;
تازه هادانش

فواید شکلات تلخ: ۷ حقیقت شگفت انگیز در مورد شکلات تلخ که نمی دانستید

فواید شکلات تلخ: شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی است که می تواند بر سلامت شما تأثیر مثبت بگذارد. شکلات تلخ از دانه درخت کاکائو ساخته می شود و یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدانی است. مطالعات نشان می دهد که شکلات تلخ می تواند سلامت شما را بهبود بخشد و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. در بخش تازه ها ۷ مزیت سلامتی شکلات تلخ یا کاکائو که توسط علم تایید شده، بررسی شده است.

بیشتر بخوانید: پوست لیمو ترش: ۱۸ کاربرد شگفت انگیز و جالب پوست لیمو که نمی دانستید!

۷ حقیقت شگفت انگیز در مورد شکلات تلخ که نمی دانستید

۱.بسیار مغذی

فواید شکلات تلخ، اگر شکلات تلخ با کیفیت با محتوای کاکائو بالا می‌خرید، کاملاً مغذی است. زیرا حاوی مقدار مناسبی از فیبر محلول و سرشار از مواد معدنی است. ۱۰۰ گرم شکلات تلخ با ۷۰ تا ۸۵ درصد کاکائو حاوی ۱۱ گرم فیبر، ۶۶ درصد DV  آهن، ۵۷ درصد از DV منیزیم، ۱۹۶ فیصد مس، ۸۵ درصد DV  منگنز، علاوه بر این، دارای مقدار زیادی پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم است.

فواید شکلات تلخ، البته، ۱۰۰ گرم مقدار نسبتاً زیادی است و چیزی نیست که باید روزانه مصرف کنید. این مواد مغذی همچنین با ۶۰۰ کالری و مقادیر متوسط ​​قند همراه هستند. به همین دلیل، شکلات تلخ بهتر است در حد اعتدال مصرف شود. شکلات تلخ همچنین حاوی محرک هایی مانند کافئین و تئوبرومین است، اما بعید است که شما را در شب بیدار نگه دارد، زیرا میزان کافئین در مقایسه با قهوه بسیار کم است.

فواید شکلات تلخ

۲.منبع قوی آنتی اکسیدان ها

ORAC مخفف ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن است. این معیاری برای فعالیت آنتی اکسیدانی غذاها است. اساساً، محققان مجموعه‌ای از رادیکال‌های آزاد (بد) را در برابر نمونه‌ای از غذا قرار می‌دهند و می‌بینند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذا تا چه حد می‌توانند رادیکال‌های آزاد را خلع کنند.

فواید شکلات تلخ، بر اساس این مطالعات، شکلات غنی از آنتی اکسیدان در نظر گرفته می شود. اما ارتباط بیولوژیکی مقادیر ORAC مورد سوال قرار می گیرد، زیرا در یک لوله آزمایش اندازه گیری می شود و ممکن است همان اثر را در بدن نداشته باشد.

فواید شکلات تلخ، شکلات تلخ مملو از ترکیبات آلی است که از نظر بیولوژیکی فعال هستند و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. اینها شامل پلی فنول ها، فلاوانول ها و کاتچین ها و غیره است. بر اساس تحقیقات، پلی فنول های موجود در شکلات تلخ ممکن است به کاهش برخی از اشکال کلسترول بد کمک می کند.

فواید شکلات تلخ، یک مطالعه نشان داد که کاکائو و شکلات تلخ دارای فعالیت آنتی اکسیدانی، پلی فنول ها و فلاوانول های بیشتری نسبت به سایر میوه های آزمایش شده، که شامل زغال اخته و توت آکای می شود، دارند.

۳.جریان خون را بهبود می بخشد و فشار خون را کاهش می دهد

فواید شکلات تلخ، یکی از عملکردهای NO ارسال سیگنال به شریان ها برای استراحت است که مقاومت در برابر جریان خون را کاهش می دهد و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد. بسیاری از مطالعات کنترل شده نشان می دهد که کاکائو و شکلات تلخ می توانند جریان خون را بهبود بخشند و فشار خون را کاهش دهند، اگرچه اثرات آن معمولاً خفیف است.

فواید شکلات تلخ، با این حال، یک مطالعه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا هیچ تاثیری نشان نداد، بنابراین این را با یک دانه نمک مصرف کنید. این امکان وجود دارد که افرادی که در حال حاضر تحت درمان فشار خون بالا قرار می‌گیرند، از افزودن فلاوانول‌های کاکائو به رژیم غذایی خود سود بیشتری نبرند.

بیشتر بخوانید: کنترل فشار خون بالا: ۵ روش طبیعی که برای کنترل فشار خون معجزه می کند

فواید شکلات تلخ

۴.کلسترول را کاهش می دهد

فواید شکلات تلخ، مصرف شکلات تلخ می تواند چندین عامل خطر مهم برای بیماری قلبی را بهبود بخشد. ممکن است کلسترول را کاهش دهد. در یک مطالعه کوچک، مصرف شکلات تلخ همراه با فلاوانول لیکوپن به طور قابل توجهی سطوح کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش می دهد.

برخی از اشکال کلسترول LDL بیشتر احتمال دارد اکسید شوند، که اگر با رادیکال های آزاد در بدن شما واکنش نشان دهند، اتفاق بدی می افتد. اکسیداسیون باعث می شود ذرات LDL به خودی خود واکنش نشان دهند و قادر به آسیب رساندن به بافت های دیگر، مانند پوشش شریان های قلب شما باشند.

فواید شکلات تلخ، فلاوانول های موجود در شکلات تلخ همچنین می توانند مقاومت به انسولین را کاهش دهند، که یکی دیگر از عوامل خطر رایج برای بیماری هایی مانند بیماری قلبی و دیابت است. با این حال، شکلات تلخ حاوی قند نیز هست که می تواند تاثیر معکوس داشته باشد.

۵. خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد

فواید شکلات تلخ، به نظر می رسد ترکیبات موجود در شکلات تلخ در برابر اکسیداسیون LDL بسیار محافظت کننده هستند. در درازمدت، این باعث می‌شود که کلسترول بسیار کمتری در شریان‌ها جمع شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری قلبی کاهش یابد. با گذشت زمان، تعدادی از مطالعات نشان داده اند که مصرف کاکائو یا شکلات غنی از فلاوانول می تواند فشار خون را کاهش دهد و سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد.

۶.از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت کند

فواید شکلات تلخ، فواید شکلات تلخ، ترکیبات زیست فعال موجود در شکلات تلخ نیز ممکن است برای پوست شما عالی باشد. فلاوانول ها می توانند در برابر آسیب های خورشید محافظت کنند، جریان خون را به پوست بهبود بخشند و تراکم و آبرسانی پوست را افزایش دهند.

مطالعات نشان داده اند که پس از مصرف شکلات تلخ یا کاکائو با فلاوانول بالا به مدت ۱۲ هفته افزایش و حتی دو برابر شود. در نتیجه پوست شما محافظت بهتری در برابر نور خورشید دارد. اگر در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلات ساحلی هستید، در هفته‌ها و ماه‌های قبل مقداری شکلات تلخ بیشتر میل کنید. اما قبل از این که از روال معمول مراقبت از پوست خود صرف نظر کنید و شکلات تلخ بیشتری مصرف کنید، با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید که شکلات نمی تواند جایگزین ضد آفتاب و سایر اشکال محافظت در برابر آفتاب شود.

فواید شکلات تلخ

۷.عملکرد مغز را بهبود می بخشد

شکلات تلخ همچنین ممکن است عملکرد مغز شما را بهبود بخشد. مطالعات نشان می دهد که خوردن کاکائو با فلاوانول بالا می تواند جریان خون به مغز را در بزرگسالان جوان بهبود بخشد. زیرا خوردن روزانه کاکائو باعث بهبود توجه، یادگیری کلامی و حافظه می شود.

فواید شکلات تلخ، فواید شکلات تلخ، فلاونوئیدهای کاکائو همچنین ممکن است به حفظ عملکرد شناختی در افراد مسن با اختلال شناختی خفیف کمک کند و احتمال پیشرفت به زوال عقل را کاهش دهد. علاوه بر این، کاکائو حاوی مواد محرکی مانند کافئین و تئوبرومین است که ممکن است دلیل اصلی بهبود عملکرد مغز در کوتاه مدت باشد.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 15 =

دکمه بازگشت به بالا