;
خواص گیاهان دارویی

این روغن گیاهی به حق اکسیر سلامتی است | روش تهیه روغن آووکادو در منزل!

خواص روغن آووکادو: این روغن از نظر ترکیب کاملاً شبیه به روغن زیتون است. به این ترتیب این روغن نیز دارای فواید بی شمار برای سلامتی است. مواری همچون بهبود سلامت قلب و عروق، بهبود سلامت چشم و تسکین درد مفاصل. بخش سلامت چشمک امروز مهمترین و بهترین خواص روغن آووکادو برای سلامتی را مورد بررسی قرار داده است. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

احتمالا بپسندید: بدترین و خطرناک ترین محل نگهداری مسواک اینجاست!

درباره روغن آووکادو

روغن آووکادو نوعی روغن مخصوص پخت‌وپز است که با استخراج چربی موجود در گوشت میوه آووکادو به دست می‌آید. همین موضوع باعث می‌شود با روغنی متفاوت از سایر روغن‌های گیاهی روبه‌رو باشیم که عمدتا از دانه‌های گیاهی گرفته می‌شوند و نه از یک میوه.

به صورت کلی دو نوع روغن آووکادو داریم: بکر و تصفیه‌شده. روغن آووکادوی بکر روغنی خالص است که با فشردن گوشت آووکادو و بعد جداسازی از آب و تکه‌های میوه به دست آمده است. طعم آجیلی و رنگ سبز روشن، اصلی‌ترین ویژگی‌های این روغن است و درست مثل روغن زیتون، ممکن است روغن‌های «فوق بکر» آووکادو را هم در بازار پیدا کنید.

بعد از این نوبت به روغن آووکادو تصفیه‌شده می‌رسد که برای تهیه آن باید روغن بکر را از میان صافی عبور داد تا تمام ذرات ریز پالپ و سایر ناخالصی‌ها جدا شوند. البته این فرایند باعث می‌شود رنگ سبز روغن و بخش اعظمی از عطر و طعم آن‌ از دست برود. در نتیجه روغن آووکادو تصفیه شده به رنگ زرد روشن با رگه‌هایی از سبز در می‌آید.

روغن آووکادو

در نهایت باید گفت از آن‌جایی که روغن آووکادو در مقادیر بسیار کمتری نسبت به سایر روغن‌ها تولید می‌شود، جزو گران‌قیمت‌ترین روغن‌ها هم به حساب می‌آید. بنابراین علی‌رغم تمام مزایایی که هنگام پخت‌وپز به همراه می‌آورد، اکثر مردم از آن به عنوان روغنی استفاده می‌کنند که در پایان و در مقادیر اندک روی غذا ریخته می‌شود.

خواص روغن آووکادو

روغن های ارگانیک به لطف مواد مغذی تشکیل دهنده آنها فواید بسیاری دارند. روغن آووکادو حاوی حدود 70 درصد اسید اولئیک (اسید چرب تک غیراشباع)، 13 درصد اسیدهای چرب چند غیر اشباع (بیشتر اسید لینولئیک) و 12 درصد چربی اشباع شده است. همچنین حاوی ویتامین های A، B، D، E، K و کاروتنوئیدها با خواص آنتی اکسیدانی است.

روغن آووکادو برای پوست، صورت و مو و همچنین برای سلامت عمومی عالی است. دارای خواص نرم کنندگی و شفابخش است. همچنین با پیری پوست مبارزه می کند. ترکیب و خاصیت روغن آووکادو به شدت تحت تأثیر شرایط ساخت آن است. توصیه می شود روغن فوق بکر را انتخاب کنید. در اینجا 5 اثر باورنکردنی روغن آووکادو وجود دارد که سلامت شما را بهبود می بخشد.

بهبود سلامت قلب و عروق

روغن آووکادو به دلیل داشتن اسیدهای چرب تک غیراشباع بالا و به خصوص اسید اولئیک به کاهش خطر بیماری های قلبی -عروقی کمک می کند. اسید اولئیک که به مقدار زیاد در روغن زیتون نیز یافت می شود، اثرات تثبیت کننده فشار خون دارد.

مصرف روزانه روغن آووکادو، فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. مطالعات همچنین نشان می دهد که مصرف روغن آووکادو می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ناشی از قند را کاهش دهد، التهاب را در بدن کاهش و سطح تری گلیسیرید را متعادل کند.

کمک به سلامت معده

پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که مهم‌ترین خاصیت آووکادو، تاثیر مثبت آن روی میکروبیوم دستگاه گوارش است و روغن آووکادو هم می‌تواند خواصی مشابه داشته باشد. افرادی که در هر روز ۱۷۵ گرم آووکادو می‌خورند، معمولا باکتری‌های بیشتری در دل و روده خود دارند و از طرف دیگر، راحت‌تر می‌توانند خوراکی‌ها را هضم کنند.

بهبود سلامت چشم

روغن آووکادو منبع خوبی از لوتئین است. آنتی اکسیدانی از خانواده کاروتنوئیدها که در پیشگیری از بیماری هایی مانند آب مروارید موثر است. لوتئین همچنین ممکن است التهاب را در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب سرکوب کند.

بر اساس مطالعات، افزودن روغن آووکادو به غذا باعث افزایش جذب کاروتنوئیدها می شود. افزودن 24 گرم روغن آووکادو به سالاد حاوی هویج، کاهو و اسفناج، جذب کاروتنوئیدهای موجود در این غذاها را 5 تا 15 برابر افزایش می دهد.

خواص روغن آووکادو

کمک به سلامت قلب

آووکادو مقدار زیادی اسید چرب امگا-۹ و چربی غیراشباع دارد و پژوهش‌ها می‌گویند چربی غیر اشباع می‌تواند با کاهش سطح کلسترول LDL، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را پایین بیاورد. بسیاری از سازمان‌های بهداشتی جهان هم روغن آووکادو را در دسته‌بندی «روغن‌های گیاهی» قرار داده‌اند که یعنی آشپزی با آن‌ها سلامت قلب را به خطر نمی‌اندازد.

کمک به کاهش کلسترول خون

روغن آووکادو که همراه با انبوهی چربی تک‌اشباع‌نشده به دست‌تان می‌رسد، در صورتی که جایگزین چربی‌های اشباع شود، به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند.

زیبا سازی پوست

روغن آووکادو همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و محافظتی که دارد، برای پوست مفید است. طبق مطالعات انجام شده، اثرات مفیدی برای کاهش پسوریازیس دارد. روغن آووکادو به صورت موضعی استفاده می شود، باعث بهبود زخم شده و اثرات ضد التهابی روی پوست دارد.

لایه‌برداری پوست با شکر و آووکادو

یکی از مزایای استفاده از شکر برای پوست این است که سلول‌های مرده و خشک را برمی‌دارد و اجازه می‌دهد شادابی به پوست بازگردد. شکر ضمنا ماده‌ای مرطوب‌کننده به حساب می‌آید که رطوبت هوای پیرامون را جذب می‌کند و به پوست انتقال می‌دهد. ساخت «اسکراب» (Scrub) یا همان لایه‌بردار با روغن آووکادو بسیار آسان است و صرفا باید مقادیری برابر از روغن آووکادو و شکر قهوه‌ای را باهم ترکیب کنید.

ماسک مو خانگی

روغن آووکادو همانطور که پوست را نرم می‌کند، می‌تواند برای حالت‌دهندگی به مو هم استفاده شود. با استفاده از این ماسک مو، موهایی براق‌تر و سالم‌تر خواهید داشت و ضمنا از گره خوردن آن‌ها جلوگیری می‌کنید. برای تهیه ماسک موی آووکادو به یک آووکادوی متوسط، یک موز متوسط، یک قاشق غذاخوری روغن آووکادو، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز دارید. این مواد را داخل مخلوط‌کن بریزید و آنقدر هم بزنید تا کاملا روان شوند. سپس ماسک را از ریشه تا نوک موهای خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه تا ۲ ساعت روی سر باقی بماند.

حالت‌دهندگی موها

اگر دنبال راهی سرراست‌تر و سریع‌تر برای حالت‌دهی به موهای خود می‌گردید، می‌توانید روغن آووکادو را به تنهایی استفاده کنید. خیلی ساده با یک قاشق غذاخوری روغن آووکادو، سر و موهای خود را از ریشه تا نوک ماساژ دهید. بسته به اینکه موهایی چقدر بلند دارید، شاید لازم باشد از مقادیر بیشتری استفاده کنید.

خواص روغن آووکادو

کاهش و تسکین دردهای مفاصل

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که عصاره روغن آووکادو به کاهش درد و سفتی مرتبط با آرتروز کمک می کند و عملکرد مفاصل را بهبود می بخشد. عصاره روغن آووکادو همچنین باعث کاهش مصرف مسکن ها می شود.

محافظت در برابر استرس اکسیداتیو

محتوای آنتی اکسیدانی روغن آووکادو به مبارزه با آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می کند. استرس اکسیداتیو در شکل گیری بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی نقش دارد. مطالعات نشان می دهد که مصرف روغن آووکادو با استرس اکسیداتیو مبارزه می کند.

بزرگ‌ترین ایراد روغن ‌آووکادو

آووکادو حاوی چربی فراوان است و اگر به تناسب اندام خود اهمیت می‌دهید، باید مصرف آن را محدود باقی نگه دارید. محققان می‌گویند مقدار سالم برای مصرف روزانه، یک قاشق غذاخوری یا کمتر است. تنها یک قاشق چای‌خوری روغن آووکادو بیش از ۱۰۰ کالری دارد. البته باید در نظر داشت که اغلب روغن‌های گیاهی – از جمله روغن زیتون، روغن هسته انگور و روغن کانولا – همگی مقادیری مشابه از کالری را وارد بدن می‌کنند.

خواص روغن آووکادو

چگونه روغن آووکادو را انتخاب کنیم؟

روغن آووکادو هیچ خطری برای سلامتی ندارد مگر اینکه آن را بیش از حد گرم کنید و به میوه های عجیب و غریب حساسیت نداشته باشید. این روغن حاوی هیوئین است، ماده ای که در موز، شاه بلوط و کیوی نیز یافت می شود.

روغن آووکادو ایده آل، روغن خالص و فشرده است. رنگ آن باید سبز-زرد باشد. رنگ سبز بسیار کم رنگ یا تیره به این معنی است که مواد مغذی خود را از دست داده است. آووکادوی تازه باید طعم لطیفی داشته باشد. در حالت ایده آل، باید در یک بطری رنگی بسته بندی شود که مدت طولانی تری آن را از اکسیداسیون محافظت کند. بطری باید در جای خشک و دور از گرما و نور نگهداری شود.

تهیه روغن آووکادو در خانه

یک عدد آووکادو را رنده درشت کرده و در یک ظرف شیشه ای قرار دهید. بر روی آن روغن زیتون بریزید و هم بزنید. سپس درب شیشه را ببندید و به مدت دو هفته در جای خنک و تاریک قرار دهید. در این دو هفته عصاره آووکادو با روغن زیتون ترکیب می شود. شما می توانید از این روغن برای زیبایی پوست و درد مفاصل استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا