;
زندگیکودک و مادر

۱۱ نشانه دیابت نوع یک در کودکان که نباید آنها را نادیده بگیرید

دیابت نوع یک به عنوان دیابت نوجوانان نیز شناخته می شود. این بیماری بیشتر کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. اما می تواند در بزرگسالان حتی در شرایط نادر ایجاد شود. دیابت وضعیتی است که در آن بدن به انسولین مقاوم می شود یا آن را برای متابولیسم قند در خون تولید نمی کند. این انسولین است که مولکول های گلوکز را برای آزادسازی انرژی به سلول ها می رساند. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت و بیماری ها به نشانه های دیابت نوع یک در کودکان پرداخته می شود. شما نباید این نشانه ها را نادیده بگیرید تا از سلامت کودک تان محافظت کنید.

نشانه های دیابت نوع یک در کودکان، دیابت نوع یک و نوع دو

دو نوع دیابت نوع یک و نوع دو وجود دارد. در دیابت نوع یک، بدن اصلاً انسولین تولید نمی کند. در دیابت نوع دو، بدن نسبت به انسولین مقاوم می شود یا آن را به مقدار ناکافی ایجاد می کند. دلیل دقیق بروز دیابت نوع یک هنوز موضوع بحث است. تحقیقات ثابت کرده است که مساله ژنتیکی، سطح التهاب و در برخی موارد حتی عفونت های ویروسی نقش قابل توجهی در این نوع دیابت دارند.

در این نوع دیابت سیستم ایمنی بدن علیه خود می چرخد ​​و سلول های پانکراس که انسولین تولید می کنند را از بین می برد. وقتی انسولین در خون وجود ندارد، سطح گلوکز افزایش می‌یابد که در صورت عدم درمان، عوارض شدیدی را به دنبال خواهد داشت. از آن جایی که اکثر بیماران مبتلا به دیابت نوع یک کودک هستند، ممکن است علائم بیماری را درک نکنند. به عنوان والدین یا سرپرست، بسیار مهم است که خود را با دانش علائم و نشانه های دیابت در کودکان مسلح کنید. در دیابت نوع یک علائم به سرعت ظاهر می شوند و شروع بیماری ناگهانی است.

عوارض مرتبط با دیابت نوع یک در کودکان

دیابت نوع یک ممکن است پتانسیل آسیب رساندن به اندام های اصلی یا حتی سیستم اندام های بدن را داشته باشد. کنترل سطح قند خون کلید کاهش خطرات مرتبط با دیابت نوع یک در کودکان است. در ادامه به برخی از عوامل خطرناک که ممکن است همراه با دیابت نوع یک در کودکان ایجاد شود، اشاره می شود.

۱.نشانه های دیابت نوع یک در کودکان، مشکلات قلبی عروقی

دیابت نوع یک در کودکان خطر ابتلا به فشار خون بالا، سکته مغزی یا سایر بیماری های عروق خونی را در سنین بالاتر افزایش می دهد.

۲.ناکارآمدی کلیه ها

دیابت نوع یک  با آسیب رساندن به خوشه های کوچک رگ های خونی موجود در کلیه ها، بر قابلیت فیلتر کردن ضایعات یک یا هر دو کلیه تأثیر می گذارد.

۳.افزایش خطر پوکی استخوان

دیابت در کودکان با کاهش تراکم استخوان و مواد معدنی در بزرگ سالی منجر به پوکی استخوان می شود.

۴.نشانه های دیابت نوع یک در کودکان، کاهش ظرفیت بینایی

دیابت نوع یک ممکن است برای رگ های خونی موجود در شبکیه چشم مضر باشد و منجر به مشکلات بینایی شود.

۵.آسیب به سیستم عصبی

این نوع دیابت در کودکان می تواند با آسیب رساندن به دیواره رگ های خونی که به اعصاب خون رسانی می کنند، به سیستم عصبی آسیب برساند.

نشانه های دیابت نوع یک در کودکان

۱.نشانه های دیابت نوع یک در کودکان، افزایش ادرار

یکی از علائم هشدار دهنده بارز دیابت نوع یک افزایش ادرار است. سطوح بالای قند منجر به ایجاد یک محیط سمی در خون می شود. بدن سعی می کند با از بین بردن قند اضافی تعادل را بازگرداند. کلیه‌ها ادرار بیش از حد تولید می‌کنند و این باعث می‌شود، فرد مرتباً به دستشویی سفر کند.

۲.تشنگی مفرط

بدن ممکن است به دلیل تکرر ادرار دچار کم آبی شود. برای دوباره پر کردن مایعات، با ایجاد احساس تشنگی در کودک به آب بیشتری نیاز دارد. اگر کودک شما به طور مکرر آب می خواهد، با پزشک او صحبت کنید. این می تواند یک علامت هشدار دهنده دیابت نوع یک باشد.

۳.نشانه های دیابت نوع یک در کودکان، گرسنگی شدید

بدن، غذایی که می خوریم را به گلوکز تبدیل می کند که کوچکترین ذخیره انرژی است. هنگامی که فردی از دیابت نوع یک رنج می‌برد، بدن نمی‌تواند از گلوکز استفاده کند. زیرا کمبود انسولین وجود دارد. هورمونی که مسئول رساندن مولکول‌های گلوکز به سلول‌ها است. این باعث می شود فرد احساس کمبود انرژی کند. بنابراین بدن برای دفع گرسنگی به غذای بیشتری نیاز دارد. این یک چرخه نادرست است. اگر کودک شما اشتهای بیشتری دارد، ببینید آیا علائم هشدار دهنده دیگری از دیابت نوع یک را نشان می دهد یا خیر.

۴.تغییرات خلقی و تحریک پذیری

نوسانات مداوم سطح قند خون، خلق و خوی فرد را مختل می کند. بچه ها فرقی با هم ندارند. هنگامی که سطح قند پایین است، ما احساس کسالت و تحریک پذیری می کنیم. هنگامی که آنها بالا هستند، ما احساس پر انرژی و خلق و خوی بهتری داریم. هنگامی که سطوح بسیار پایین یا خیلی بالا می رود، ممکن است فرد احساس افسردگی یا جنون کند. نوسانات خلقی مکرر و غیرقابل توضیح در کودکان می تواند علامت هشدار دهنده دیابت نوع یک باشد.

۵.نشانه های دیابت نوع یک در کودکان، تاری دید

چشم به دلیل عدسی که خم می شود و برای کمک به ایجاد تصاویری که به عنوان سیگنال به مغز ارسال می شود، بینایی را برای ما فراهم می کند. مایعات، این عدسی را در چشم تغذیه می کنند. سطوح بالای قند بر انعطاف ظاهری تأثیر می گذارد. این منجر به تاری دید می شود. زمانی که سطح قند خون و دیابت کنترل شود، بینایی به حالت عادی باز می گردد. تغییرات بینایی یک علامت هشدار دهنده اولیه دیابت نوع یک است.

۶.خستگی مفرط

در دیابت نوع یک ممکن است مقدار زیادی قند در خون وجود داشته باشد اما از آنجایی که سلول ها نمی توانند از آن استفاده کنند. این باعث می شود فرد احساس ضعف و خستگی کند. بیش از اندازه خستگی و ضعف بی دلیل علامت هشدار دهنده قابل مشاهده دیابت نوع یک است.

۷.کاهش وزن بدون دلیل

در حالی که بدن ممکن است غذای بیشتری نیاز داشته باشد و بیشتر از حد معمول احساس گرسنگی کند. اما از آنجایی که مکانیسم تامین انرژی اولیه به درستی کار نمی کند، بیمار ممکن است کاهش وزن غیرقابل توضیحی را تجربه کند. سطوح بالای قند به سلول‌هایی که از انرژی محروم می‌شوند کمکی نمی‌کند و منجر به کاهش توده بدن به دلیل از دست دادن چربی و ماهیچه‌های بدن می‌شود.

۸.نشانه های دیابت نوع یک در کودکان، خیس کردن بستر

این معمولاً در کودکانی مشاهده می‌شود که زودتر رختخواب را خیس می کنند. زیرا سطح بالای قند منجر به تکرر ادرار می شود. کودکان نمی توانند میل خود را در خواب کنترل کنند که منجر به شب ادراری می شود. شب اداری یکی دیگر از علائم هشدار دهنده دیابت نوع یک در کودکان است.

۹.نفس بوی میوه می دهد

وقتی بدن از چربی برای تولید انرژی استفاده می کند، منجر به تشکیل کتون می شود. کتون ها رایحه ای میوه ای به تنفس می دهند. اگر کنترل نشود، سطوح بالای کتون ها در بدن منجر به کتواسیدوز می شود که یک وضعیت تهدید کننده زندگی کودک است.

۱۰.عفونت های مخمری

این یکی دیگر از علائم هشدار دهنده دیابت نوع یک است. سطوح بالای قند برای سلامت اندام‌های تناسلی خطرناک است. زیرا منجر به تکثیر بی‌مانند مخمرها، باکتری‌ها و قارچ‌های واژن می‌شود. این امر کودک دختر را در معرض بسیاری از عفونت های واژن و مجاری ادراری قرار می دهد. کنترل قند خون بهترین راه برای کاهش دفعات عفونت است.

۱۱.نشانه های دیابت نوع یک در کودکان، حالت تهوع و استفراغ

این یک علامت هشدار دهنده دیابت نوع یک است. وقتی بدن برای آزاد کردن انرژی به جای کربوهیدرات ها، چربی ها و ماهیچه ها را می سوزاند، کتون ها را آزاد می کند، مواد زائد این فرآیند. کتون ها در مقادیر کم، آسیب زیادی ایجاد نمی کنند. اما در مقادیر زیاد، می توانند باعث ایجاد سمی شدن خون شوند که منجر به تهوع و استفراغ می شود.

سخن آخر

تشخیص دیابت نوع یک در کودک تان، می تواند باعث ناراحتی شما به عنوان والدین شود. به علاوه مسئولیت تزریق، نظارت بر سطح قند و مراقبت از رژیم غذایی جدا از نگرانی در مورد کودک، بر مشکلات شما می افزاید. به یاد داشته باشید که کنترل قند برای جلوگیری از اثرات مضر قند که باعث ایجاد عوارض جدی می شود، بسیار مهم است. زیرا برخی از آن ها می توانند کشنده باشند. با مراقبت مداوم و درمان مناسب می توانید وضعیت کودک تان را تحت کنترل درآورید.

لینک های مرتبط

۸ ماده غذایی موثر برای پیشگیری و درمان تیروئید

8 ماده غذایی که باعث التهاب مفاصل می شود

علائم و نشانه های سکته مغزی + درمان و کاهش ابتلا به سکته مغزی

۱۲بهترین مواد غذایی برای کنترل و درمان کلسترول

سردردها از بیماری های احتمالی شما خبر می دهند!

کمبود این 3 ماده مغذی باعث سفید شدن موها می شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − سه =

دکمه بازگشت به بالا