنیدن آثار هنری وجود دارد، باعث می شود که ببیننده و شنونده حتی در صورت ناآشنایی کامل با هنر نیز از آن لذت ببرد.

برترین آثار هنری خلق شده کدام اند؟

معمولاً در میان هنرمندان و هنردوستان از هنرهای هفت گانه بسیار سخن به میان می آید. این هنرهای هفت گانه شامل موسیقی، حرکات نمایشی، هنرهای ترسیمی، هنرهای تجسمی، ادبیات، هنرنمایشی و سینما است. هنرهای هفت گانه اگرچه به عنوان اصلی ترین آثار هنری شناخته می شوند اما هر کدام به عنوان ریشه ای هستند که دارای شاخه های مختلف هنری اند. بسیاری از فعالیت هایی که امروزه به عنوان کارهای هنری در میان مردم رواج دارند را می توان در این گروه هنرهای هفت گانه مشاهده نمود اما فعالیت هایی نیز وجود دارد که با تعریف سنتی هنر مطابقت ندارند اما هنر خلاقانه ای هستند. بنابراین هنر می تواند براساس تعریف سنتی خود از آثار هنری باارزشی همچون نقاشی ون گوگ تشکیل شود و یا با تعریف عام خود، هنر یک آشپز و یا یک آرایشگر را در دل خود جای دهد؛ اما در همه این تعاریف برترین آثار هنری از احساسات و تخیل و ذوق هنری سازنده سرچشمه می گیرند.

اثار هنری معروف

هنر در میان ایرانیان

ایران یکی از غنی ترین کشورها از نظر آثار هنری است. قدمت آثار هنری در ایران به سالیان دور و هزاران سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. معروف ترین آثار هنری ایران، هنر سفالگری، قالی بافی و موسیقی است، اما هنر ایرانی تنها به این موارد محدود نمی شود. باستان شناسی از جمله رشته های کاشف هنر ایرانی است و شاید به این دلیل، هنر سفالگری در میان هنرهای قدیمی ایران بیشتر شناخته شده است. هنر در ایران در همه دوران های تاریخی و حکومتی رونق داشته و براساس شرایط زمانی خود، به شکل های گوناگونی بروز پیدا کرده است.

هنر در ایران باستان

هنر در ایران باستان به دوران عصر حجر و غارنشینی می رسد. در این دوره بیشترین آثار هنری در قالب سنگ نوشته و نقاشی بر روی دیوار غارها باقی مانده است. اگرچه دراین دوران انسان های اولیه نمی توانستند حرف بزنند و یا بنویسند؛ اما انتقال مفاهیم به صورت نقاشی انجام می شده و تمام آثاری که از این دوران بر جای مانده است نیز با رمزگشایی های صورت گرفته توسط باستان شناسان گویای این حقیقت است.

پس از نقاشی، مجسمه سازی و پیکرتراشی اصلی ترین هنر در نزد ایرانیان باستان بوده که ظروف و ابزار و تندیس های انسانی و حیوانی به جای مانده از آن ها کمک بسیاری به کشف ایران باستان و تاریخ این دوره کرده است. ترکیب هنر غالب ایران باستان تا دوران اسلام و ورود اعراب به کشور تقریباً وجود دارد و پس از آن دستخوش تغییراتی می شود که هنر ایران را وارد مرحله جدیدی از حیات خود می کند.

هنر در ایران پس از اسلام

همانطور که گفته شد، پس از ورود اسلام به ایران، هنر وارد دوره ای جدید می شود و بیشترین نمود اسلام در فرهنگ جامعه ایران در هنر آن بروز پیدا می کند. ازاین دوران با هنر اسلامی روبرو می شویم، هنری که می توان آن را در تمام قلمرو اسلام و کشورهای مسلمان که تحت لوای حکومت اسلامی اداره می شدند، مشاهده کنیم.

هنر اسلامی – ایرانی جلوه ای جدید از هنر را در میان ایرانیان به نمایش می گذارد که رنگ و بوی مذهب و قومیت ایرانی دارد. هنرهایی مانند پیکرتراشی دچار رکود می شوند و هنرهایی مانند معماری مساجد و خوشنویسی رونق بسیاری پیدا می کنند. هنر ایرانی – اسلامی همزمان با فراز و نشیب های طولانی خود در طول قرن های متمادی و جنگ های بسیار همچنان پابرجا می ماند و گاهی ایرانی بودن و گاهی اسلامی بودن در آن جلوه بیشتری پیدا می کند.

هنرهای اسلامی ایرانی

هنرهای اسلامی – ایرانی

همانگونه که پیش تر بیان شد، هنرهایی که پس از ورود اسلام در ایران رونق زیادی پیدا کردند شامل معماری و خوشنویسی می شوند. معماری در طراحی مساجد و مکان های مذهبی و خوشنویسی در کتابت قرآن و کتب دینی به کار برده می شوند؛ اما همچنان هنرهایی که سال ها در میان ایرانیان رونق داشته، هم پای هنرهای اسلامی ادامه پیدا می کنند. هنرهای نمایشی از جمله هنرهایی است که رنگ و بوی ایرانی و اسلامی آن به خوبی با یکدیگر ترکیب شده است. پرده خوانی و یا شاهنامه خوانی که ازهنرهای اصیل ایرانی است با تعزیه خوانی همراه می شود و قشنگ ترین لحظات را برای کودکان رقم می زند.

پرده خوانی نمونه ای از روایت قصه کودکانه به شکل سنتی است که از گذشته های دور در فرهنگ ایرانی وجود داشته و امروزه انیمیشن جایگزین خوبی برای پرده خوانی محسوب می شود. از هیجان انگیزترین انیمیشن های کودکانه، قصه شنگول و منگول است که همه کودکان و بزرگسالان از شنیدن آن خاطره دارند. قصه های کهن از کتاب داستان های کودکانه ایران باستان، مانند حکایت های سعدی و یا کتاب فاخر کلیله و دمنه به صورت پرده خوانی در طول نسل ها برای کودکان روایت می شدند و کودکان نیز با اشتیاق و علاقه به این داستان های زیبای کودکانه گوش می دادند. شاید اگر از والدین و یا پدربزرگ و مادربزرگ های خود بپرسید از خاظرات شیرین پره خوانی و حکایت های آن دوران بیشتر برایتان بگویند.

شنیدن قصه های کودکانه، هنری آموزنده و لذتبخش برای کودکان

خواندن و شنیدن قصه های کودکانه زیباترین بخش از دنیای کودکانه است که برای سرگرم شدن و بازی کودکان استفاده می شود. قصه کودکانه در دنیای تاریک قبل از خواب کودکان در حکم لالایی کودکانه ای است که پدر و مادرها برای آرام شدن و به خواب رفتن کودکان می خوانند. علاوه بر جنبه آرام بخش بودن، قصه کودکانه علاوه بر خواباندن، ابزاری آموزشی در دست والدین است که برای انتقال پیام ها و آموزش های اخلاقی، درسی و زندگی اجتماعی برای کودکان استفاده می شود.

داستان نوستالوژی قصه شنگول و منگول یکی از انواع قصه کودکانه ای است که جنبه آموزشی آن بسیار مورد اهمیت است. هنر قصه خوانی از آن دسته هنرهایی است که شاید در تعریف سنتی هنر گنجانده نشود اما امروزه طرفداران زیادی دارد و در کنار نویسندگی و شعرگویی در گروه هنر ادبی قرار می گیرد. برای آشنایی بیشتر با قصه ها و داستان های کودکانه و لالایی کودکانه و خواندن زیباترین آثار هنری در این زمینه می توانید ما را وبسایت وولک به نشانی اینترنتی https://www.voolak.com دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا