;
درمان خانگیسلامت

10 بهترین روش درمان خانگی کبد چرب + ساده و موثر!

درمان خانگی کبد چرب: بیماری کبد چرب ناشی از تجمع چربی در کبد است. در واقع دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد: الکلی و غیر الکلی. بیماری کبد چرب الکلی ناشی از مصرف زیاد الکل است. بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)  با مصرف الکل ارتباطی ندارد. اگرچه محققان هنوز مطمئن نیستند که دقیقاً چه چیزی باعث تجمع چربی در کبد افراد می شود. اما در افرادی که با بیماری های مثل چاقی، دیابت نوع ۲، کلسترول بالا و فشار خون مواجه اند، کبد چرب شایع تر است.

جالب خواهد بود: درمان گرفتگی رگهای قلب با ۱۲ خوراکی خوشمزه و طبیعی!

بیشتر بخوانید: این گروه خونی بیشتر از بقیه آلزایمر و زوال عقل می گیرند!

درمان خانگی کبد چرب

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان کبد چرب وجود ندارد. تنها رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی از موثرترین راه‌ها برای کنترل و بهبود این بیماری است. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت مجله خبری چشمک به روش های خانگی موثر و درمان خانگی کبد چرب می پردازیم. با این روش های خانگی از شر بیماری کبد چرب خلاص شوید.

اگر کبد چرب دارید، به خاطر داشته باشید که همه رژیم ها و مکمل ها برای کبد شما مفید نیستند. مهم است که قبل از امتحان هر گونه درمان جایگزین با پزشک خود صحبت کنید.

احتمالا بپسندید: با این نوشیدنی های سرشار از آهن، کم خونی خود را جبران کنید!

شاید بپسندید: خواص کلم: این دلایل مهم باعث می شود که کلم را دوست داشته باشید!

کاهش وزن اضافی

انجمن سلامت آمریکا برای مطالعه بیماری‌های کبدی (AASLD) در سال ۲۰۱۷، کاهش وزن را به عنوان بخش مهمی در بهبود علائم کبد چرب شناسایی کرد. این انجمن توصیه می کند که افراد مبتلا به چاقی و NAFLD بین ۳ تا ۵ درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند، تا تجمع چربی در کبد کاهش یابد. به علاوه این انجمن تاکید می کند که کاهش بین ۷ تا ۱۰ درصد از وزن بدن می تواند سایر علائم  کبد چرب مانند التهاب، فیبروز و جای زخم را بهبود بخشد.

بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن، برداشتن گام های کوچک به سمت هدف خود در طول زمان است. رژیم های شدید اغلب ناپایدار هستند و می توانند برای کبد شما سخت باشند. قبل از شروع هر برنامه کاهش وزن، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. تا ببینید برنامه مناسب برای شما چیست. یک متخصص تغذیه می تواند یک برنامه غذایی برای کمک به شما برای رسیدن به اهداف کاهش وزن و انتخاب مواد غذایی مغذی ایجاد کند.

رژیم غذایی مدیترانه ای را امتحان کنید

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که رژیم مدیترانه ای به کاهش چربی کبد حتی بدون کاهش وزن کمک می کند. رژیم غذایی مدیترانه ای همچنین به شرایطی که معمولاً با NAFLD مرتبط است، از جمله کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ بسیار مفید است.این برنامه غذایی بر روی انواع غذاهای گیاهی و چربی های سالم تمرکز دارد.

شاید بپسندید: درمان فشار خون بالا با عرق این گیاه محبوب!

احتمالا بپسندید: با این 15 گیاه، کبد چرب را برای همیشه درمان کنید+نحوه مصرف

رژیم غذایی مدیترانه ای

برخی از این مواد غذای شامل این موارد می شود.میوه ها و سبزیجات، انواع توت ها، سیب، پرتقال ها، موز، تاریخ، انجیر، خربزه، سبزیجات، کلم بروکلی، فلفل، سیب زمینی های شیرین، هویج، اسکواش، خیارها، بادمجان، گوجه فرنگی ها، حبوبات، لوبیا، نخود فرنگی، عدس، پالس ها، نخود. به علاوه از چربی های سالم مانند روغن زیتون فرابکر نیز استفاده کنید. آجیل ها مانند دانه ها، آووکادوها و زیتون را نیز فراموش نکنید. ماهی و  گوشت بدون چربی دو بار در آهفته استفاده شود. به جای نان سفید بهتر است از غلات کامل مانند نان گندم کامل، برنج قهوه ای، جو کامل، دانه های کوسکوس، ماکارونی سبوس دار و کوینو استفاده کنید.

احتمالا بپسندید: این ترکیب گیاهی سیستم ایمنی شما را مثل فولاد تقویت می کند+ نحوه تهیه و مصرف

جالب خواهد بود: برای پاکسازی و درمان کبد چرب، این دمنوش ها معجزه می کنند+نحوه تهیه و مصرف

قهوه بنوشید

طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶، قهوه مزایای محافظتی زیادی برای کبد دارد. به طور خاص، تولید آنزیم های کبدی را تحریک می کند و با التهاب مبارزه می کند. در واقع مصرف منظم قهوه آسیب کلی کبد را کاهش می دهد. به نظر می رسد دو تا سه فنجان قهوه در روز مقداری است که به بهترین وجه خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش می دهد. قهوه سیاه بهترین گزینه است، زیرا حاوی هیچ چربی یا شکر اضافه ای نیست. از آنجایی که قهوه حاوی کافئین است، بهتر است همیشه مراقب مصرف خود باشید. اگر دو یا سه فنجان به شما احساس عصبانیت یا اضطراب می دهد، ممکن است بهترین گزینه برای شما نباشد.

فعالیت بدنی تان را افزایش دهید

طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷، افرادی که دچار کبد چرب بودند، اغلب سبک زندگی بی تحرک  داشتند. علاوه بر این، عدم تحرک به سایر شرایط مرتبط با کبد چرب، از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی کمک می کند. زمانی که دچار کبد چرب هستید، فعال ماندن بسیار مهم است. طبق دستورالعمل های فعالیت بدنی، یک هدف خوب برای تحرک حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​در هفته است.

شاید بپسندید: پاکسازی کیسه صفرا با ۷ نوشیدنی خانگی!

بیشتر بخوانید: خواص سنجد از درمان کبد چرب تا حفظ سلامت عمومی بدن!

درمان خانگی کبد چرب

این حدود ۳۰ دقیقه، ۵ روز در هفته است. با این حال، لزوماً مجبور نیستید یک ورزش انجام دهید یا حتی برای ورزش به باشگاه بروید. ۵روز در هفته می توانید ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع داشته باشید. برای شروع ورزش، سعی کنید فعالیت بدنی متوسط ​​را در برنامه روزانه خود بگنجانید. تا خواربار فروشی پیاده روی کنید، با بچه های خود بازی کنید یا هر زمان که می توانید به جای آسانسور از پله ها بروید.

احتمالا بپسندید: سبزی که کبد چرب را درمان می کند!

شاید بپسندید: مصرف این ادویه شکم و پهلو را لاغر می کند!

از مصرف غذاهای حاوی قندهای اضافه خودداری کنید

قندهای رژیمی مانند فروکتوز و ساکارز با ایجاد کبد چرب مرتبط هستند. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ توضیح می دهد که چگونه این قندها می توانند در طول زمان به تجمع چربی در کبد کمک کنند. البته غذاهای فرآوری شده در فروشگاه و محصولات تجاری مانند کیک، کلوچه، دونات، شیرینی و پای آب نبات، بستنی، غلات قندی، نوشیدنی بدون الکل، نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی های انرژی زا، محصولات لبنی شیرین شده، مانند ماست های طعم دار عاملان مهم کبد چرب هستند.

برای تشخیص اینکه آیا یک غذای بسته بندی شده حاوی شکر اضافه شده است یا خیر، لیست مواد تشکیل دهنده روی بسته بندی محصول را مطالعه کنید. کلماتی که به “ose” ختم می شوند، از جمله ساکارز، فروکتوز و مالتوز، قند هستند. سایر قندهایی که معمولاً به محصولات غذایی اضافه می شوند عبارتند از: نیشکر، شربت ذرت با فروکتوز بالا، شیرین کننده ذرت، کنسانتره آب میوه، عسل، ملاس و شربت. راه دیگر برای تشخیص میزان قند موجود در یک ماده غذایی این است که برچسب حقایق تغذیه ای را بخوانید و به تعداد گرم قند موجود در یک وعده غذایی آن غذا نگاه کنید. هر چه کمتر باشد، بهتر است.

شاید بپسندید: این دمنوش گیاهی کبد چرب را فوری درمان می کند!

کلسترول بالا را کاهش دهید

طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۲، کبد چر  می تواند کنترل کلسترول را به تنهایی برای بدن دشوارتر کند. این باعث بدتر شدن کبد چرب و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. سعی کنید برای کمک به کنترل کلسترول و درمان کبد چرب، مصرف انواع خاصی از چربی ها را محدود کنید. چربی هایی که باید محدود شوند عبارتند از: چربی های اشباع شده که در گوشت قرمز و محصولات لبنی پرچرب یافت می شوند. چربی های ترانس. چربی های ترانس اغلب در محصولات پخته شده فرآوری شده، کراکرها و غذاهای سرخ شده یافت می شوند.

شاید بپسندید: قاتل فشار خون بالا: این مواد غذایی فشار خون بالا را به سرعت پایین می آورد!

احتمالا بپسندید: درد معده: این مواد غذایی درد معده را درمان می کند!

مکمل امگا 3 مصرف کنید

در حالی که چربی های خاص باید برای سلامت کلی محدود شوند، انواع دیگر چربی ها در واقع می توانند مفید باشند. اسیدهای چرب امگا 3 چربی های غیراشباع چندگانه ای هستند که در غذاهایی مانند ماهی های چرب و برخی مغزها و دانه ها یافت می شوند. این چربی ها فوایدی برای سلامت قلب دارند و اغلب برای افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می شود. یک بررسی در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که مصرف مکمل امگا 3 باعث کاهش چربی کبد و بهبود سطح کلسترول می شود.

جالب است: ۱۲ معجزه چای کوهی برای لاغری و کاهش وزن!

احتمالا بپسندید: بی خوابی را با این ۴ نوشیدنی خوش طعم و خواب آور طبیعی درمان کنید!

درمان خانگی کبد چرب

در بررسی، دوز روزانه امگا 3 از ۸۳۰ تا ۹۰۰۰ میلی گرم متغیر بود. بنابراین با پزشک خود در مورد مقداری که باید مصرف کنید صحبت کنید.

از محرک های شناخته شده کبد خودداری کنید

برخی از مواد می توانند استرس بیش از حد بر کبد شما وارد کنند. برخی از این مواد عبارتند از الکل، داروهای بدون نسخه (OTC) و برخی ویتامین ها و مکمل ها. بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۹، حتی مصرف متوسط ​​الکل می تواند منجر به پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به کبد چرب شود. اگر در حال حاضر دارای کبد چرب هستید، قبل از مصرف هر گونه دارو، ویتامین یا مکمل OTC با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. زیرا بسیاری از آنها می توانند بر کبد شما تأثیر بگذارند.

از پزشک خود در مورد ویتامین E سوال کنید

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که ممکن است التهاب ناشی از NAFLD را کاهش دهد. بر اساس بررسی سال ۲۰۱۸، در حالی که برخی تحقیقات امیدوارکننده هستند، مطالعات بیشتری برای درک این که چه کسی و چگونه می تواند از این مکمل بهره مند شود، مورد نیاز است.

گیاهان دارویی را بررسی کنید

یک بررسی علمی در سال ۲۰۱۸،  گیاهان، مکمل‌ها و ادویه‌های خاصی را شناسایی کرد که به عنوان درمان جایگزین برای کبد چر استفاده شده‌اند. ترکیباتی که اثرات مثبتی بر سلامت کبد دارند عبارتند از زردچوبه، خار مریم، رسوراترول و چای سبز. البته به خاطر داشته باشید که اینها درمان های پزشکی تایید شده برای کبد چرب نیستند و ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. قبل از مصرف هر گونه گیاه و مکمل برای کبد چرب مهم است که با پزشک خود صحبت کنید.

شاید بپسندید: درمان درد میگرنی ها با تغییر یک عادت غذایی!

احتمالا بپسندید: درمان سوزش معده با ۶ نوشیدنی خانگی خوشمزه!

درمان خانگی کبد چرب

درمان های پزشکی

در حال حاضر هیچ درمان پزشکی تایید شده ای برای کبد چرب وجود ندارد، اگرچه برخی مطالعات در حال توسعه هستند. با این وجود یکی از این درمان ها پیوگلیتازون است. دارویی که معمولا برای دیابت نوع ۲ تجویز می شود. راهنمای AASLD در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که پیوگلیتازون ممکن است به بهبود سلامت کبد در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بدون آن کمک کند. برای درک ایمنی و اثربخشی طولانی مدت این درمان باید تحقیقات بیشتری انجام شود. در نتیجه، این دارو فقط برای افراد مبتلا به NASH تایید شده توصیه می شود.

تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی در حال حاضر موثرترین گزینه برای کنترل کبد چرب هستند. کاهش وزن، فعالیت بدنی، کاهش مصرف قند، خوردن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و نوشیدن قهوه (اگر می توانید آن را تحمل کنید) برخی از روش هایی هستند که ممکن است به بهبود علائم مرتبط با کبد چرب کمک کنند.

برایتان جالب خواهد بود

جالب خواهد بود: دیابت: پزشک ها برای این که دیابت نگیرند چی کار می کنند؟

بیشتر بخوانید: مکمل کاهش وزن | با کمک این نوشیدنی خوشمزه کاهش وزن واقعی را تجربه کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =

دکمه بازگشت به بالا