;
درمان خانگیسلامت

روزه خود را چگونه افطار کنیم؟

روزه خود را چگونه افطار کنیم: افطار یکی از وعده های مهم در ماه رمضان است. با توجه به مدت زمان طولانی روزه داری در فصل گرما، افراد باید در وعده افطار برخی نکات تغذیه ای را رعایت کنند و بیاموزند که چگونه روزه خود را افطار نمایند. آیا می دانید بهترین راه برای باز کردن افطار چیست و کدام غذای افطار بهتر است ابتدا خورده شود؟ با مطالعه این مطلب سلامت جواب سوالات خود را خواهید یافت.

بیشتر بخوانید: رفع تشنگی در ماه رمضان: ۸ نوشیدنی خوشمزه و موثر برای رفع تشنگی و کمبود آب بدن

۱.خرما بخورید

روزه خود را چگونه افطار کنیم، برای باز کردن روزه خود بهترین ماده غذایی خرما و رطب است. رطب یا خرما دارای قند فرکتوز و ساکاروز است که هضم و جذب آن سریع انجام می شود. خرما نه تنها به تامین شدن سریع آب بدن کمک می کند، بلکه سریعا انرژی از دست رفته در طول روزه داری را باز می گرداند.

احتمالاً بپسندید: تغذیه افطار تا سحر: ۱۰ مواد غذایی مهم و مفید افطار تا سحر!

۲.چهار مغز و شیر بخورید

روزه خود را چگونه افطار کنیم، برای شروع افطار می توانید شیر مخلوط با چهار مغز بنوشید. برای تهیه آن نیم ساعت قبل از زمان افطار بادام، گردو، فندق، و پسته به اندازه یک قاشق غذاخوری را نیم کوب کنید و در یک لیوان شیرداغ بخیسانید. برای شیرین کردن آن 1-2 عدد خرمای بدون هسته به آن اضافه کنید یا مخلوط را با کمی شکر یا عسل شیرین کنید. این مخلوط غذای کاملی برای افطار است، می توانید این مخلوط را با کمی نان برشته شده میل نمایید.

احتمالاً بپسندید:از بین بردن کلسترول با ۱۰ داروی خانگی ساده و بدون عوارض جانبی!

روزه خود را چگونه افطار کنیم

۳.آب یا شیر ولرم بنوشید

در آغاز افطار همراه خرما بهتر است آب یا شیر ولرم یا چای کمرنگ بنوشید. هرگز در زمان افطار آب سرد ننوشید زیرا شروع افطار با آب سرد بسیار مضر و حتی خطرناک است. استفاده از آب سرد موجب ایجاد اختلال در عملکرد سیستم عصبی و گوارش می شود و محیط معده نیز چون گرم است با ورود آب سرد در معده دچار اختلال در هضم و جذب غذا می شود. دمای بدن طی زمان طولانی روزه داری بالارفته و خیلی گرم است بنابراین باید از مایعاتی استفاده کرد که با دمای بدن همخوانی داشته باشد.

احتمالاً بپسندید: کم خوابی و خطر مرگ: ۹ بلایی که کم خوابی سرتان می آورد!

۴.غذای سبک میل کنید

روزه خود را چگونه افطار کنیم، برای افطار یک غذای کم کالری در نظر بگیرید که هضم آن آسان است. بهتر است بعد از باز کردن روزه با رطب و شیر ولرم به تدریج مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر، گردو و سوپ مصرف شود. افطار باید خصوصیات یک صبحانه سالم را داشته باشد.

شاید بپسندید: 10 مهترین فواید تخم مرغ آب پز که قطعاً سلامتی شما را تضمین می کند!؟

۵.شام و افطار را یکی نکنید

روزه خود را چگونه افطار کنیم، بسیاری از افراد در زمان افطار غذاهایی را که برای شام پخته اند میل می کنند. بهتر است پس از صرف افطار نیم ساعت تا یک ساعت فاصله انداخته و سپس شام صرف شود زیرا معده در طول مدت روزه ساعت ها خالی بوده و زمان نیاز دارد که بتواند غذاهای سنگین را در خود جای دهد.

بیشتر بخوانید: میوه های مفید برای دیابتی ها: ۸ میوه‌ای که دیابتی ها با خیال راحت می توانند بخورند! 

روزه خود را چگونه افطار کنیم

بهترین تغذیه افطار

۱.غذاهای سرخ کرده نخورید

روزه خود را چگونه افطار کنیم، در وعده افطار غذاهای سرخ کرده و چرب را نخورید زیرا این غذاها به عنوان بافت چربی در بدن ذخیره می شوند. خوردن غذاهای پرچرب بعد از ساعات گرسنگی باعث اسیدی شدن محیط بدن و مشکلات گوارشی می شود.

۲.نوشابه نخورید

برخی از افراد که روزه داری سبب تشنگی شدید آنها می شود بلافاصله پس از افطار نوشابه های گازدار و خنک استفاده می کنند و با این کار با مشکلات گوارشی فراوانی روبرو می شوند. نوشابه های گازدار قند بالایی دارند و موجب بالا رفتن وزنتان و ایجاد نفخ و اختلال در عملکرد دستگاه گوارش می شوند. بهتر است ساعات بعد از افطار برای رفع تشنگی از خوردن نوشابه ها دوری و به جای آن از شربت های طبیعی مانند خاکشیر استفاده کنید.

۳.میوه بخورید

روزه خود را چگونه افطار کنیم، اضافه کردن فیبر به برنامه غذاییتان به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک زیادی می کند. میوه های تازه و سبزیجات یکی از بهترین منابع فیبر هستند. پس حتما در ساعات پس از افطار مصرف سبزی و میوه را فراموش نکنید. خوردن میوه هایی مانند خیار، کاهو و دیگر سبزیجات و میوه های دارای فیبر بالا و آب نه تنها به تنظیم دمای بدنتان کمک می کند، بلکه برای سلامت پوست و جلوگیری از یبوست بسیار مناسبند.

روزه خود را چگونه افطار کنیم

۴.زولبیا و بامیه بیش از حد نخورید

روزه خود را چگونه افطار کنیم، بهتر است در زمان افطار از خوردن مواد غذایی چرب و شیرین خودداری کنید. ساعت بعد از افطار به جای مصرف زولبیا، بامیه و دیگر شیرینی ها بهتر است از میوه یا آجیل های خام و بادام زمینی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است استفاده کنید؛ زیرا این روغن ها برای افزایش تحمل و رفع تشنگی مفید هستند.

دیگر نکاتی که باید زمان افطار رعایت کرد

روزه خود را چگونه افطار کنیم، همه افراد باید از صرف شام پرچرب و پرحجم خودداری کرده و وعده شام را سبک صرف کنند.

روزه داران باید از مصرف غذاهای چرب، شیرین و کنسروی و نیز سوسیس و کالباس در وعده افطار اجتناب کنند.

روزه داران باید در ساعت بین افطار تا سحر هشت لیوان آب بخورند. بهتر است در هر ساعت بعد از افطار یک لیوان آب نوشیده شود.

بهتر است در زمان افطار غذاهای زودهضم مانند حلیم بدون روغن، پوره سیب زمینی، انواع خورش و یا خوراک کم چرب (خوراک مرغ و سبزی های آب پز)، خوراک گوشت کم چرب، انواع سوپ و یا آش رقیق استفاده شود.

در وعده افطار و یا شام از غذاهای آب پز، کبابی یا بخارپز به جای غذاهای سرخ شده استفاده کنید.

روزه خود را چگونه افطار کنیم، مصرف مواد کافئین دار در زمان افطار باعث مشکل در هضم غذا، افزایش ادرار و از دست دادن آب بدن، و در بعضی موارد باعث یبوست می شوند.

بیشتر بخوانید: سلامت دستگاه گوارش با فیبر: ۱۴ مواد غذایی دارای فیبر بالا که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا