;
سلامت روانیسلامت

10 نشانه های اولیه زوال عقل که باید به آنها توجه کرد!

تخمین زده می شود که بیش از 50 میلیون نفر در سراسر جهان از زوال عقل رنج می برند. زوال عقل کاهش عملکرد شناختی است و اختلال روانی تجربه شده حداقل دو عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. زوال عقل می تواند باعث اختلالات حافظه، توهمات، اختلالات زبانی، کاهش قضاوت، اختلالات رفتاری و مشکلات بینایی شود. در این مطلب از سری مطالب سلامت به بررسی نشانه های اولیه زوال عقل خواهیم پرداخت. با وب سایت چشمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: 10 بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه که باید در رژیم غذایی گنجاند!

زوال عقل

زوال عقل می تواند ناشی از انواع بیماری ها یا آسیب ها باشد و اختلالات ذهنی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. زوال عقل همچنین می تواند باعث تغییرات شخصیتی شود. برخی از انواع زوال عقل پیشرونده هستند و با گذشت زمان بدتر می شوند. در حالی که برخی از انواع آن قابل درمان هستند، بسیاری از کارشناسان اصطلاح “زوال عقل” را به عنوان زوال غیرقابل برگشت روانی تعریف می کنند.

زوال عقل یک بیماری واحد نیست. این یک اصطلاح گسترده است که بسیاری از علائم را توصیف می کند. این علائم می تواند بر حافظه فرد و همچنین توانایی او در تفکر، پردازش اطلاعات و برقراری ارتباط با دیگران تأثیر بگذارد.

10 نشانه های اولیه زوال عقل

اگرچه علائم زوال عقل بسته به علت زمینه‌ای می‌تواند متفاوت باشد، برخی از علائم کلیدی وجود دارد که علائم هشدار دهنده رایج هستند. در اینجا 10 نشانه اولیه زوال عقل آورده شده است.

تغییر در حافظه کوتاه مدت

مشکلات حافظه یکی از علائم اولیه زوال عقل است. تغییرات اغلب غیر قابل توجه هستند و اغلب شامل حافظه کوتاه مدت هستند. فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است وقایعی را که سال ها پیش اتفاق افتاده به خاطر بیاورد، اما ممکن است به یاد نداشته باشد که در آن روز صبحانه چه خورده است.

فرد مبتلا به زوال عقل نیز ممکن است تغییرات دیگری در حافظه کوتاه مدت خود داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است فراموش کنند وسایل را کجا گذاشته است. در به خاطر آوردن دلیل ورودشان به یک اتاق خاص مشکل داشته باشد و فراموش کند که در طول روز چه کاری انجام دهد.

نشانه های اولیه زوال عقل

بیشتر بخوانید: فواید شگفت انگیز گردو و آب گردو: از سلامت قلب تا تقویت حافظه

مشکل در سازگاری با تغییر و عدم قضاوت

برای فردی که در مراحل اولیه زوال عقل است، این تجربه می تواند باعث ترس شود. افراد شناخته شده قبلی را ممکن است به یاد نیاورند یا آنچه دیگران می گویند ممکن است رعایت نشود. افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است به خاطر نداشته باشند که چرا به فروشگاه رفته اند، یا ممکن است در راه خانه گم شوند.

بنابراین، ممکن است از تجربه تجربیات جدید بترسند. مشکل در سازگاری با تغییر نیز یکی از علائم معمول زوال عقل است. یکی دیگر از پیامدهای زوال شناختی از دست دادن توانایی تصمیم گیری خوب است. به عنوان مثال، یک فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است قادر به تشخیص موقعیت های خطرناک نباشد. آنها ممکن است سعی کنند بدون بررسی جاده در یک خیابان شلوغ راه بروند یا وقتی بیرون برف می بارد با لباس تابستانی بیرون بروند.

نوسانات خلقی از نشانه های اولیه زوال عقل

نوسانات خلقی نیز در زوال عقل شایع است. اگر زوال عقل دارید، ممکن است به راحتی متوجه آن در خود نشوید، اما ممکن است متوجه این تغییر در شخص دیگری شوید. به عنوان مثال، افسردگی در مراحل اولیه زوال عقل شایع است.

فرد مبتلا به زوال عقل نیز ممکن است ترسوتر یا مضطرب تر از قبل به نظر برسد. اگر روال معمول روزانه شان تغییر کند یا در موقعیت های غیرعادی قرار بگیرند، به راحتی می توانند ناراحت شوند.

علاوه بر نوسانات خلقی، افراد مبتلا به زوال عقل نیز ممکن است متوجه تغییر در شخصیت خود شوند. یک نوع تغییر شخصیت معمولی که در زوال عقل مشاهده می شود، تغییر از کمرویی یا سکوت به صراحت است.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه!

مشکل در انجام وظایف

یکی دیگر از علائم احتمالی زوال عقل، تغییر ظریف در توانایی انجام وظایف رایج است. این اغلب با دشواری در انجام وظایف پیچیده‌تر صورت می گیرد. مانند:

– حساب و کتاب

– تهیه غذا

– انجام یک بازی با قوانین بیش از حد

فرد مبتلا به زوال عقل همچنین ممکن است در یادگیری نحوه انجام کارهای جدید یا پیروی از روال های جدید، علاوه بر سختی در انجام وظایف آشنا، دچار مشکل شود.

مشکل دنبال کردن داستان ها

دشواری دنبال کردن داستان ها یکی از علائم اولیه کلاسیک زوال عقل است. افراد مبتلا به زوال عقل معمولاً معنای کلماتی را که می شنوند فراموش می کنند یا دنبال کردن یک داستان برایشان بسیار دشوار است، مثلاً با تلویزیون یا رادیو در پس زمینه.

بیشتر بخوانید: معجون شگفت انگیز ابن سینا برای تقویت حافظه و افزایش قدرت جنسی!

تکرار کارها از نشانه های اولیه زوال عقل

تکرار یک کار در افراد مبتلا به زوال عقل به دلیل از دست دادن حافظه و تغییرات کلی در رفتار رایج است. فرد ممکن است کارهای روزمره مانند اصلاح یا حمام کردن را تکرار کند یا وسایل را با وسواس جمع کند. آنها همچنین ممکن است سوالات یکسانی را تکرار کنند یا یک داستان را چندین بار در یک مکالمه بیان کنند.

مشکل در یافتن کلمات مناسب

یکی دیگر از علائم اولیه زوال عقل، مشکل در برقراری ارتباط افکار است. فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است در توضیح چیزی یا یافتن کلمات مناسب برای بیان خود مشکل داشته باشد. او همچنین ممکن است وسط جمله متوقف شود و نداند چگونه ادامه دهد. صحبت کردن با فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است دشوار باشد و فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است بیش از حد معمول طول بکشد تا افکار یا احساسات خود را بیان کند.

بی تفاوتی

بی تفاوتی نیز یکی از علائم شایع زوال عقل است. فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است علاقه خود را به سرگرمی ها یا فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می برد از دست بدهد. او نمی خواهد مانند گذشته بیرون برود یا راه برود. همچنین ممکن است علاقه خود را به گذراندن وقت با دوستان و خانواده از دست بدهد و از نظر عاطفی بی تفاوت به نظر برسد.

تاری هوشیاری از نشانه های اولیه زوال عقل

فردی که در مراحل اولیه زوال عقل است اغلب ممکن است گیج شود. آنها ممکن است در به خاطر سپردن چهره، دانستن اینکه چه روز یا ماه است یا مکان آن مشکل داشته باشند.

سردرگمی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و می تواند خود را در موقعیت های مختلف نشان دهد. به عنوان مثال، ممکن است کلید ماشین خود را گم کنند، آنچه را که در طول روز اتفاق افتاده را فراموش کنند، یا در به خاطر آوردن کسی که به تازگی ملاقات کرده اند مشکل داشته باشند.

عدم احساس جهت

احساس جهت فرد اغلب با شروع زوال عقل بدتر می شود. آنها ممکن است در تشخیص مکان هایی که می شناسند مشکل داشته باشند یا فراموش کنند که چگونه به مکان هایی که قبلاً آنجا بوده اند برسند.

اطلاعات جامع درباره نشانه های اولیه زوال عقل

می تواند با افسردگی اشتباه گرفته شود

زوال عقل عمدتا در افراد بالای 65 سال رخ می دهد. زوال عقل یک بیماری است و بخشی از پیری طبیعی نیست. اکثر افراد بالای 100 سال زوال عقل ندارند.

زوال عقل را می توان با هذیان اشتباه گرفت، که با بی توجهی، ناتوانی در تفکر واضح و نوسانات هوشیاری مشخص می شود. در حالی که زوال عقل عمدتاً بر حافظه تأثیر می گذارد، هذیان عمدتاً بر توجه تأثیر می گذارد. زوال عقل معمولاً به تدریج شروع می شود و نقطه شروع خاصی ندارد. هذیان به طور ناگهانی شروع می شود و معمولاً نقطه شروع خاصی دارد.

افسردگی می تواند شبیه زوال عقل باشد، به خصوص در افراد مسن، اما اغلب می توان این دو را از هم تشخیص داد. برای مثال، یک فرد افسرده ممکن است کم غذا بخورد و کمتر بخوابد. با این حال، فرد مبتلا به زوال عقل معمولاً تا مراحل پایانی بیماری غذا می خورد و می خوابد. فرد افسرده ممکن است از از دست دادن حافظه شکایت کند، اما به ندرت اتفاقات مهم فعلی یا مسائل شخصی را فراموش می کند.

از سوی دیگر، فرد مبتلا به زوال عقل، نارسایی های ذهنی خود را اشتباه درک می کند و اغلب از دست دادن حافظه را انکار می کند. افراد مبتلا به افسردگی پس از درمان افسردگی، عملکرد شناختی خود را بازیافتند. بسیاری از افراد افسردگی و زوال عقل را با هم دارند، اما برای این افراد درمان می تواند افسردگی آنها را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی بدون دارو | درمان طبیعی افسردگی

رابطه میان آلزایمر و زوال عقل

تغییرات مغزی مرتبط با سن، باعث کاهش حافظه کوتاه مدت و کاهش توانایی یادگیری می شود. این تغییرات، برخلاف زوال عقل، معمولاً با بالا رفتن سن افراد اتفاق می‌افتد و بر زندگی روزمره تأثیر نمی‌گذارد. این از دست دادن حافظه در افراد مسن لزوماً نشانه اولیه زوال عقل یا بیماری آلزایمر نیست. با این حال، بسیار شبیه به اولین علائم زوال عقل است.

اختلال شناختی خفیف باعث از دست دادن حافظه بیشتر از تغییرات مغزی مرتبط با سن می شود. آنها همچنین می توانند توانایی صحبت کردن، فکر کردن و استدلال را کاهش دهند. اما بر توانایی انجام کارهای روزانه تأثیری نمی گذارند. بیش از نیمی از افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف در عرض 3 سال دچار زوال عقل می شوند.

زوال شناختی ذهنی به کاهش مداوم در عملکرد ذهنی اشاره دارد که فرد مبتلا متوجه آن می شود اما با آزمایش استاندارد شناسایی نمی شود. افرادی که زوال شناختی را تجربه می کنند در این تست ها نتایج طبیعی دارند. با این حال، این افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات شناختی خفیف و زوال عقل هستند.

زوال عقل یک اختلال بسیار جدی در عملکرد شناختی است که با گذشت زمان بدتر می شود. در طول پیری طبیعی، برخی از افراد اشیاء را از دست می دهند یا جزئیات را فراموش می کنند، اما فراموشی در زوال عقل شامل وقایع به طور کلی می شود. افراد مبتلا به زوال عقل در فعالیت های روزمره زندگی مانند رانندگی، آشپزی یا مدیریت پول مشکل دارند.

برخی از انواع زوال عقل، مانند بیماری آلزایمر، سطوح پایینی از استیل کولین در مغز دارند. استیل کولین یک پیام رسان شیمیایی است که به سلول های عصبی کمک می کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. استیل کولین به حافظه، یادگیری و تمرکز و همچنین کنترل عملکرد بسیاری از اندام ها کمک می کند.

بیشتر بخوانید:۱۵ راه برای درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی

اختلالاتی که می تواند منجر به زوال عقل شود

اغلب، بیماری زوال عقل ناشی از بیماری آلزایمر است. حدود 80 درصد از افراد مسن مبتلا به این بیماری به بیماری آلزایمر نیز مبتلا هستند. سایر انواع رایج زوال عقل شامل موارد عروقی، با اجسام لوی، دمانس فرونتوتمپورال، زوال عقل مرتبط با HIV است. بسیاری از افراد بیش از یکی از این زوال های عقل ها را دارند و به آن زوال عقل مختلط می گویند.

سایر اختلالاتی که می توانند منجر به زوال عقل شوند عبارتند از بیماری پارکینسون، آسیب مغزی به دلیل ضربه به سر یا تومورهای خاص، بیماری هانتینگتون، بیماری های پریون مانند بیماری کروتسفلد-جاکوب (گاو دیوانه)، سکته مغزی و سیفلیس نوروسیفلیس که بر مغز تأثیر می گذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا