;
سلامت

این گیاه برای درمان کلسترول بالا و فشار خون معجزه می کند+نحوه مصرف

خواص درمانی خرفه: خرفه یک گیاه علفی یک ساله است که آبدار با طعمی شیرین و ترش است. گیاه خرفه شامل برگ‌ها، ساقه‌ها، گل‌ها و دانه‌ها خوراکی است و به صورت گسترده در اروپا، آسیا، خاور میانه و آفریقا مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص خرفه برای سلامتی فراوان است و این خواص را مدیون مواد مغذی فراوان خود است. خرفه حاوی مقادیر بالای امگا۳، فیبر، ویتامین B، C ، A ، آهن، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، منگنز و مس است. خواص درمانی خرفه برای سلامتی بدن فراوان است که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: سفید شدن دندان: جرم گیری و سفید شدن دندان با ۱۲ روش خانگی آسان!

خواص درمانی خرفه

طبع خرفه در طب سنتی و طب اسلامی سرد و خشک در نظر گرفته می‌شود. خرفه دارای امگا۳ است و از همین رو موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و تصلب شرائین می‌شود. خرفه با داشتن مس و آهن با کم خونی مبارزه کرده و موجب تحریک تولید گلبول‌های قرمز می‌شود. از دیگر خواص خرفه در طب اسلامی می‌توان به تاثیر خرفه در کاهش وزن و دستیابی به تناسب اندام اشاره کرد. قرار دادن خرفه در رژیم غذایی کودکان به دلیل وجود امگا۳ می‌تواند علائم اختلال رشد مثل اوتیسم و بیش فعالی را کاهش دهد.

از سبزی خرفه برای گیاه خرفه برای درمان اسهال خونی، خونریزی دستگاه گوارش و حتی بواسیر د طب سنتی چینی استفاده می‌شود. همچنین خرفه موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. تقویت بینایی و جلوگیری از بروز آب مروارید از دیگر خواص خرفه است. خرفه حاوی کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز است که با داشتن این مواد معدنی موجب التیام استخوان‌ها شده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ گیاه شگفت انگیز که برای درمان کم خونی معجزه می کند!

مزیت خرفه برای رحم

یکی از خواص خرفه کم کردن مدت زمان و مقدار خون‌ریزی رحم است. خرفه به دلیل اینکه می‌تواند از خون‌ریزی رحم جلوگیری کند از دانه‌های آن می‌توان در بانوان در مدت قاعدگی برای جلوگیری از خون‌ریزی شدید استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی مفید برای قلب | مصرف این مواد غذایی، سلامت قلب شما را تضمین می کند!

خواص درمانی خرفه

مفید برای کبد

یکی از خواص خرفه این است که تخم خرفه خاصیت ضد کرم دارد و می‌تواند بیماری‌های کبد را درمان کند. متخصصان طب سنتی بر این باورند که برای تسکین مشکلات کبد می‌توان از برگ و ساقه سبزی خرفه استفاده کرد‌. برگ‌های خرفه برای افزایش و بهبود عملکرد کبد بسیار مفید و موثر هستند.

شاید بپسندید: این نوشیدنی خوشمزه گیاهی، کبد و روده را به طور کامل پاکسازی می کند+طرز تهیه و مصرف

درمان دیابت

خرفه یکی از بهترین گیاهان دارویی برای دیابت است. از خواص خرفه می‌توان به تنظیم قند خون افراد دیابتی و کاهش تشنگی در آن‌ها اشاره کرد. طبق تحقیقات و مطالعات اثر هیپوگلایسمیک پلی ساکاریدهای موجود در خرفه ثابت شده است. دانه‌های خرفه برای بیماران مبتلا به دیابت نوع دو تاثیر قوی‌‌تری در کاهش گلوکز ناشتا پلاسما و سطح سرمی انسولین نسبت به متفورمین دارند. دانه‌های خرفه با تاثیر بر ترشح انسولین به واسطه بستن کانال‌های K+/ATP و تأثیر بر دپولاریزاسیون غشا و ورود کلسیم موجب کاهش سطح قند خون می‌شوند.

همچنین خرفه می‌تواند موجب افزایش سطح GLP-1 (پپتید شبیه گلوبین-یک) شود که این GLP-1 از سلول‌های L روده‌است، ترشح می‌شود و از عملکرد‌های آن می‌توان به تقویت عملکرد سلول‌های بتا پانکراس، تنظیم ترشح انسولین و ممانعت از رهایی گلوکاگون اشاره کرد. بنابراین یکی دیگر از روش‌هایی که سبزی خرفه می‌تواند بر تنظیم سطح قند خون موثر باشد افزایش سطح GLP-1 است. از سبزی خرفه می‌توانید در تهیه انواع سوپ و سالاد استفاده کنید. همچنین دانه و تخم خرفه برای پخت شیرینی‌های رژیمی نیز کاربرد دارد.

جالب خواهد بود: درمان گرفتگی رگهای قلب با ۱۲ خوراکی خوشمزه و طبیعی!

بیشتر بخوانید: این گروه خونی بیشتر از بقیه آلزایمر و زوال عقل می گیرند!

خواص درمانی خرفه در بارداری

خرفه یک گیاه قاعده آور است و موجب تشدید تداخلات رحمی می‌شود از همین رو به خانم‌های باردار توصیه می‌شود تا از مصرف گیاه خرفه پرهیز کنند، زیرا ممکن است موجب سقط جنین شود.

شاید بپسندید: این میوه علاوه بر تنظیم فشار خون، مانع از پوکی استخوان می شود!

احتمالا بپسندید: جو دو سر را به این روش مصرف کنید تا شکم تخت داشته باشید + ۸ خواص بی نظیر آن

خواص درمانی خرفه

مفید برای مو

یکی دیگر از خواص خرفه کمک به جلوگیری از ریزش مو است. خرفه منبعی غنی از آهن است و با داشتن آهن می‌تواند سرعت ریزش مو‌ها را کاهش داده و از بروز طاسی مردانه ممانعت کند. خرفه حاوی آنتی اکسیدان‌های پرنفوذی است که از رسیدن آسیب به موهای حساس و شکننده جلوگیری می‌کنند و تاثیرات منفی و مضر رنگ مو و رنگساژ مو را کاهش می‌دهد و از موها محافظت می‌کند.

احتمالا بپسندید: این ترکیب گیاهی سیستم ایمنی شما را مثل فولاد تقویت می کند+ نحوه تهیه و مصرف

جالب خواهد بود: برای پاکسازی و درمان کبد چرب، این دمنوش ها معجزه می کنند+نحوه تهیه و مصرف

خواص درمانی خرفه برای پوست

یکی دیگر از خواص درمانی خرفه، درمان و رفع مشکلات پوستی است. برگ‌های گیاه خرفه حاوی ویتامین A هستند و به همین علت می‌توان از خرفه به عنوان یک گیاه دارویی با خاصیت طبیعی ضد التهاب یاد کرد که می‌تواند موجب رفع و درمان لک، جوش و آکنه پوست شود. گیاه خرفه همچنین می‌‌تواند موجب درمان چین و چروک پوست شده و به پوست طراوت وشادابی ببخشد. همچنین برای درمان التهاب ناشی از نیش زنبور عسل و گزش مار از خرفه به صورت موضعی استفاده کرد.

شاید بپسندید: درمان درد میگرنی ها با تغییر یک عادت غذایی!

احتمالا بپسندید: درمان سوزش معده با ۶ نوشیدنی خانگی خوشمزه!

خرفه برای پوست

مفید برای معده

از دیگر خواص خرفه می‌توان به این مورد اشاره کرد که مصرف گیاه خرفه به صورت خام و یا پخته می‌تواند برای درمان و رفع رفلاکس معده ( ترش کردن معده)، درمان سوزش گلو و همچنین درمان زخم معده موثر و مفید خواهد بود.

شاید بپسندید: پاکسازی کیسه صفرا با ۷ نوشیدنی خانگی!

بیشتر بخوانید: خواص سنجد از درمان کبد چرب تا حفظ سلامت عمومی بدن!

کم خونی

برگ‌های خرفه می‌تواند موجب کاهش فشار خون بالا شوند. خرفه حاوی اسیدچرب امگا۳ است، امگا۳ چربی است که در ماهی یافت می‌شود و موجب کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود. گیاه خرفه جزء گیاهان ضد سرطان و ضد فشار خون است. خرفه حاوی مقادیر بالای ویتامین C است که این ویتامین نیز از عوامل ضد اکسید کننده‌ها و ضد عوامل سرطان زا است.

احتمالا بپسندید: با این نوشیدنی های سرشار از آهن، کم خونی خود را جبران کنید!

شاید بپسندید: خواص کلم: این دلایل مهم باعث می شود که کلم را دوست داشته باشید!

خواص ترکیب عسل و خرفه

از عسل در درمان فشار خون، کم‌خونی، سرفه، ناراحتی‌های گلو و سینه استفاده می‌شود. از دیگر فواید این عسل کمک به جذب بهتر مواد غذایی، تقویت دستگاه گوارش و درمان مشکلات جهاز هاضمه است. عسل خرفه تاثیر مهمی در تقویت معده و حافظه دارد. از دیگر خواص عسل خرفه می‌توان به جلوگیری از عفونت در سراسر بدن و تسکین سیستم ایمنی بدن و داشتن خاصیت ضد میکروبی آن اشاره کرد. عسل خرفه انرژی‌زا است و موجب تقویت بدن شده و خون را نیز تصفیه می‌کند. مصرف دو قاشق غذاخوری به صورت روزانه از عسل خرفه می‌تواند به روند بهبود و تصفیه خون کمک کند.

اسیدهای چرب امگا 3

اگرچه خرفه به طور کلی چربی کمی دارد، بیشتر آن چربی از اسیدهای چرب تشکیل شده است. اسیدهای چرب برای انسان ضروری هستند، اما ما خودمان نمی توانیم آنها را تولید کنیم. بنابراین، ما باید آنها را از غذای رژیمی خود دریافت کنیم. خرفه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که می تواند به پیشگیری از بیماری های قلبی و سکته کمک کند. خرفه اسیدهای چرب بیشتری نسبت به هر سبزی برگ سبز دیگری دارد، که آن را به انتخابی عالی برای دریافت امگا 3 ضروری تبدیل می کند.

شاید بپسندید: خوراکی های کاهش دهنده قند خون | مواد غذایی با شاخص گلیسمی پائین!

خرفه ممکن است به آسم کمک کند

یک مطالعه نشان داد که خرفه به درمان آسم کمک می کند. در مقایسه با درمان های معمولی، خرفه منجر به بهبود عملکرد ریوی در بیماران مبتلا به آسم شد. اگرچه این فقط یک مطالعه است، اما نتایج امیدوارکننده است!

خواص خرفه برای لاغری

یکی دیگر از خواص خرفه تاثیر آن در کاهش وزن سریع و لاغری است. خرفه دارای کالری بسیاری کمی است و برای قرار گرفتن در رژیم‌ لاغری ماده غذایی بسیار مناسبی است. خرفه علاوه بر کم کالری بودن سرشار از مواد مغذی و فیبر است. فیبر موجود در خرفه موجب کاهش اشتها و در نتیجه جلوگیری از پر خوری و کم کردن کالری مصرفی می‌شود و از این طریق به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. خرفه حجم زیادی از معده را پر می‌کند و از اضافه وزن جلوگیری می‌کند. برای بهره‌مندی از این خواص می‌توانید از دمنوش خرفه تهیه شده با خرفه خشک استفاده کنید.

با وجود آنکه خرفه در لاغری تاثیر دارد، اما نمی‌توان تنها با مصرف این سبزی به وزن ایده آل رسید؛ به همین دلیل نیاز است که از یک رژیم لاغری اصولی پیروی کنید. یک رژیم لاغری اصولی نه‌تنها به رژیم غذایی شما توجه می‌کند، بلکه به شما ورزش مناسب و تحرک نیز ارائه می‌دهد که بتوانید وزن خود را کاهش دهید و در کنار آن، سلامتی خود را حفظ نمایید.

طریقه مصرف سبزی خرفه

از سبزی خرفه می‌توان در پخت و پز استفاده کرد. سبزی خرفه را می‌توان برای پخت سوپ‌ها، خورش‌ها و تهیه سالا‌د‌ها مورد استفاده قرار داد. اضافه کردن خرفه به خوراک گوشت می‌تواند طعم بهتری را به گوشت دهد. از دیگر روش‌های استفاده از خرفه افزودن این سبزی به خمیر و تهیه نان‌های خوش طعم است. از خرفه می‌توان عسل خرفه، دمنوش لاغری خرفه و چای خرفه نیز تهیه کرد.علاوه بر استفاده از گیاه خرفه در پخت و پز، طب سنتی از خرفه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کند.

خرفه

مضرات خرفه

سبزی خرفه در کنار خواص و فواید بی‌نظیری که برای بدن دارد، مضراتی نیز ممکن است داشته باشد. خرفه حاوی اگزالات است و به دلیل داشتن اگزالات ممکن است موجب بروز سنگ کلیه شود و به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند از مصرف خرفه پرهیز کنند زیرا ممکن است سبب تشدید سنگ کلیه شود. از دیگر عوارضی که اگزالات می‌تواند سبب شود جلوگیری از جذب مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است.

برای از بین بردن اگزالات موجود در سبزی خرفه می‌توانید آن را با ماست مصرف کنید و راه دیگر برای از بین بردن اگزالات موجود در خرفه، جوشاندن سبزی خرفه نیز راه مناسبی است. همچنین با توجه به خاصیت قاعده‌آوری خرفه مصرف آن برای خانم‌های باردار مضر است و خطر سقط جنین وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا