;
زندگیکودک و مادر

کودکان خود را از گجت ها دور نگه دارید + ۹ خطر جدی!

کودکان خود را از گجت ها دور نگه دارید: فناوری و وسائل الکترونیکی هوشمند مزیت های بی شماری دارد. اما با این وجود بیش از حد مشغول شدن با آن ها، تبعات منفی نیز در پی دارد. به خصوص برای کودکان می تواند اعتیاد آور باشد. زیرا آن ها تمام وقت شان را به تماشای یوتیوب، تلویزیون و بازی های کامپیوتری اختصاص می دهند و از فعالیت های فیزیکی و ایجاد روابط اجتماعی در دنیای واقعی منزوی می شوند. بنابراین در بخش تازه ها ۹ مزیت دور نگه داشتن کودکان از گجت ها بررسی شده است.

بیشتر بخوانید: دلیل درس نخواندن کودکان: این ۱۰ دلیل باعث می شود که کودک شما درس نخواند

کودکان خود را از گجت ها دور نگه دارید

۱.اعتیاد آور است

کودکان خود را از گجت ها دور نگه دارید، تماشای تلویزیون نه تنها اعتیادآور است، بلکه ما را تنبل و خشن می کند، زیرا بیشتر ما با تماشای آن سعی می کنیم چیزهایی را که در آن می بینیم تقلید و کپی کنیم که در قالب اعمال می تواند برای ما خطرناک باشد. اکنون که شبکه های تلویزیونی مختلف با برنامه های سرگرم کننده فعال هستند، تماشای آن در اوقات فراغت کودکان را به جای بیرون رفتن و ورزش کردن تنبل می کند.

۲.مانع رشد مغز می شود

امروزه کودکان سعی می کنند برای هر مشکل یا سوالی که هنگام تماشای تلویزیون یا یوتیوب به ذهن شان می رسد، بدون فکر کردن از طریق برنامه های دیگر پاسخ پیدا کنند. بنابراین نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر ذهنی نیز کودکان را تنبل می کند.

۳.اتلاف وقت

کودکان خود را از گجت ها دور نگه دارید، کودکان وقت گران بهای خود را با تماشای بیش از حد تلویزیون تلف می کنند و چیزهای مهم مانند درس خواندن را برای روزهای دیگر واگذار می کنند. زمانی که نزدیک امتحانات می شود و برای انجام تکالیف مدرسه وقت کم می آورند دچار استرس و عصبانیت می شوند. مشغول بودن بیش از حد با تبلت، یوتیوب و بازی های کامپوتری باعث اتلاف وقت کودکان می شوند.30۴.کودکان را تنها می کند

تماشای تلویزیون تفریحات آسانی را برای کودکان فراهم می کند. کودکان تمایل دارند روی مبل خود بنشینند و ذهن خود را با تماشای تلویزیون آرام کند. کم کم آنقدر معتاد می شوند که حتی از اتاق خود بیرون نمی آیند و با خانواده و دوستان خود ملاقات نمی کنند و تنبل و غیرفعال می شوند.

بیشتر بخوانید: افزایش قد در کودکان: با این ۱۱ مواد غذایی قد کودک تان را افزایش دهید!

کودکان خود را از گجت ها دور نگه دارید

۴.تاثیر منفی بر ذهن

کودکان خود را از گجت ها دور نگه دارید، تماشای فیلم ها و نمایش های ترسناک و بازی های خشونت بار در کودک ترس ایجاد می‌کند و بر ذهنیت مثبت او تأثیر می‌گذارد. ممکن است کودکان نتوانند جنبه مثبت مسائل را ببینند. به خصوص آن ها با پریشانی ذهن مواجه می شوند. شب ها کابوس می بینند و از تاریکی و تنهایی می ترسند.

۵.تأثیر منفی بر زندگی اجتماعی

کودکان در تعامل با دیگران رفتارهای خوب و بد را یاد می گیرند. کودکان با تماشای تلویزیون که چندان ارزشی به زندگی آنها نمی‌دهد، نه تنها مانع رشد جسمی و ذهنی آنها می‌شوند، بلکه به سختی می‌توانند خود را در اجتماعات و فعالیت‌های خانوادگی درگیر کنند. آن ها گوشه گیر و تنها می شوند.

۶.شیوه زندگی کم تحرک

کودکان خود را از گجت ها دور نگه دارید، کودکان می‌نشینند و تلویزیون تماشا می‌کنند، سبک زندگی بی‌تحرکی را دنبال می‌کنند و با تماشای برنامه‌های مورد علاقه‌شان از غذاهای ناسالم لذت می‌برند و باعث تنبلی و اضافه وزن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم؟ + ۲۰ ترفند موثر

۷.خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهد

پیش از این، کودکان با میل و رغبت به بیرون از خانه می رفتند، اما با پیشرفت فناوری دیجیتال، آنها فقط می خواهند در داخل خانه بمانند و تلویزیون تماشا کنند یا کانال های مختلف را روی صفحه نمایش تلفن همراه خود پخش کنند که در حال تبدیل شدن به یکی از علل اصلی بیماری های سبک زندگی مدرن در بین آنها است.

کودکان خود را از گجت ها دور نگه دارید، سناریوی امروزی کودکان خردسال از بیماری های تهدید کننده زندگی مانند دیابت، اختلالات چشمی، چاقی و سرطان رنج می برند.

کودکان خود را از گجت ها دور نگه دارید

۸.فعالیت بدنی کمتر

کودکان از رفتن به پارک ها و بازی با کودکان دیگر منصرف شده اند و اکنون آنها دوست دارند با اسباب بازی هایی که کپی اسلحه ها یا شخصیت های مختلف هستند بازی کنند و ابرقهرمانان و شخصیت های کارتونی مورد علاقه خود را تماشا کنند و این باعث می شود که آنها بیشتر به سمت خشونت گرایش پیدا کنند تا مشارکت در جامعه.

کودکان خود را از گجت ها دور نگه دارید، ثانیا، اگر بعضی ها بیرون رفتن و بازی در پارک ها را انتخاب کنند، کودکان هم سن و سال خود را برای بازی و تعامل پیدا نمی کنند. زیرا همه مشغول تماشای برنامه های تلویزیونی مورد علاقه خود هستند.

۹.زندگی در دنیای مجازی

مشکل دیگر تماشای تلویزیون و مشغول بودن با یوتیوب و بازی های کامپوتری این است که کودکان ممکن است در تشخیص مساله واقعی و غیر واقعی مشکل داشته باشند و خشونت را راه حلی آسان برای بسیاری از مشکلات و چالش های زندگی می دانند.

سخن آخر

کودکان خود را از گجت ها دور نگه دارید، فعالیت بدنی منظم ضروری است زیرا از رشد کلی کودک حمایت می کند و او را سالم نگه می دارد. به طور خلاصه، بازی و داشتن یک زندگی فعال در دنیای واقعی به رشد ذهنی و جسمی کودکان کمک می کند. تماشای تلویزیون و بازی های کامپوتری برای مدتی در روز بد نیست، اما آنچه که کودکان تماشا می کنند در نهایت باید به زندگی و اعمال آن ها ارزش و معنای مثبت بدهد.

بیشتر بخوانید: ۱۱ نشانه دیابت نوع یک در کودکان که نباید آنها را نادیده بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 16 =

دکمه بازگشت به بالا