;
دنیای مدآرایش و زیبایی

۱۰ علت سفید شدن مو + ۶ راه جلوگیری از سفید شدن آن

سفیدی مو یکی از گیج کننده ترین عوارض زندگی مدرن است. هیچ چیز با وحشتی که هنگام ظاهر شدن اولین تار سفید موی خود احساس می کنید، قابل مقایسه نیست. موهای سفید با روند پیری مرتبط است. با این حال، تشخیص آن در اواسط دهه سی یا اوایل دهه بیست، افسرده کننده است. در واقع موهای سفید و خاکستری نتیجه از بین رفتن رنگدانه های مو هستند. سفیدی مو زمانی اتفاق می افتد که رنگدانه مو به میزان قابل توجهی کاهش یابد. وقتی رنگدانه ای در دسترس نباشد کاملا سفید می شود. متاسفانه علت اصلی این وضعیت هنوز ناشناخته است. در بخش آرایش و زیبایی چشمک به علت سفیدن شدن مو و راه های جلوگیری از آن پرداخته شده است.

چه چیزی باعث سفیدی مو می شود؟

رشد مو زمانی اتفاق می افتد که سلول های قدیمی به دلیل تولید سلول های جدید توسط فولیکول های مو به بیرون رانده می شوند. در سه مرحله رشد (آناژن)، توقف (کاتاژن) و استراحت (تلوژن) رخ می‌دهد. در طول دوره استراحت، موهای شما به طول عمر خود می رسد و می ریزد و یک تار جدید به جای آن رشد می کند. رنگ مو توسط ملانین تولید می شود. رنگدانه در مو، برخلاف پوست، پیوسته نیست. مو در مرحله آناژن به طور فعال رنگدانه می شود. رنگدانه در فاز کاتاژن کاهش می یابد و در فاز تلوژن وجود ندارد. با افزایش سن، مقدار رنگدانه ای که به هر تار مو تزریق می شود کاهش می یابد و به همین دلیل خاکستری و در نهایت سفید می شود.

بیشتر بخوانید:  6 مهمترین روش‌های نگهداری از موهای رنگ شده که اکثراً از آنها غافلند!

۱۰ دلیل سفید شدن مو

۱.ژن

ژن‌ها عامل اصلی تعیین رنگدانه‌های موهای شما هستند. برای برخی افراد، حتی قبل از ۲۰ سالگی نیز ممکن است این اتفاق بیفتد. برای برخی دیگر، اولین رشته های سفید نسبتا دیر ظاهر می شوند.

۲.کمبود ملانین

در بیشتر موارد، کمبود ملانین علت اصلی سفید شدن مو است. تولید ملانین به تغذیه مناسب و مکمل های پروتئینی بستگی دارد. کمبود این مواد مغذی باعث می شود ملانین به زیر سطح قابل قبول برسد.

۳.هورمون ها

علت سفیدن شدن مو، تحقیقات نشان می‌دهد که عدم تعادل در هورمون‌ها می‌تواند باعث افزایش سفیدی زودرس مو شود. اگر موهای تان سفید شد و مطمئن نیستید که عدم تعادل هورمونی دارید، لطفا با پزشک مشورت کنید.

۴.شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی زمینه‌ای می‌توانند باعث از بین رفتن رنگدانه در موهای شما شوند. PGH همچنین بیماری های خود ایمنی مانند ویتیلیگو، کم خونی خطرناک، بیماری های تیروئید و سندرم های پیری زودرس تحریک می شود.

علت سفیدن شدن مو

۵.کمبود ویتامین و مواد معدنی

کمبود آهن، ویتامین D، فولات، ویتامین B12 و سلنیوم نیز ممکن است باعث سفید شدن فولیکول های مو شود. کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک با سطوح پایین بیوتین در افرادی که سفیدی زودرس مو داشتند مشاهده شد.

بیشتر بخوانید: درمان موهای خشک و وز در آشپزخانه شما است + ۱۰ ماسک جادویی خانگی

۶.استرس

استرس عاطفی نیز در اینجا نقش دارد. مطالعات نشان داده اند که بار اکسیداتیو ناشی از استرس روانی می تواند باعث سفید شدن زودرس موها شود.

۷.مواد شیمیایی

علت سفیدن شدن مو، گاهی اوقات استفاده از شامپوهای شیمیایی، صابون، رنگ مو و غیره ممکن است مستقیما این مشکل را ایجاد کند. با این حال، می تواند ناشی از برخی عفونت های آلرژیک نیز باشد.

۸.استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو باعث سفیدی زودرس مو می شود. این به دلیل تولید بیش از حد اکسیدان ها در بدن ایجاد می شود که تحت تأثیر عوامل بیرونی مانند اشعه ماوراء بنفش (UV)، آلودگی، عوامل احساسی یا علل التهابی نیز قرار دارند.

۹.سیگار کشیدن

مطالعات نشان داده است که سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی سفید شدن زودرس موها است. سیگار باعث آسیب گونه های اکسیژن فعال به ملانوسیت های فولیکول مو می شود که منجر به سفیدی زودرس می شود.

۱۰.پراکسید هیدروژن

فولیکول‌های مو مقدار کمی پراکسید هیدروژن تولید می‌کنند که به مرور زمان روی ساقه‌های مو انباشته می‌شود. انباشته شدن آن در نهایت باعث سفید شدن مو می شود. از بین بردن این تجمع ممکن است به موهای شما کمک کند تا رنگ طبیعی خود را بازیابند.

بیشتر بخوانید: 6 بهترین دستورالعمل ماسک خانگی برای ترمیم موهای آسیب دیده!

علت سفیدن شدن مو

نکاتی برای کاهش سفیدی مو

۱.مصرف ویتامین B12 را افزایش دهید

موهای شما ممکن است به دلیل کمبود ویتامین B12 سفید شود. در این صورت، معکوس کردن روند خاکستری شدن می تواند به سادگی مصرف مقادیر کافی ویتامین باشد. کمبود ویتامین B12 باعث کم خونی خطرناک می شود و از دست دادن رنگدانه موهای شما یکی از علائم این بیماری است. این شرایط قابل برگشت است، با حفظ یک رژیم غذایی متعادل که مقادیر مناسبی از ویتامین را به شما می دهد.

۲.مصرف ویتامین B5 را افزایش دهید

علت سفیدن شدن مو، ویتامین B5 به جلوگیری از شروع زودهنگام سفید شدن مو و بازگرداندن رنگ طبیعی آن کمک می کند. همچنین به رشد مو کمک می کند، به موها رطوبت مناسب می دهد و دارای خواص ضد التهابی است. از غذاهای غنی از ویتامین B5 مانند قارچ، جگر گاو، تخم مرغ، غلات کامل، کلم بروکلی، تخمه آفتابگردان و غیره استفاده کنید.

۳.سطح تیروئید را کنترل کنید

غده تیروئید بر تمام عملکردهای حیاتی بدن تأثیر می گذارد. کم کاری تیروئید یا پر کاری تیروئید می تواند منجر به سفیدی زودرس مو شود. لازم است سطح تیروئید خود را کنترل کنید تا متوجه شوید که آیا باعث از بین رفتن رنگدانه در موهای شما می شود یا خیر. کم کاری تیروئید یک بیماری مزمن جدی است و ممکن است نیاز به مکمل های هورمونی داشته باشد. برخی غذاها می توانند در عملکرد غده تیروئید شما اختلال ایجاد کنند. برای این که سطح تیروئید خود را کنترل کنید، رژیم غذایی خود را حفظ کنید.

۴.سیگار را ترک کنید

سبک زندگی شما تاثیر زیادی بر سلامت و رنگ موهای شما دارد. استعمال دخانیات اثرات نامطلوبی بر بدن شما دارد و می تواند به سفید شدن موها کمک کند. یک مطالعه نشان داد که افراد سیگاری شانس بیشتری برای ریزش رنگدانه موهای شان نسبت به افراد غیر سیگاری دارند.

۵.آنتی اکسیدان ها را افزایش دهید

رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از بروز موهای سفید کمک کند. مطمئن شوید که به اندازه کافی غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مصرف می کنید.

۶.از موهای خود در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید

یکی از عوامل بیرونی استرس اکسیداتیو اشعه ماوراء بنفش است که منجر به سفیدی زودرس موها می شود. هنگام بیرون رفتن در آفتاب با روسری یا کلاه از موهای خود محافظت کنید. تعدادی از محصولات محافظ حرارتی وجود دارد که از فولیکول های مو در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند.

بیشتر بخوانید: چند وقت یکبار باید موهای مان را رنگ کنیم تا آسیب نبیند + ۹ نکته مهم

 

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. من ۱۸سالم بود که موهام سفید شد هر دارویی استفاده کردم نشد که نشد تا آزمایشات متعدد مشخص شد بخاطر قرار گرفتن مستقیم در آلودگی نفت کوره ‌‌و تماس مستقیم بدنم با نفت این بلا سرم اومده حتی روی چشمانم تا مدتی اثرش بود که با دارو تا حدودی بینایم بهترشد ولی پوست و موی سرم کاملا سفید شد و دیگه رنگش بر نگشت که نگشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا