;
درمان خانگیسلامت

برای کمبود آهن این ۹ مواد غذایی معجزه می کند!

مواد غذایی مفید برای کمبود آهن: کمبود آهن آهن یک ماده مغذی ضروری برای فعالیت بدن است که شما باید آن را از غذا دریافت کنید. خوشبختانه، غذاهای خوب زیادی با آهن وجود دارد که به شما کمک می‌کند نیازهای روزانه خود را برآورده سازید. آهن یک ماده معدنی است که چندین عملکرد مهم را انجام می‌دهد که اصلی‌ترین آن‌ها حمل اکسیژن در سراسر بدن به‌عنوان بخشی از گلبول‌های قرمز خون است.

مقدار روزانه آهن مورد نیاز 8-18 میلی‌گرم برای بزرگ‌سالان غیر باردار است. اگر مصرف شما خیلی کم باشد، ممکن است کمبود آهن رخ دهد. کمبود آهن می‌تواند باعث کم‌خونی و منجر به علائمی مانند خستگی شود. بانوان به ویژه در زمان قاعدگی اگر غذاهای غنی از آهن مصرف نکنند در معرض خطر کمبود هستند. در این مطلب سلامت با ۹ ماده غذایی طبیعی و سالم آشنا می‌شوید و به سوال (برای کمبود آهن چی بخوریم)، پاسخ می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: ۱۲ نوشیدنی شگفت انگیز خانگی برای درمان کم خونی!

1. اسفناج

اسفناج با اینکه کالری بسیار کمی دارد، اما از مزایای سلامتی زیادی برخوردار است. حدود (100 گرم) اسفناج خام حاوی 2.7 میلی‌گرم آهن یا 15 درصد مقدار مورد نیاز روزانه است. همچنین غنی از ویتامین C است که جالب است بدانید، ویتامین C به‌طور قابل‌توجهی جذب آهن را افزایش می‌دهد. اسفناج سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام کاروتنوئیدها است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، التهاب را کنترل می‌کند و چشم‌های شما را از ابتلا به انواع بیماری محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: ابن سینا برای رفع نفخ و سردی معده این نسخه را پیشنهاد می کند!

جالب خواهد بود: برای کاهش درد این گیاهان دارویی معجزه می کنند+نحوه تهیه و مصرف

2. دل و جگر

کبد، کلیه‌ها و قلب حیواناتی مثل گاو و گوسفند و جگر مرغ همگی سرشار از آهن هستند و شما می‌توانید برای رفع کمبود آهن از آن‌ها بهره ببرید. به‌عنوان‌مثال، یک وعده 100 گرمی جگر گاو حاوی 6.5 میلی‌گرم آهن یا 36 ٪ مقدار مورد نیاز روزانه است.

همچنین آن‌ها سرشار از پروتئین و ویتامین‌های گروه B، مس و سلنیوم است. جگر دارای ویتامینA  بالا است و درصد زیادی از نیاز روزانه را در هر وعده 100 گرمی فراهم می‌کند. علاوه بر این، از بهترین منابع کولین هستند که یک ماده مغذی مهم برای سلامت مغز و کبد بوده و طعم عالی آن به گونه‌ای است که هرگز از خوردن آن سیر نمی‌شوند.

جالب خواهد بود: میوه‌ های مضر برای کبد چرب کدام‌اند؟

احتمالا بپسندید: علل کاهش تستوسترون در مردان | هفت عادت روزانه که به طور موثر تستوسترون را افزایش می دهد!

مواد غذایی مفید برای کمبود آهن

شاید بپسندید:  ۷ دمنوش معجزه گر برای پایین آوردن قند خون بیماران دیابتی!

احتمالا بپسندید: این میوه‌ خوشمزه خون را رقیق می کند!

3. حبوبات

حبوبات سرشار از مواد مغذی هستند. برخی از رایج‌ترین انواع حبوبات: لوبیا، عدس، نخود و سویا هستند. آن‌ها منبع خوبی از آهن به شمار می‌روند؛ به‌ویژه برای گیاهخواران. یک فنجان (198 گرم) عدس پخته حاوی 6.6 میلی‌گرم است که 37 ٪ از نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. لوبیاهایی مثل لوبیا چشم ‌بلبلی یا لوبیا قرمز می‌توانند به‌راحتی مصرف آهن شما را افزایش دهند.

درواقع یک وعده نیم فنجان (86 گرم) لوبیا پخته،‌ حدود 1.8 میلی‌گرم آهن یا 10 ٪ از میزان آهن مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند. حبوبات همچنین منبع خوبی از فولات، منیزیم و پتاسیم هستند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که لوبیا و سایر حبوبات می‌توانند التهاب را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهند. حبوبات خطر بیماری قلبی را برای افراد مبتلا به سندرم متابولیک کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، به شما در کاهش وزن کمک می‌کنند. آن‌ها فیبر محلول بسیار بالایی دارند که می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد، مصرف کالری را کاهش دهد و باکتری‌های سالم روده را که بر وزن، التهاب و خطر بیماری مزمن تأثیر می‌گذارد، ترویج دهد. برای به حداکثر رساندن جذب آهن، پیشنهاد می‌شود حبوبات را با غذاهای سرشار از ویتامین C مانند گوجه ‌فرنگی، سبزیجات یا مرکبات مصرف کنید.

شاید بپسندید: چگونه از دارچین برای تقویت مو استفاده کنیم+نحوه تهیه ماسک و مصرف

احتمالا بپسندید: برای درمان دیابت و کلسترول بالا، این خوراکی را در رژیم غذایی خود قرار دهید!

4. گوشت قرمز

یک وعده گوشت گاو خردشده 100 گرم حاوی 2.7 میلی‌گرم آهن است. گوشت قرمز همچنین سرشار از پروتئین، روی، سلنیوم و چندین نوع ویتامین B است. تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود آهن ممکن است در افرادی که به‌طور منظم گوشت، مرغ و ماهی می‌خورند کمتر رخ دهد. درواقع گوشت قرمز احتمالاً ساده‌ترین منبع آهن است که به‌طور بالقوه آن را به یک غذای مهم برای افرادی که مستعد کم‌خونی هستند، تبدیل می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند بانوانی که روزانه کمتر از 60 گرم گوشت قرمز مصرف می‌کنند، بیشتر در خطر کمبود میزان روی، آهن، ویتامین B12 و پتاسیم و ویتامین D نسبت به بانوانی که روزانه بین 60 تا 150 گرم مصرف می‌کنند، هستند.

جالب خواهد بود: اگر این علائم را دارید، بدنتان دچار کمبود منیزیم شده است!؟

بیشتر بخوانید: مضرات خوردن برنج: ۶ خطر جدی زیاده روی در خوردن برنج که نمی دانستید!

5. تخمه ‌کدو

دانه کدوتنبل یک میان وعده خوشمزه و قابل ‌حمل است. یک وعده 28 گرمی دانه کدوتنبل، حاوی 2.5 میلی‌گرم آهن است که 14 ٪ از نیاز شما به آهن در هرروز را پاسخگوست. علاوه بر این، دانه‌های کدو منبع خوبی از ویتامین K، روی و منگنز هستند. آن‌ها همچنین از بهترین منابع منیزیم محسوب می‌شوند که یک کمبود رایج در اکثر افراد است. یک وعده تخمه ‌کدو 28 گرم است که حاوی 40 ٪ از مقداری است که بدن شما به منیزیم نیاز دارد. مصرف این میان وعده، منجر به کاهش خطر مقاومت به انسولین، دیابت و افسردگی می‌شود.

شاید بپسندید: کنترل خشم و عصبانیت با ۹ روش عملی و ساده!  

یسشتر بخوانید: درمان تیروئید در طب سنتی با ۸ ماده طبیعی شگفت انگیز!

6. کینوا

کینوا یک ‌دانه گیاهی محبوب است که به‌عنوان شبه غلات شناخته می‌شود. یک فنجان (185 گرم) کینوا پخته‌شده 2.8 میلی‌گرم آهن را فراهم می‌کند که معادل 16 ٪ از مقدار لازم روزانه است. علاوه بر این، کینوا فاقد گلوتن است که آن را برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا سایر اشکال عدم تحمل گلوتن، به گزینه خوبی تبدیل می‌کند.

کینوا همچنین پروتئین بیشتری نسبت به بسیاری از غلات دیگر دارد و غنی از فولات، منیزیم، مس، منگنز و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. علاوه بر این، فعالیت آنتی‌اکسیدانی بیشتری نسبت به بسیاری از غلات دیگر دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها به محافظت از سلول‌های شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد که در طول سوخت و ساز و در پاسخ به استرس تشکیل می‌شوند، کمک می‌کنند.

شاید بپسندید: آیا واقعاً مصرف شکر قهوه‌ای بهتر از شکر سفید است!؟

بیشتر بخوانید: نکته مهمی در مورد قرص زینک که نمی دانستید!

7. بوقلمون

گوشت بوقلمون یک غذای سالم و خوشمزه است. همچنین منبع خوبی از آهن است. 100 گرم گوشت بوقلمون دارای 1.4 میلی‌گرم آهن است که این 8 ٪ از میزانی است که بدن شما به آهن نیاز دارد. گوشت بوقلمون همچنین 28 گرم پروتئین در هر وعده و چندین نوع ویتامین و مواد معدنی B را شامل می‌شود، ازجمله 32 ٪ از میزان موردنیاز روی و 57 ٪ از میزان نیاز روزانه بدن به سلنیوم.

مصرف غذاهای پرپروتئین مانند بوقلمون ممکن است به کاهش وزن کمک کند، زیرا پروتئین باعث می‌شود احساس سیری کنید و میزان متابولیسم شما را پس از صرف غذا افزایش می‌دهد. مصرف زیاد پروتئین منجر به جلوگیری از دست دادن عضلات که در طول کاهش وزن و روند پیری رخ می‌دهد، می‌شود.

مواد غذایی مفید برای کمبود آهن

8. کلم بروکلی

کلم بروکلی فوق‌العاده مغذی است. یک وعده از آن معادل 1 فنجان (156 گرم) کلم بروکلی پخته‌شده حاوی 1 میلی‌گرم آهن است که 6 ٪ از نیاز شما را تأمین می‌کند… علاوه بر این، یک وعده بروکلی همچنین 112 درصد از مقداری است که شما به ویتامین C نیاز دارید که به بدن شما کمک می‌کند تا آهن را بهتر جذب کند. همان اندازه وعده نیز دارای فولات بالا است و 5 گرم فیبر و همچنین مقداری ویتامین K را فراهم می‌کند.

9. ماهی

ماهی یک غذای بسیار مغذی است و انواع خاصی از آن مانند ماهی تن، سرشار از آهن هستند. درواقع یک وعده ماهی که 85 گرم است، حاوی حدود 1.4 میلی‌گرم آهن است و تقریباً 8 درصد از نیاز بدن شما برای آهن را رفع می‌کند.

ماهی همچنین پر از اسیدهای چرب امگا 3 است که نوعی چربی سالم برای قلب محسوب می‌شود و مزایای زیادی برای سلامتی دارد . امگا سه به ‌سلامتی مغز کمک می‌کند، عملکرد ایمنی را بهبود می‌بخشد و رشد و توسعه بدنی سالم را پشتیبانی می‌کند. همچنین ماهی شامل چندین ماده مغذی ضروری دیگر ازجمله نیاسین، سلنیوم و ویتامین ب 12 است.

بیشتر بخوانید: درمان کم خونی با ۸ نوشیدنی خوشمزه خانگی!

 

 

برایتان جالب خواهد بود

جالب خواهد بود: درمان نفخ شکم: این گیاه نفخ شکم را فوری درمان می کند!

بیشتر بپسندید: ۱۵ خواص بی نظیر دمنوش رازیانه برای سلامت و زیبایی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا